گل مژه STY

گل مژه چیست؟ گل مژه عبارت است از یک برآمدگی دردناک، قرمز که در لبه پلک شما تشکیل می شود. این ممکن است مانند یک جوش آکنه باشد. اصطلاح پزشکی گل مژه hordeolum است.

گل مژه زمانی تشکیل می شود که باکتری ها به ریشه مژه (که همچنین فولیکول نامیده می شود) وارد می شوند. این باعث می شود که غدد چربی در پلک های شما مسدود شده و آلوده شود. گل مژه ممکن است باعث ناراحتی شود، اما معمولا جدی نیست و به آسانی درمان می شود. گل مژه بسیار رایج است به ویژه در کودکان.

چه مشکلات چشمی شبیه به گل مژه هستند؟

شالازیون (chalazion) یک برآمدگی سفت (اما با درد کمتر دردناک) در وسط پلک است. که توسط غده ملتهب و مسدود شده ایجاد می شود. شالازیون نیز ممکن است باعث تاری دید شود.

روش درمان برای شالازیون مشابه درمان گل مژه است؛ اما، برآمدگی ممکن است طی 2 تا 8 هفته از بین برود.

گل مژه چه احساسی ایجاد می کند؟

نشانه ی شایع برآمدگی متورم، دردناک و قرمز در لبه پلک است. همچنین شما ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

• ترشح از چشم
  • اشک از چشم
  • احساس خارش در چشم
  • پوسته پوسته شدن پلک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما هر گونه نگرانی دارید، و یا اگر گل مژه شما پس از 10 تا 14 روز برطرف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر شما هر یک از علائم زیر را دارید با دکتر خود تماس بگیرید:

• پلکی که بسته و ورم کرده است
  • افزایش درد با درمان در منزل
  • افزایش تورم پس از 2 تا 3 روز اول
  • پلکی که داغ احساس میشود.
  • خروج چرک غلیظ و یا خون از برآمدگی
  • تاول در پلک شما
  • تب یا لرز
  • تغییر در بینایی
  • گل مژه که مدام بر می گردد

اگر من گل مژه داشته باشم چگونه پزشک تشخیص می دهد؟

پزشک می تواند با بررسی چشم شما گل مژه را تشخیص دهد. هیچ آزمایش خاصی مورد نیاز نیست.

چگونه گل مژه ها درمان می شوند؟

گل مژه ها معمولا در منزل درمان می شوند و باید در عرض 7 تا 10 روز برطرف شوند. بدون مشورت با پزشک هیچ  دارو، قطره و پماد بدون نسخه ای را  امتحان نکنید.

در زیر برخی از چیزهایی که می توانید برای کمک به برطرف شدن گل مژه خود انجام دهید آورده شده است:

• کمپرس گرم و مرطوب به مدت 5 تا 10 دقیقه و 3 یا 4 بار در روز بر روی چشم خود قرار دهید. کمپرس باید گرم باشد اما نه آنقدر گرم که پلک شما را بسوزاند.
  • ناحیه اطراف چشم خود را تمیز نگه دارید.
  • از دست زدن یا مالیدن چشم خوددراری کنید.
  • تا زمانی که گل مژه بهبود یابد، از آرایش چشم و یا گذاشتن لنز اجتناب کنید.
  • هرگز سعی نکنید برجستگی در نزدیکی چشم تان را فشار دهید. انجام این کار می تواند باعث گسترش عفونت شود.

اگر گل مژه نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، پزشک ممکن است از آنتی بیوتیک، جراحی کوچکی جهت تخلیه گل مژه یا تزریق استروئید برای کاهش تورم استفاده کند. دکتر همچنین ممکن است هر یک از شرایطی که باعث ایجاد گل مژه یا بدتر شدن آن می شود را درمان کند.

چگونه می توان از گل مژه پیشگیری کرد؟

هر کسی ممکن است به گل مژه مبتلا شود، اما در افرادی که هر یک از موارد زیر را دارند، شایع تر است:

• بهداشت چشم ضعیف، مانند پاک نکردن آرایش چشم در شب، استفاده از مواد آرایشی قدیمی و یا آلوده، یا عدم تعویض لنزهای تماسی در مواقع لازم
  • استرس بالا
  • تغییرات هورمونی
  • پوست خشک
  • بلفاریت، که یک التهاب پلک ها است که منجر به قرمزی، خارش و احساس وجود چیزی در چشم می شود.
  • آکنه روزاسه

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به گل مژه رعایت بهداشت است. اطمینان حاصل کنید که چشم خود را تمیز نگه می دارید و آرایش و گرد و خاک را پاک می کنید. لوازم های آرایش چشمی قدیمی را دور بیاندازید (به عنوان مثال، ریمل مژه و ابرو باید هر 2 تا 3 ماه تعویض شوند)، و لوازم آرایشی را با دیگران به اشتراک نگذارید. همیشه دستان خود را قبل از دست زدن به چشم ها را بشویید. اگر شما لنز می زنید، دست های خود را قبل از قرار دادن آن ها در چشم بشویید. همچنین، مطمئن شوید که لنزهای شما به درستی با یک محلول تمیز کننده لنز ضد عفونی شده است.