بهترین سن برای عمل لازک و لیزیک چه سنی است؟

سن مناسب لیزیک و لازک

بسیاری از افراد نیاز به انجام لیزر چشم دارند، اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، حتما اسم لازک و لیزیک را شنیده‌اید. تشخیص اینکه کدام روش بهتر است، به نظر پزشک و خود فرد بستگی دارد. یکی از سوال هایی که برای افراد پیش می‌آید، این است که بهترین سن برای عمل لازک و لیزیک چه سنی است؟ در این مقاله، به تمام نکاتی که برای پاسخ به این سوال نیاز دارید اشاره خواهیم کرد. برای پیدا کردن پاسخ آن تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

جراحی لیزیک و لازک چیست؟

لیزیک می‌تواند دوربینی، کوتاه‌بینی و آستیگماتیسم را درمان کند. لیزیک حتی به کسانی که عینک مطالعه قدیمی دارند کمک می‌کند. در طول درمان لیزیک، جراح از لیزر فمتوثانیه برای ایجاد یک فلپ نازک روی قرنیه استفاده می‌کند. پس از بلند کردن فلپ از لیزر دوم استفاده می شود. یک تکنیک قدیمی تر که از تیغه برای ایجاد فلپ استفاده می‌کند نتایج ضعیفی دارد . لیزیک مبتنی بر تیغه اکنون منسوخ شده است. 

درمان‌های لازک چشم، قرنیه را تغییر می‌دهد تا ناهنجاری‌های تمرکز را اصلاح کند. این درمان‌ها به دلیل درد پس از درمان، نسبت به لیزیک محبوبیت کمتری دارند. روند بهبودی نیز به طور قابل توجهی طولانی‌تر از لیزیک است و می‌تواند چهار تا هفت روز طول بکشد. این درمان‌ها گاهی اوقات روش‌های لیزر سطحی نامیده می‌شوند تا از روش لیزیک متمایز شوند. لیزرهای سطحی، مانند: لازک، تنها در حدود 10 درصد موارد استفاده می‌شود. لازک برای افرادی که قرنیه نازک دارند، ورزش‌های تماسی یا سبک زندگی بسیار فعال دارند مفید است. در طول این روش، سلول‌های سطحی پوست برداشته می‌شوند تا کلاژن زیر آن نمایان شود. پس از انجام لیزر، پوست به مدت سه تا هفت روز باقی می‌ماند تا بهبود یابد.

سن برای عمل لازک و لیزیک

 

بهترین سن برای عمل لازک و لیزیک چه سنی است؟

افراد بسیار زیادی نیاز به انجام جراحی‌های مختلف لیز چشم نیاز دارند، بهترین سن برای عمل لازک و لیزیک بین سنین 18 تا 40 سال است. در مورد سن انجام عمل لیزر چشم، باید بدانید که این روش برای کودکان نیز مناسب است. در مورد افرادی که در سنین بیشتر از 40 سال هستند نیز باید گفت که با توجه به تشخیص پزشک برای افراد در هر سنی این عمل انجام می‌شود. با وجود آنکه برخی شرایط ویژه وجود دارد، اما در بیشتر مواقع حداقل سن برای انجام عمل لیزر چشم، 18 سالگی است. البته، شرایط دیگری برای تعیین سن مناسب برای انجام لازک یا لیزیک وجود دارد.

حداقل سن برای لیزیک یا لازک چه سنی است؟

لیزیک برای بزرگسالان 18 سال به بالا مورد تایید FDA است. بعلاوه، به دلایل زیادی ، اکثر پزشکان برای افراد زیر 18 سال لیزیک نمی کنند. اول اینکه بینایی تا اوائل بزرگسالی تغییر می کند. دوم اینکه ، اکثر کودکان برای انجام کارهای روزمره نیازی به جراحی لیزیک ندارند. البته این قاعده استثنائاتی نیز دارد. کودکان و نوجوانان با مشکلات بینایی شدید ممکن است کاندیدای لیزیک باشند.

مناسب ترین سن برای لیزیک یا لازک چه زمانی است؟

به طور کلی، کاندیدای مناسب برای لیزیک فردی در سنین 20 تا 40 سال است. دلیل آن، این است که یک عامل مهم تعیین کننده در کاندیداتوری لیزیک، ثابت شدن عیب انکساری چشم برای حداقل دو سال است. همانطور که بدن شما در دوران نوجوانی رشد کرده و بالغ می شود، چشم های شما نیز رشد می کنند. تحقیقات نشان می دهد که چشم ها  بعد از 20 سالگی شروع به تثبیت می کنند و نسخه عینکتان ثابت می ماند.

در چه سنین دیگری لیزیک یا لازک انتخاب مناسبی است؟

چشم ها در حدود 40 سالگی دوباره تغییر می کنند. در این سنین بسیاری از افراد دچار پیرچشمی می شوند که باعث می شود بیماران به عینک مطالعه نیاز داشته باشند. لیزیک پیرچشمی را تصحیح نمی کند اما در این شرایط می تواند با روشی به نام مونوویژن یا دید تک چشمی  monovision بینایی دور و نزدیک را اصلاح کرد. مونوویژن زمانی است که یک چشم برای دید نزدیک اصلاح می شود در حالی که چشم دیگر برای بینایی دور اصلاح می شود.
بینایی می تواند دوباره در حدود 60 سالگی تغییر کند. در این مرحله ، ممکن است افراد مبتلا به آب مروارید شوند.  لیزیک جراحی مناسبی برای آب مروارید نیست، اما این افراد ممکن است به طور قابل توجهی از جراحی آب مروارید با لیزرسود ببرند.

کلام پایانی

در این مقاله، به صورت کامل تمام مسائل مربوط به سن مناسب برای لیزر چشم را توضیح دادیم. با وجود اینکه، این عمل در هر سنی امکان پذیر است، اما در بیشتر مواقع حداقل سن 18 سال است. همچنین، باید دانست که به صورت کلی سن مناسب ببین 20 تا 40 سال است.

سوالات متدوال

آیا عمل لیزر چشم برای کودکان نیز انجام می‌شود؟

بله، در صورت تشخیص پزشک و شرایط خاص برای کودکان نیز مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اوستا

7 فروردین 1398

با عرض سلام خدمت شما.پرسشی داشتم از خدمتتون،شماره چشم من ۷۵% آستیکمات هستش میخواستم عمل لازک انجام بدم با توجه به نمره چشمم میتوانم عمل انجام بدهم