درمان زائده گوشتی (منگوله پوستی یا اسکین تگ) پلک و اطراف چشم

منگوله پوستی یا زائده گوشتی اطراف پلک، یک مشکل پوستی شایع است که ممکن است برای بسیاری از افراد مزاحمت‌ ایجاد کند. این حالت معمولاً به عنوان یک سرطان خطرناک تشخیص داده می‌شود، اما در بسیاری از موارد بی‌خطر و غیرسرطانی است. با افزایش آگاهی و دسترسی به روش‌های درمانی پیشرفته، راه‌های موثری برای درمان منگوله پوستی و زائده گوشتی اطراف پلک وجود دارد. در این مقاله، به بررسی علل و عوامل موجب ایجاد منگوله پوستی و زائده گوشتی اطراف پلک می‌پردازیم. برای آشنایی با این موارد و درمان آن همراه ما باشید.

منگوله پوستی چیست؟

منگوله پوستی یک زائده به رنگ گوشت است که روی سطح پوست ایجاد می‌شود. این زائده‌ها از یک بافت نازک به نام ساقه آویزان می‌شوند. ایجاد این زائده‌ها روی پوست بسیار شایع هستند. معمولاً این تگ‌ها در چین‌های پوستی زیر بغل، گردن، زیر سینه‌ها و اطراف ناحیه تناسلی دیده می‌شوند. در موارد نادری هم ممکن است این منگوله‌ها در اطراف چشم‌ها ایجاد شوند. منگوله‌های پوستی بیماری نیستند اما زمانی که به لباس‌ها ساییده می‌شوند باعث ناراحتی می‌شوند و البته شما هم ممکن است ظاهر آنها را دوست نداشته باشید. پزشکان به روش‌های ساده‌ای می‌توانند این منگوله‌های پوستی را بردارند.

همچنین مطالعه کنید : گل مژه چشم چیست ؟

علل شکل‌گیری منگوله‌ پوستی اطراف پلک چشم

  • منگوله‌های پوستی از پروتئینی به نام کلاژن و عروق خونی تشکیل شده‌اند که روی آنها یک لایه پوست قرار دارد. اگرچه علت دقیق شکل‌گیری منگوله‌های پوستی مشخص نیست، اما عوامل زیر می‌تواند احتمال ابتلا به آنها را افزایش دهد.
  • از آنجا که منگوله‌های پوستی عموماً در چین‌های پوست در زیر بغل، کشاله ران یا پلک چشم‌ها ایجاد می‌شوند، ممکن است سایش پوست روی پوست یکی از دلایل ایجاد آنها باشد.
  • احتمال ایجاد تگ‌های پوستی در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند بیشتر است زیرا این افراد چین‌های بیشتری روی پوست خود دارند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز ممکن است احتمال ایجاد منگوله‌های پوستی را افزایش دهد.
  • این احتمال وجود دارد که بین مقاومت انسولینی، دیابت و تگ‌های پوستی رابطه وجود داشته باشد.
  • با افزایش سن، احتمال ایجاد تگ‌های پوستی نیز افزایش می‌یابد. این زائده‌ها غالباً در سنین میان‌سالی و پس از آن ایجاد می‌شوند.
  • تگ‌های پوستی ممکن است در اعضای یک خانواده دیده شوند. این احتمال وجود دارد که از نظر ارثی برخی افراد بیش از سایرین مستعد ابتلا به تگ‌های پوستی باشند.

تشخیص منگوله پوستی

برای تشخیص یک منگوله پوستی ابتدا باید علائم آنها را بشناسیم. این علائم به نوع زگیل بستگی دارند و همچنین ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشند. به طور کلی علائم زگیل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • زگیل‌های رایج: این زگیل‌ها اغلب سطح ناهمواری دارند. رنگ آنها زرد مایل به خاکستری یا قهوه‌ای است. آنها ممکن است روی انگشتان دست، آرنج، زانو یا صورت ظاهر شوند.
  • زگیل زیر چشم (فیلی‌فرم): این‌ها گوشت‌های زائد کوچک، بلند و باریک با برآمدگی‌های انگشت مانند هستند. آنها اغلب روی پلک‌ها، لب‌ها یا صورت یا گردن ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های مسطح: این‌ها زائده‌های گوشتی کوچک و صافی هستند که تمایل دارند به صورت دسته‌ای روی صورت، پشت دست‌ها یا پاها تشکیل شوند.
  • زگیل ناحیه تناسلی: این‌ها می‌توانند روی اندام تناسلی یا اطراف آن ظاهر شوند. این زگیل‌ها می‌توانند گسترش یابند و با سرطان‌های دهانه رحم، مقعد و سایر سرطان‌ها مرتبط هستند. مهم است آنها را سریع درمان کنید.
  • زگیل‌های اطراف زبان: این‌ها به صورت پوست ضخیم در اطراف ناخن ظاهر می‌شوند و می‌توانند باعث شکاف‌های دردناک در پوست (زخم‌های عمیق) شوند.
  • زگیل کف پا و کف دست: این زگیل‌ها در کف پاها یا کف دست‌ها ظاهر می‌شوند. وقتی می‌ایستید یا راه می‌روید، فشار باعث آسیب به زگیل کف پا می‌شود. اگر این زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای تشکیل شوند، به آنها زگیل موزاییکی گفته می‌شود.

درمان منگوله پوستی در منزل

برخی وب سایت‌ها برای برداشتن تگ‌های پوستی، استفاده از روش‌های خانکی مانند استفاده از سرکه سیب را توصیه می‌کنند. به هر حال، قبل از این که خودتان با استفاده از سرکه سیب، تگ‌های پوستی را بردارید با پزشک مشورت کنید زیرا ناحیه اطراف چشم بسیار حساس است و ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شود.

اگر پایه منگوله پوستی شما بسیار نازک باشد، می‌توانید دوران را با استفاده از نخ دندان ببندید تا خون‌رسانی به آن قطع شود و در نهایت تگ پوستی شما بیفتد. دوباره یادآوری می‌کنیم قبل از این که از این روش‌ها استفاده کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. برداشتن تگ پوستی با پایه ضخیم باعث بروز خونریزی زیاد یا عفونت می‌شود و ممکن است روی پلک شما اسکار آن باقی بماند.

کلام پایانی

با استفاده از روش‌های مناسب و درمان‌های منظم، می‌توان بهبودی و درمان کاملی از زائده گوشتی اطراف پلک را تجربه کرد. این مقاله، به خوانندگان آگاهی و اطلاعات لازم را در این زمینه ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در خصوص درمان این مشکل پوستی اتخاذ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *