دوربینی چشم (هایپروپیا)؛ علت، علائم و درمان

دوربینی چشم

دوربینی، که توسط چشم پزشکان با عنوان هایپروپیا نیز شناخته می‌شود، اصطلاح رایجی برای توصیف بینایی است که هنگامی دیدن اشیا نزدیک تار می‌شود، اما هنگام دیدن اشیا دور واضح است. بنابراین، افراد مبتلا به دوربینی می‌توانند در تماشای تلویزیون دچار مشکل شوند، اما ممکن است در مورد خواندن بیلبورد در بزرگراه‌ها اینطور نباشد. در این مقاله، به علائم، علل، پیشگیری، تشخیص و درمان دوربینی چشم خواهیم پرداخت. برای آشنایی با این موارد تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

دوربینی چشم چیست؟

اگر چشم شما دوربین باشد ، ممکن است اشیا نزدیک به شما به قدری برایتان تار باشد که نتوانید یک سری وظایف از جمله خواندن و دوختن را انجام دهید. چشم مبتلا به دوربینی، چیزها را متفاوت از چشمی می‌بیند که دچار دوربینی نیست. دوربینی چشم زمانی رخ می‌دهد که نور وارد شده به چشم به جای اینکه به طور مستقیم بر روی شبکیه قرار گیرد در پشت آن متمرکز می‌شود. این حالت در اثر کوتاه بودن چشمی که قرنیه‌ی آن دارای انحنای کافی نمی‌باشد یا عدسی آن بیشتر از حالت عادی عقب است، رخ می‌دهد.

دور بینی

علل دوربینی چشم

دوربینی چشم اغلب ارثی می‌باشد. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دچار دوربینی باشد، این احتمال وجود دارد که شما و سایر خویشاوندان با افزایش سن دچار همان عیب انکساری شوید. سن در ایجاد دوربینی چشم نقش دیگری را ایفا می‌کند. در موارد نادر، برخی از بیماری‌ها مانند بیماری شبکیه و تومورهای چشم می‌توانند باعث ایجاد دوری چشم شوند.

نشانه‌های دوربینی چشم

علائم دوربینی چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تاری دید، به ویژه در شب
  • مشکل دیدن اشیاء نزدیک. برای مثال به قدری خوب نمی‌بینید که بتوانید روزنامه بخوانید.
  • چشم درد، خستگی چشم و سر درد

کودکان مبتلا به این مشکل ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. اما یک کودک با دور بینی شدیدتر ممکن است دچار علائم زیر باشد:

  • سر درد داشته باشد.
  • اغلب چشم‌های خود را می‌مالد.
  • در خواندن مشکل دارد یا ممکن است علاقه‌ی کمی به خواندن نشان دهد.

دوربینی چشم چه زمانی شروع می‌شود؟

دوربینی غلب در اوایل دوران کودکی آغاز می‌شود. اما رشد طبیعی، مشکل را رفع می‌کند. در صورتی که یک کودک با اتمام رشد چشم (در حدود ۹ سالگی) همچنان دوربین باشد، چشم معمولاً می‌تواند مشکل خود را اصلاح کند. این حالت تطبیق نامیده می‌شود. اما با افزایش سن، چشمان ما دیگر نمی‌توانند به خوبی تطابق پیدا کنند. با شروع سن تقریبی 40 سالگی، چشم ما به طور طبیعی شروع به از دست دادن توانایی تمرکز بر اشیاء نزدیک می‌کند. که این اتفاق پیر چشمی نامیده می‌شود. شما ممکن است متوجه شوید که دید نزدیک شما تار شده است. با بدتر شدن پیر چشمی، هم دید نزدیک و هم دید دور تار می‌شود.

پیشگیری از دور بینی چشم

دوربینی چشم چیزی نیست که بتوانید از آن پیشگیری کنید، اما می‌توانید برای مراقبت از چشمانتان کارهایی انجام دهید.

  • برای اینکه زود متوجه مشکلات چشمتان شوید به طور منظم آزمایشات چشم را انجام دهید.
  • اگر مشکل شدید و مزمن، مانند فشار خون بالا یا دیابت دارید که روی دیدتان تاثیر می‌گذارد معاینه‌های سالیانه را انجام دهید.
  • اگر مشکلات چشمی در حال پیشرفت دارید از طرح درمانی پزشک پیروی کنید.
  • اگر دیدتان دچار تغییرات می‌شود یا چشم درد، قرمزی چشم یا ترشح چشم دارید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص

یک چشم پزشک می‌تواند دوربینی چشم را در معاینه چشم اولیه تشخیص دهد.

  • ابتدا چشم پزشک دید شما را در فواصل مختلف با نمودار چشمی مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • بسته به نتایج ممکن است معاینه چشم متسع انجام شود. برای این منظور، چشم پزشک قطره‌هایی را داخل چشم‌ها می‌ریزد تا مردمک چشم (دایره سیاه در مرکز هر چشم) باز شود. چشم‌های متسع به پزشک اجازه می‌دهد تا بطور واضح‌تری پشت چشم را ببیند.
  • پزشک شما از یک لنز بزرگنمایی استفاده می‌کند تا دقیق و نزدیکتر در چشم شما نگاه کند.
  • پزشک همچنین به منظور اصلاح بینایی از شما می‌خواهد تا از طریق لنزهای مختلفی که باعث واضح شدن اجسام می‌شوند، نگاه کنید.

تست‌های بینایی در مدرسه اغلب متوجه دوربینی در کودکان نمی‌شوند. بطور معمول در مدارس تنها دید دور تست می‌شود و از کودک خواسته می‌شود تا با فاصله گرفتن از یک تخته حرف یا علامت‌های روی آن را بخوانند. اگر کودک نتواند چیزها را از فاصله دور ببیند ممکن است به دلیل نزدیک بینی باشد. بچه‌هایی که تست بینایی را در مدرسه انجام نمی‌دهند باید به متخصص چشم مراجعه کنند که دید کودک را از فاصله‌ی نزدیک نیز بررسی کند، دانستن دلیل مشکل بینایی در فزندتان موضوع بسیار مهمی است. اگر فرزندتان اغلب دچار دوبینی است یا از سردرد شکایت دارد و در مدرسه دچار مشکلات بینایی است و دید تار دارد باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

اصلاح دور بینی چشم

اگر دچار دوربینی خفیف باشید، ممکن است چشم پزشک درمان اصلاحی را توصیه نکند زیرا ماهیچه‌های مژگانی می‌توانند با اصلاح شکل عدسی و متمرکز کردن دید نزدیک این مشکل را جبران کنند. با این حال اگر دچار دور بینی یا پیر چشمی متوسط تا شدید هستید، چندین گزینه برای درمان دارید:

لنز برای دوربینی چشم

لنزهای تماسی کروی تاربینی و دوربینی را اصلاح می‌کنند. تمام گزینه‌های خود را در نظر بگیرید برای مثال تعداد دفعات تغییر لنزها یا مدت زمان استفاده از آن‌ها در طول روز.

عینک

عینک گزینه‌ی دیگری برای اصلاح دور بینی چشم است. انتخاب بین لنز و عینک بستگی به شیوه زندگی دارد. خصوصیات هر دو گزینه را در نظر بگیرید.

جراحی لیزر

جراحی‌های لیزر چشم برای اصلاح خطاهای انکساری استفاده می‌شود (برای مثال چشم چگونه نور را متمرکز می‌کند). شایع‌ترین انواع جراحی لیزر چشم عبارتند از: لیزیک، پی آر کی و لازک. هر یک از این جراحی‌های لیزر چشم از یک لیزر خاص مشابه به نام لیزر اکسایمر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کنند. این همان چیزی است که باعث اصلاح دید. دوربینی چشم می‌شود. اما جراحی لیزر چشم در جزئیات روش، زمان لازم برای بهبودی، ابزار جراحی، مورد استفاده و تقاضای شما متفاوت است. ممکن است شما برای انجام عمل لیزیک نسبت به عمل لازک مناسب‌تر باشید.

لازک و لیزیک

انواع جراحی لیزر چشم

  • فوتورفراکتیو کراتکتومي (پی آر کی) شامل استفاده از لیزر برای از بین بردن مقادیر کوچک بافت زیر سطح قرنیه به منظور تغییر شکل قرنیه (سطح جلویی چشم) است. این تغییر شکل به شما کمک می‌کند تا بهتر ببینید.
  • لیزر در ضخامت قرنیه (لیزیک) شامل ایجاد یک برش کوچک (بریدن) از طریق سطح قرنیه (ایجاد فلپ) است، به طوری که جراحان می‌توانند به بافت زیری آن دست یابند. مقدار کمی بافت با استفاده از لیزر برداشته می‌شود تا بافت را از بین ببرند. فلاپ پشت قرنیه قرار گرفته و قرنیه بلافاصله پس از آن بهبود می‌یابد.
  • (لازک) یک تنوع در روش پی آر کی و لیزیک است که شامل برش دادن به لایه بیرونی قرنیه است تا لیزر بتواند مقادیر کمی از بافت را در زیر سطح قرنیه از بین ببرد.

کلام پایانی

در این مقاله، به صورت کامل با مفهوم دوربینی چشم آشنا شدیم و علل بروز این بیماری را بررسی کردیم. راه‌های پیشگیری از این بیماری را نیز به صورت کامل توضیح دادیم. بیماری دوربینی، قابل درمان است و با روش‌های مختلفی که به آن‌ها پرداختیم، اصلاح می‌شود. از جمله روش‌های اصلاح دوربینی، می‌شود به استافده از لنز، عینک و روش‌های جراحی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *