جرقه چشم: علائم، علل و درمان

جرقه چشم

فلوترها و فلاش‌ها برای بسیاری از مردم منظره‌ای رایج است. شناور اصطلاحی جذاب برای لکه‌ها، رشته‌ها یا تصاویر تار عنکبوت‌مانندی است که گهگاه در خط دید حرکت می‌کنند. فلاش‌ها جرقه‌ها یا رشته‌های نور هستند که در سراسر میدان بینایی سوسو می‌زنند. هر دو معمولا بی‌ضرر هستند، اما آن‌ها می‌توانند علامت هشدار دهنده‌ای از مشکل در چشم باشند، به خصوص زمانی که ناگهان ظاهر شوند یا زیادتر شوند. در این مقاله به علائم، علل و تمام نکات مهم در مورد جرقه چشم خواهیم پرداخت. برای آشنایی با این موارد، تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. 

جرقه چشم چیست؟ 

جرقه چشم، نقاط نورانی هستند که در میدان دید خود می‌بینید. مردم اغلب می‌گویند دیدن جرقه‌های نور مانند دیدن ستاره‌های در حال تیراندازی یا رگه‌های رعد و برق است. جرقه‌های نور در بینایی از داخل چشم می‌آید. آن‌ها توسط نور یا هر چیز دیگری خارج از بدن شما ایجاد نمی‌شوند. بیشتر فلاش‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ژل زجاجیه داخل چشم منقبض می‌شود یا تغییر می‌کند و شبکیه (پوشش حساس به نور چشم) را می‌کشد. اگر به چشم ضربه بخورد یا چشمان را بیش از حد مالش دهید، جرقه‌های نور نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در هر دو مورد، فلاش‌ها در اثر نیروی فیزیکی روی شبکیه ایجاد می‌شوند. 

فلاش‌های نور معمولا ظاهر می‌شوند و سپس به سرعت محو می‌شوند. در مقابل، نقاط روشن، خطوط یا تکه‌هایی که ظاهر می‌شوند و برای مدتی در جای خود باقی می‌مانند، ممکن است هاله میگرنی یا نشانه‌ای از بیماری دیگری باشند. هاله میگرنی ممکن است مانند خطوط ناهموار درخشان و یا مواج، مانند امواج گرما به نظر برسد. هاله میگرن می‌تواند حتی اگر سردرد نداشته باشید ظاهر شود. 

پرتوهای نوری یا هاله‌ای که ممکن است در اطراف لامپ‌ها، چراغ‌های جلو یا چراغ‌های خیابان ببینید ممکن است نشانه‌ای از آب مروارید یا اثری از لنز داخل چشمی (IOL) یا جراحی انکساری باشد. 

جرقه چشم

علل جرقه چشم

دلایل بروز فلاش‌ها عبارت‌اند از: 

  • غشای نوروماسکولار مشیمیه
  • رتینیت سیتومگالوویروس
  • شبکیه چشم جدا و پاره شده
  • هیستوپلاسموز
  • HIV/AIDS
  • میگرن
  • جداشدگی زجاجیه خلفی
  • سندرم استیکلر
  • کشش ویترو ماکولار
  • بیماری‌های ارثی شبکیه مانند رتینیت پیگمنتوزا یا کوروئیدرمی

علائم جرقه چشم

نشانه‌هایی که ممکن است مانند جرقه‌های نور به نظر برسند عبارتند از: 

  • تحریف بینایی (با میگرن) 
  • هاله‌های اطراف چراغ‌ها
  • ستارگان در اطراف نورها
عوارض جرقه چشم

عوارض جرقه چشم

بسیاری از مردم گاه به گاه فلاش‌های نور را به خصوص با افزایش سن، مشاهده می‌کنند. این فلاش‌های گاه به گاه معمولاً بی‌ضرر هستند، اما باید آن‌ها را در طول معاینه چشم با چشم پزشک خود در میان بگذارید. با این حال، اگر ناگهان شروع به دیدن فلاش‌های مکرر نور کردید، این می‌تواند یک مشکل جدی باشد، به خصوص اگر شناورهای ابری (لکه‌های خاکستری یا تیره‌ای که در دید شما به جلو و عقب حرکت می‌کنند) یا تغییرات بینایی نیز داشته باشید. 

نکته: مشاهده ناگهانی فلوترها و فلاش‌های جدید می‌تواند به این معنی باشد که شبکیه چشم شما پاره شده یا جدا شده است. این یک بیماری بسیار جدی است که چشم پزشک شما باید برای جلوگیری از نابینایی سریع آن را درمان کند. 

عوامل خطر

اگرشرایط زیر اتفاق بیفتد باید به پزشک مراجعه کرد: 

شما ناگهان شروع به دیدن فلش می‌کنید در حالی که قبلاً این کار را نکرده اید. 

افزایش ناگهانی در فلش‌های نور دارید. 

در بینایی خود جرقه‌های نور را همراه با هاله ابری یا نقاط تاریک می‌بینید. 

یک ناحیه تاریک یا پرده را در سراسر دید خود می‌بینید. 

پس از ضربه زدن به چشم یا صورت، جرقه‌های نور را مشاهده می‌کنید. 

درمان

هیچ درمانی برای فلاش‌های گاه به گاه نور ناشی از تغییرات زجاجیه ناشی از افزایش سن وجود ندارد. فلاش‌های گاه به گاه هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کند و بیشتر افراد پس از مدتی به آن عادت می‌کنند. اگر فلاش‌های نور زیادی می‌بینید، درمان بیماری زمینه‌ای معمولا تعداد فلاش‌هایی را که می‌بینید کاهش می‌دهد. 

کلام پایانی

یادآوری این نکته مهم است که بسیاری از مردم نمی‌دانند که به بیماری چشمی مبتلا هستند. برای این بیماری‌ها اغلب علائم یا نشانه‌های هشداردهنده‌ای وجود ندارد، یا تصور می‌کنند که بینایی ضعیف بخشی طبیعی از افزایش سن است. تشخیص زودهنگام و درمان مشکلات چشمی بهترین راه برای حفظ بینایی سالم در طول زندگی است. 

سوالات متداول

آیا نابینایی یا کاهش بینایی قابل پیشگیری است؟ 

در بسیاری از موارد، نابینایی و کاهش بینایی قابل پیشگیری است. 

آیا کسانی که هیچ علامت یا عامل خطری ندارند، احتمال ابتلا به بیماری چشمی دارند؟ 

بهتر است که بزرگسالانی که هیچ علامت یا عامل خطری برای بیماری چشمی ندارند، در سن ۴۰ سالگی غربالگری بیماری چشمی اولیه را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *