لازک بهتر است یا لیزیک؟ راهنمای جامع انتخاب + تفاوت آن‌ها

لازک بهتر است یا لیزیک

اگر در مورد جراحی انکساری تحقیق کرده اید، احتمالاً نام لیزیک و لازک را شنیده اید. ممکن است با موارد دیگری مانند SMILE و PRK نیز برخورد کرده باشید. اینها همه تکنیک‌های مختلف جراحی انکساری هستند که برای درمان نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم طراحی شده اند. در حالی که لیزیک و لازک شبیه هم هستند، تفاوت بین آن‌ها چیست؟ ابتدا اجازه دهید با تعاریف شروع کنیم. لیزیک مخفف کراتومیلوزیس درجا با کمک لیزر است، در حالی که معنی لازک، کراتومیلوس زیر اپیتلیال لیزر است. اما لازک بهتر است یا لیزیک؟ در این مقاله، تفاوت‌ها، مزایا، ماهیت و تمام نکاتی که باید در مورد این دو روش بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای آشنایی با این مواد تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

جراحی چشم با لیزر چیست؟ 

روش‌های مختلف لیزر در جراحی چشم استفاده می‌شود. مواردی که معمولاً در مورد جراحی لیزر چشم به آن‌ها فکر می‌کنیم، مواردی هستند که برای تغییر شکل قرنیه، که لایه شفاف جلوی چشم است، استفاده می‌شود. با تغییر شکل این بافت می‌توان عیوب انکساری را کاهش داد یا از بین برد. عیب انکساری به این اطلاق می‌شود که نور در هنگام برخورد با چشم آنطور که باید خم نمی‌شود که باعث تاری دید می‌شود. نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم همه انواع عیوب انکساری هستند. بنابراین، در حالی که بین لیزیک و لازک تفاوت وجود دارد، شباهت آن‌ها در این است که هر دو جراحی چشم با لیزر هستند. 

لازک بهتر است یا لیزیک؟ 

لازک و لیزیک روش‌های مشابهی هستند، با تفاوت اصلی در ایجاد یا عدم ایجاد فلپ. پس از آماده شدن قرنیه، هر دو روش شامل برداشتن بافت قرنیه می‌شوند. هر چه عیوب انکساری بیشتر باشد، بافت بیشتری باید برداشته شود. برای اینکه جراحی ایمن باشد، ضخامت قرنیه باید قبل از عمل اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که بافت کافی پس از جراحی باقی خواهد ماند.

بر خلاف لیزیک که اغلب از دو لیزر استفاده می‌شود، یکی برای ایجاد فلپ و دیگری برای تغییر شکل قرنیه، لیزیک تنها از یک لیزر استفاده می‌کند. پس از انجام لیزر درمانی در لازک، اپیتلیوم روی قرنیه به عقب می‌لغزد تا در طول فرایند بهبودی از آن محافظت کند. از آنجایی که این لایه تنها یک لایه تک سلولی ضخامت دارد، از لنز تماسی بانداژ نیز برای کمک به محافظت و بهبود قرنیه استفاده می‌شود. 

ریکاوری بینایی با لازک ممکن است کمی بیشتر از لیزیک طول بکشد، اما در نهایت نتیجه بصری مشابه است. اما با اجتناب از ایجاد فلپ، عوارض فلپ برطرف می‌شود. به عنوان مثال، این می‌تواند برای کسانی که در ورزش‌های تماسی شرکت می‌کنند مفید باشد، زیرا آن‌ها در معرض خطر بیشتری از جابجایی فلپ هستند. 

برخی از افراد کاندیدای چندین نوع جراحی انکساری مانند: لیزیک، لازک، لبخند یا PRK هستند. دیگران ممکن است فقط برای یک یا برخی از آن‌ها واجد شرایط باشند. اگر گزینه‌ای برای انتخاب لیزیک یا لازک دارید، چگونه باید تشخیص داد لازک بهتر است یا لیزیک؟ برای این که جواب این سوال را پیدا کنید ابتدا باید با مفهوم و تعریف هر کدام آشنا شوید. 

بهترین سن برای عمل لیزیک و لازک

لیزیک چیست؟ 

لیزیک، با ایجاد یک فلپ در قرنیه خارجی شروع می‌شود که اغلب با استفاده از لیزر فمتوثانیه (مادون قرمز با پالس بسیار سریع) انجام می‌شود. فلپ لیزیک از بیرونی‌ترین لایه قرنیه، اپیتلیوم و بخشی از لایه‌های عمیق تر، لایه بومن و استروما تشکیل شده است. سپس این فلپ بلند می‌شود و لیزر اگزایمر روی قرنیه اعمال می‌شود تا آن را از بین ببرد یا آن را تغییر شکل دهد. لیزر دقیقاً مقدار مناسب انرژی را برای اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم بیمار، ارائه می‌کند. سپس فلپ مجدداً روی ناحیه درمان قرار می‌گیرد تا محافظت و بهبودی را تسهیل کند، به همین دلیل است که بهبودی با لیزیک بسیار سریع است. 

لازک چیست؟ 

در LASEK، هیچ فلپی ایجاد نمی‌شود، بلکه اپیتلیوم به معنای لایه بیرونی قرنیه با استفاده از الکل و ورقه بسیار نازک به طور موقت برداشته می‌شود. الکل به حل شدن سلول‌های اپیتلیال کمک می‌کند و سپس ورقه اعمال می‌شود و روی قرنیه می‌لغزد تا سلول‌ها به طرفین حرکت کنند. این کار به جراح دسترسی به بافت عمیق‌تر قرنیه را برای تغییر شکل دائمی قرنیه می‌دهد. سپس لیزر اگزایمر روی قرنیه اعمال می‌شود تا بافت را بر اساس محاسبات دقیقی که برای اصلاح عیوب انکساری بیمار مناسب است، از بین ببرد. تعریف LASEK، کراتومیلوزیس زیر اپیتلیال لیزری است که محل ارائه درمان را مستقیماً در زیر اپیتلیوم قرنیه مشخص می‌کند. 

لازک یا لیزیک

مزایای لیزیک

فواید جراحی لیزیک عبارت‌اند از: 

  • زمان بهبودی سریع
  • بازیابی سریع بینایی
  • کم تهاجمی
  • حداقل ناراحتی
  • عوارض کمتر

مزایای لازک

فواید روش لازک عبارت‌اند از: 

  • برای قرنیه نازک تر مفید است
  • برای عیوب انکساری بالا مفید است
  • خطر کمتر خشکی چشم
  • بدون خطر عوارض فلپ
  • نتیجه بصری در نهایت با لیزیک قابل مقایسه است

هزینه عمل لازک چقدر است ؟

فرق بین لازک و لیزیک

لیزیک و لازک هر دو جراحی انکساری چشم هستند که نتایج بسیار خوبی دارند. تفاوت اصلی بین آن‌ها در آماده‌سازی قرنیه قبل از انجام لیزر است. برخی از افراد ممکن است برای هر دو روش کاندید شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط برای یکی از آن‌ها واجد شرایط باشند. همانطور که در بالا ذکر شد، توسعه PRK باعث شده است که بسیاری از روش‌ها به تدریج روش‌های LASEK را حذف کنند. معاینه قبل از عمل یک معاینه دقیق است که شامل اندازه گیری‌های متعدد برای تعیین بهترین روش برای یک فرد خاص است. 

کلام پایانی

لیزر چشم یکی از روش‌های رایج برای درمان برخی از بیماری‌های چشمی مانند آستیگماتیسم است که شامل روش‌های مختلفی از جمله لیزیک و لازک می‌شود. در این مقاله، به صورت کامل دو روش را مورد بررسی قرار دادیم و تفاوت و شباهت هرکدام را توضیح داده و باهم مقایسه کردیم. همچنین با مقایسه این دو روش با هم به صورت کامل مشخص کردیم که هر کدام چه کاربردی دارد، اما این که کدام بهتر است به خود فرد و تصمیم پزشک بستگی دارد. 

سوالات متداول

ضعف لازک در مقابل لیزیک چیست؟ 

اصلی‌ترین مشکل آن در قیاس با لیزیک این است که زما بهبودی آن در برخی افراد بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *