تشخیص انحراف چشم کودکان : هر آنچه باید بدانید

تشخیص انحراف چشم کودکان

انحراف چشم یا استرابیسم یکی از مشکلات بینایی است که باید درمان شود. اولین گام برای درمان آن، ابتدا شناخت علائم و سپس تشخیص بیماری توسط متخصص است. در این مقاله، به صورت کامل به تشخیص انحراف چشم کودکان خواهیم پرداخت. برای آشنایی با علائم، علل تشخیص و درمان استرابیسم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

تشخیص انحراف چشم کودکان چگونه است؟ 

برای تشخیص انحراف چشم کودکان، پزشک اغلب تنها با نگاه کردن به چشم‌های کودک می‌تواند آن را تشخیص دهد. ممکن است بدیهی باشد که چشم‌ها در یک زمان به یک جهت نگاه نکنند. پزشک ممکن است از کودک بخواهد در حالی که هر چشم را می‌پوشاند و سپس باز می‌کند، به یک شی نگاه کند. این کار به پزشک اجازه می‌دهد تا ببیند کدام چشم می‌چرخد، چقدر می‌چرخد ​​و در چه شرایطی چرخش غیر طبیعی رخ می‌دهد. این آزمایش‌ها همچنین به پزشک کمک می‌کند تا بفهمد آیا کودک تنبلی چشم دارد که گاهی اوقات با استرابیسم اتفاق می‌افتد. 

کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان به طور منظم معاینه چشم داشته باشند. آزمایش‌های بینایی نیز ممکن است برای بررسی استرابیسم انجام شود. اگر در مورد چشم یا بینایی کودک خود نگرانی دارید، با پزشک کودک خود تماس بگیرید یا او را نزد چشم پزشک ببرید. 

استرابیسم در برخی افراد به سختی قابل تشخیص است، اما اغلب اوقات ناهماهنگی چشم‌ها آشکار است و به راحتی قابل مشاهده است. این روش تشخیص، ممکن است به تابش نور کوچکی مانند یک چراغ خودکار به چشمان بیمار کمک کند. بیماری که چشم‌های صاف و هم تراز دارد (بدون استرابیسم) در مرکز هر مردمک انعکاس دارد. فردی که مبتلا به استرابیسم است، انعکاس را فقط در مرکز مردمک یک چشم (چشم ثابت) خواهد داشت و انعکاس دیگر روی عنبیه یا به طور قطع دور از مرکز مردمک (چشم انحرافی) دیده می‌شود. 

اگر چشم راست ثابت و چشم چپ به سمت داخل یا به سمت بینی حرکت کند، پزشک وجود استرابیسم را تایید می‌کند. برخی از افراد مبتلا به استرابیسم در برخی مواقع چشم‌های صافی دارند، اما حرکت یک یا هر دو چشم محدود است و وقتی به جهات خاصی نگاه می‌کنند باعث ایجاد استرابیسم می‌شود. به این نوع انحراف چشم، استرابیسم متناوب نامیده می‌شود.  

استرابیسم چیست؟ 

انحراف چشم، یک مشکل بینایی است که در آن هر دو چشم به طور همزمان به یک نقطه نگاه نمی‌کنند. این مشکل، اغلب در اوایل کودکی شروع می‌شود. به طور معمول، ماهیچه‌های متصل به هر چشم با هم کار می‌کنند تا هر دو چشم را همزمان در یک جهت حرکت دهند. این مشکل، زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های چشم به درستی برای کنترل حرکت چشم کار نمی‌کنند. وقتی ماهیچه‌های چشم آنطور که باید کار نمی‌کنند، ممکن است چشم‌ها نامرتب شوند و مغز نتواند آنچه را که یک چشم می‌بیند با آنچه چشم دیگر می‌بیند ادغام کند. 

کودک به ندرت پس از ایجاد استرابیسم بیشتر از آن رشد می‌کند. بدون درمان، استرابیسم می‌تواند باعث مشکلات بینایی دائمی شود. ابتلا به استرابیسم می‌تواند بر عزت نفس فرد تاثیر بگذارد، همچنین روی ظاهر و همچنین توانایی او برای دیدن خوب تاثیر می‌گذارد. بچه‌های دیگر ممکن است کودک را به خاطر حالت چشم‌ها اذیت کنند؛ بنابراین باید از فرزند حمایت کرد و فوراً به دنبال درمان آن رفت. 

تشخیص انحراف چشم کودکان

شناخت علائم برای تشخیص انحراف چشم کودکان

اولین قدم در راه درمان استرابیسم، تشخیص آن است و برای تشخیص شناخت علائم بسیار مهم است. نشانه‌های استرابیسم عبارت‌اند از: 

  • دوبینی 
  • بستن یا پوشاندن یک چشم هنگام نگاه کردن به چیزی در نزدیکی
  • کج کردن یا چرخاندن سر
  • سردرد 
  • مشکل در خواندن
  • خستگی چشم 
  • بستن یک چشم هنگام نگاه کردن به اشیاء دور یا زمانی که در نور شدید هستید

درمان انحراف چشم کودکان

درمان استرابیسم باید در اسرع وقت آغاز شود. به طور کلی، هر چه کودک در زمان شروع درمان کوچکتر باشد، شانس بیشتری برای اصلاح مشکل وجود دارد. رایج‌ترین درمان‌های استرابیسم عبارتند از: 

گاهی اوقات استفاده از عینک می‌تواند استرابیسم خفیف را اصلاح کند. اگر کودک آمبلیوپی دارد، یک چسب موقت چشم روی چشم قوی‌تر می‌تواند به بهبودی کمک کند. این درمان می‌تواند چشم ضعیف را قوی‌تر کند، که ممکن است به تراز کردن چشم‌ها نیز کمک کند. ممکن است کودک مجبور باشد برای چند هفته یا چند ماه تمام از این چسب استفاده کند. جراحی روی عضلات چشم، اغلب تنها راه برای بهبود بینایی و تراز بهتر چشم‌ها است. ممکن است بیش از یک عمل جراحی طول بکشد و کودک همچنان نیاز به عینک زدن دارد. سایر درمان‌ها ممکن است شامل داروها و ورزش‌های چشمی باشد. 

کلام پایانی 

در این مقاله، به صورت کامل انحراف چشم و علائم آن را مورد بررسی قرار دادیم. انحراف چشم تاثیر زیادی بر زندگی افراد دارد و اگر درمان نشود، ممکن است مشکلات جدی‌تری را برای بینایی ایجاد کند. ما راه‌های تشخیص انحراف چشم کودکان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم و درمان‌هایی که برای این بیماری استفاده می‌شوند را نیز نام بردیم. انتظار می‌رود با خواندن این مقاله، به جواب تمام سوال‌های خود در مورد این بیماری، راه‌های تشخیص، علائم و درمان آن رسیده باشید. 

سوالات متداول

آیا می‌توان از استرابیسم پیشگیری کرد؟ 

نه، شما نمی‌توانید از استرابیسم جلوگیری کنید. 

پیش آگهی استرابیسم چیست؟ 

اگر فرزند شما به استرابیسم مبتلا است، تشخیص و درمان می‌تواند منجر به دید عالی و درک عمق شود. درمان همچنین می‌تواند در برابر از دست دادن بینایی محافظت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *