آبریزش چشم (اپی فورا): از تشخیص تا درمان قطعی!

آبریزش چشم

اشک ها، چشم را روان و محافظت می‌کند، اما اگر بیش از حد باشند، یا اگر چیزی مانع از تخلیه مناسب آن‌ها می‌شود، ممکن است دچار اپی فورا (Epiphora) شوید، که تعریف پزشکی آبریزش چشم است. در این مقاله، به تمام نکات این مشکل می‌پردازیم. برای آشنایی با این بیماری تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. 

آبریزش چشم چیست؟ 

Epiphora اصطلاح پزشکی برای آبریزش چشم است. معمولاً اشک چشمان را روان و محافظت می‌کند. اپی فورا، زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث می‌شود اشک‌های زیادی در فرد ایجاد شود یا مانع از خروج آن‌ها از چشمان شود. Epiphora، ممکن است به علل زیادی رخ دهد، اما بسیاری از آن‌ها نیازی به درمان ندارند. اپی فورا می‌تواند یک وضعیت موقتی باشد، اما همچنین می‌تواند نشانه‌ای از عفونت جدی چشم یا انسداد مجاری اشکی باشد. 

تاثیر آبریزش چشم بر بدن

داشتن چشم‌های اشک‌آلود واضح‌ترین راهی است که اپی فورا روی فرد تاثیر می‌گذارد. آبریزش یک چشم گاهی اوقات به عنوان اپی فورا یک طرفه نامیده می‌شود. اگر هر دو چشم به طور همزمان آبریزش دارند، اپی فورا دو طرفه دارید. بسته به علت ایجاد اپی فورا، ممکن است مشکلات دیگری را در داخل یا اطراف چشم خود نیز تجربه کنید، از جمله: 

  • چشم درد
  • خارش
  • چشم قرمز
  • دید ابری یا نامشخص
  • سردردهای سینوسی

علائم آبریزش چشم 

علائم اپی فورا عبارتند از: 

  • چشم‌هایی که بیش از حد خیس می‌شوند یا آبریزش شدید دارند. 
  • اشک روی صورت جاری می‌شود. 
  • وقتی گریه نمی‌کنید یا نمی‌خندید، اشک در چشمانتان جمع می‌شود. 

روش مدیریت علائم 

پزشک به فرد می‌گوید که چگونه علائم اپی فورا خود را مدیریت کند. باید داروهایی که تجویز می‌شوند را به صورت صحیح و سر وقت مصرف کرد. 

این امر به ویژه در شرایطی که برای عفونت به فرد آنتی بیوتیک داده می‌شود، صادق است. فرد باید تا زمانی که پزشک تجویز کرده آنتی بیوتیک مصرف کند، حتی اگر علائم بهبود یابد. اگر دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف نکند، عفونت ممکن است عود کند، بدتر شود یا به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند. 

چشم‌ها را مالش ندهید. اگر از آن برای خشک کردن اشک اضافی استفاده می‌کنید، کره چشم خود را با چیزی مانند دستمال یا حوله لمس نکنید. ممکن است به چشم خود آسیب برسانید یا علت آبریزش چشم را تشدید کنید. 

آبریزش چشم

علت 

آبریزش چشم، معمولاً نشانه‌ای از مشکل یا وضعیت دیگری است که بر چشم‌ها یا سیستم اشکی تأثیر می‌گذارد. برخی از شایع‌ترین علل آبریزش چشم عبارتند از: 

صدمات چشمی همچنین می‌تواند باعث اپی فورا شود، از جمله: 

  • محرک‌های محیطی مانند دود یا آلودگی هوا
  • قرنیه خراشیده (ساییدگی قرنیه) 
  • کثیفی، زباله، مواد شیمیایی یا هر جسم خارجی که برای مدت طولانی با چشم در تماس باشد
  • عفونت‌هایی مانند کونژنکتیویت یا عفونت‌های سینوسی نیز می‌توانند باعث آبریزش چشم شوند

پیشگیری 

بسته به این که چه چیزی باعث آبریزش چشم شما شده است، ممکن است هیچ راهی برای جلوگیری از آن‌ها وجود نداشته باشد. اگر چشمان شما توسط چیزی در هوا تحریک می‌شود، یا علائم آلرژی را تجربه می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید از آبریزش چشم جلوگیری کنید. کارهایی که می‌توانید انجام دهید، عبارتند از: 

  • برای هر کار یا فعالیتی که ممکن است به چشمان شما آسیب برساند، مطمئن شوید که از تمام تجهیزات مناسب استفاده کنید. 
  • اگر می‌توانید، از محرک‌های آلرژی خودداری کنید. 
  • با پزشک در مورد راه‌هایی صحبت کنید که ممکن است بتوانید در آینده از آبریزش چشم جلوگیری کنید. 

تشخیص آبریزش چشم

متخصص چشم، اپی فورا را با معاینه چشم تشخیص می‌دهد. آن‌ها ممکن است قطره‌های چشمی رنگی را در چشمان فرد بریزند تا ببینند چگونه تخلیه می‌شوند. معمولاً اشک‌های فرد قطره‌ها را می‌شویند و ظرف چند دقیقه از چشم رنگ می‌گیرند. اگر این کار را نکردند، این احتمال وجود دارد که مجرای اشکی مسدود شده باشد. ممکن است به چند آزمایش تصویربرداری نیاز داشته باشید، این آزمایش‌ها عبارتند از: 

  • اشعه ایکس 
  • سی تی اسکن 

درمان آبریزش چشم

نحوه درمان آبریزش چشم بستگی به علت ایجاد آن دارد. بسیاری از افراد اپی فورا موقتی را تجربه می‌کنند که خود به خود بدون هیچ درمانی برطرف می‌شود. رایج‌ترین درمان‌ها عبارتند از: 

  • داروها: اگر اپی فورا ناشی از آلرژی یا عفونت باشد، برای درمان آبریزش چشم خود به دارو نیاز خواهید داشت. اگر به بیماری مانند سندرم چشم خشک مبتلا هستید، ممکن است پزشک اشک مصنوعی یا قطره‌های چشمی تجویز کند. 
  • از بین بردن اجسام خارجی: اگر چیزی در چشم باشد یا چیزی به چشم برخورد کرده و به آن آسیب برساند، پزشک آن را برمی دارد یا آسیب را درمان می‌کند. اگر جسم خارجی به چشم آسیب جدی وارد کند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. 
  • پاکسازی مجاری اشک مسدود شده: اگر مجاری اشک را مسدود کرده اید، پزشک، آن‌ها را باز می‌کند. پزشکان می‌توانند آن‌ها را با محلول نمکی بشویند تا انسداد را برطرف کنند. آن‌ها می‌توانند در صورت نیاز از یک پروب برای باز کردن مجاری اشک به صورت دستی استفاده کنند. اگر مجاری اشکی توسط چیزی که پزشک نمی‌تواند با سرم نمکی یا کاوشگر حذف کند، ممکن است برای باز کردن آن‌ها نیاز به جراحی داشته باشد. 
  • ترمیم چشم‌ها یا پلک‌ها: اگر شکل فیزیکی چشم‌ها یا پلک‌ها باعث ایجاد اپی فورا می‌شود، پزشک آسیب را ترمیم می‌کند. ممکن است برای اصلاح برخی مشکلات نیاز به جراحی باشد. 

کلام پایانی

اپی فورا، یک عارضه شایع است که می‌تواند بر روی کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد. عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. از جمله التهابات چشمی، عوامل آلرژیک، عوامل محیطی مانند آب و هوا، استفاده از لنزهای تماسی و دیگر عوامل مربوط به سلامت چشم. برای مدیریت آبریزش چشم، مراقبت‌های روزانه نظیر استفاده از ژل‌ها و قطره‌های چشمی مرطوب‌کننده، استفاده از عینک محافظ در معرض عوامل محیطی مضر و مشاوره با پزشک متخصص چشم پیشنهاد می‌شود. همچنین، اگر آبریزش چشم همراه با علائم دیگری نظیر درد، قرمزی شدید یا تغییرات بینایی است، حتماً باید به پزشک معالج مراجعه کرده و ارزیابی و درمان لازم را دریافت کنید. با رعایت مراقبت‌های لازم و درمان مناسب، می‌توانید بهبود قابل توجهی در آبریزش چشم خود را تجربه کنید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

اپی فورا چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ 

هرکسی ممکن است تحت تاثیر اپی فورا قرار گیرد. اکثر مردم در طول زندگی خود در برخی مواقع دچار این مشکل می‌شوند. Epiphora که اغلب اتفاق می‌افتد در نوزادان و بزرگسالان بالای ۵۰ سال شایع‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *