پینگوکولا | توده زرد روی چشم

پینگوکولا قابل درمان است؟ علت ایجاد توده زرد روی چشم چیست؟

گوشت آوردن چشم اصطلاحی غیرعلمی است که به انواعی از برجستگی های گوشه چشم اطلاق می شود. برجستگی های چشم ممکن است بصورت انواع کیست چشم، ناخنک یا پینگوکولا باشند. اگرچه از نظر ظاهری ممکن است شباهت های بسیاری بین این نوع برجستگی ها وجود داشته باشد اما از نظر بافت شناسی تفاوت فراوانی دارند. ناخنک چشم که بصورت یک زائده ی گوشتی در گوشهء داخلی یا خارجی چشم مشاهده می شود، عارضه ای است که معمولا با عنوان گوشت آوردن چشم شناخته می شود.

پینگوکولا چیست؟

پینگوکولا pingeocula به برجستگی،توده یا لکه زرد رنگ دایره‌ای یا مثلثی شکل روی سفیدی یک یا هر دو چشم گفته می شود که عارضه ای جدی حساب نمی شود.

علل پینگوکولا

افرادی که زمان‌ طولانی در معرض اشعه UV خورشید قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به پینگوکولا هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پینگوکولا در میان افرادی که در نزدیکی خط استوا، یعنی در محلی زندگی می‌کنند که اشعه‌های خورشید بیشترین قدرت را دارد، بیشتر به پینگوکولا مبتلا می‌شوند. تماس زیاد چشم با گرد و غبار و باد و خشکی چشم نیز احتمال ابتلا به پینگوکولا را افزایش می‌دهد. نتایج یک مطالعه حکایت از آن دارد که استفاده از لنزهای تماسی نرم نیز احتمال ابتلا به پینگوکولا را بالا می‌برد.

علائم پینگوکولا

برجستگی یا لکه زرد رنگ روی سفیدی یک یا هر دو چشم علامت اصلی پینگوکولا محسوب می‌شود. این لکه می‌تواند دایره‌ای یا مثلثی شکل باشد. علائم اکثر افرادی که دچار پینگوکولا می‌شوند، خفیف است. برخی بیماران در یک یا هر دو چشم‌شان با علائم زیر مواجه می‌شوند:

• سرخی و ورم چشم
  • خشکی
  • سوزش
  • خارش
  • احساس وجود شن یا سنگریزه در چشم
  • تاری دید

پژوهشگران دریافته‌اند که پینگوکولا روی قرنیه ایجاد نمی‌شود، بنابراین احتمال این که پینگوکولا دید بیمار را مختل کند، بسیار پایین است.

تفاوت پینگوکولا و پتریژیوم یا ناخنکتفاوت پینگوکولا و پتریژیوم یا ناخنک

پینگوکولا گاهی اوقات به زائده خوش‌خیم دیگری به نام پتریژیوم یا ناخنک تبدیل می‌شود. ناخنک نیز مانند پینگوکولا روی ملتحمه ایجاد می‌شود، اما برخلاف پینگوکولا دارای رگ‌های خونی است. به همین دلیل ناخنک غالباً بزرگ‌تر از پینگوکولا است و می‌تواند قرمز، صورتی یا زرد رنگ باشد.

به علاوه ناخنک نسبت به پینگوکولا علائم بیشتری را تولید می‌کند و احتمال این که ناخنک بینایی بیمار را مختل کند، بالاتر است. بسیاری از بیماران می‌توانند علائم ناخنک را با توجه به راهنمایی‌های چشم‌پزشک مدیریت کنند. با این حال گاهی اوقات لازم است که عمل جراحی برای برداشتن ناخنک انجام شود. احتمال عود ناخنک پس از جراحی وجود دارد.

عوارض پینگوکولا

پینگوکولا به تنهایی به ندرت باعث بروز عوارض جدی می‌شود. پینگوکولا معمولاً دید را مختل نمی‌کند و موجب بروز بیماری‌های چشمی یا سرطان چشم نمی‌شود. با این حال برخی بیماران از دیدن لکه زرد پینگوکولا روی چشم‌شان ناراحت می‌شوند و ترجیح می‌دهند که این زائده زرد رنگ را با انجام عمل جراحی بردارند.

تشخیص پینگوکولا

1. به محض مشاهده هر گونه تغییر در چشم باید به پزشک مراجعه کنید تا ایشان شما را به متخصصین چشم مانند چشم‌پزشک یا بینایی‌سنج معرفی کنند.
  2. چشم‌ پزشک چشم را تحت نوری خاص و با استفاده از ذره‌بین معاینه می‌کند. این معاینه ساده غالباً برای تشخیص پینگوکولا کافی است.
  3. اگر پینگوکولا باعث بروز علائم شده باشد، چشم‌پزشک روش‌های مناسبی را برای درمان علائم ناراحت کننده توصیه می‌کند.

درمان پینگوکولا

پینگوکولا عارضه ای جدی نیست و معمولا نیازی به درمان ندارد. با این حال در موارد کمی ممکن است منجر به التهاب چشم شود و علائم زیر را ایجاد کند:

• خارش و سوزش چشم
  • احساس اینکه چیزی در چشم ها وجود دارد
  • قرمزی چشم
  • تحریک چشم
  • خشکی چشم

در موارد خفیف بروز علائم پینگوکولا میتوان از قطره های اشک مصنوعی استفاده کرد. این قطره ها نیاز به نسخه پزشک ندارند و میتوان به راحتی آن را از داروخانه ها تهیه کرد. در صورتی که قطره های اشک مصنوعی منجر به بهبود علائم نشوند میتوان از قطره ها یا پمادهای حاوی استروئید که توسط پزشک تجویز میشوند استفاده نمود. این قطره ها میتوانند با سرکوب پاسخ التهابی چشم، غوارض پینگوکولا را از بین ببرند. در نهایت، زمانی که روشهای درمانی اولیه پاسخگوی نیازهای فرد نباشند میتوان از روش جراحی پینگوکولا استفاده نمود. در طی این جراحی پینگوکولا برش خورده و برداشته میشود و سطح ملتحمه پیوند زده میشود. اگرچه درمان پینگوکولا با جراحی یک روش ایمن است با این حال در مواردی احتمال عود مجدد پینگوکولا و ظهور دوباره آن بر گوشه چشم پس از چند سال وجود دارد.

سخن آخر

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.