کلاژن‌سازی چشم با تزریق ژل و لیزر

کلاژن سازی اطراف چشم

کلاژن‌سازی چشم باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست دور چشم می‌شود و از ایجاد نشانه‌های سالخوردگی مانند چین و چروک جلوگیری می‌کند. با افزایش سن میزان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند ولی روش‌هایی برای تحریک تولید کلاژن در بدن وجود دارند. در این مقاله راه‌های جوان‌ سازی و کلاژن‌ سازی چشم شرح داده می‌شوند.

فواید کلاژن برای پوست 

کلاژن بیشترین میزان پروتئین بدن را به خود اختصاص می‌دهد. کلاژن از پیوند اسیدهای آمینه تشکیل می‌شود و حدود 75 درصد از وزن پوست و حدود 30 درصد از توده پروتئین بدن را تشکیل می‌دهد. کلاژن از رشته‌های بلند پروتئین تشکیل شده است که باعث استحکام پوست می‌شوند. کلاژن همچنین به ترمیم پوست کمک کرده و پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

حداقل 16 نوع کلاژن در بافت پیوندی، تاندون‌ها، غضروف، رباط‌ها، دندان‌ها، استخوان‌ها، دریچه‌های قلب و قرنیه چشم وجود دارند. در دوران جوانی پوست حاوی مقادیر زیادی کلاژن است. ولی با افزایش سن این مقدار کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه پوست نازک‌تر شده و چین و چروک در آن ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از کلاژن به شکل موضعی تاثیری در بهبود ظاهری پوست ندارد. البته امکان دارد استفاده موضعی کلاژن در آب‌رسانی پوست مؤثر باشد. با توجه به این که کلاژن از مولکول‌های بزرگ پروتئین تشکیل شده است، نفوذ کلاژن در لایه‌های عمیق پوست دشوار می‌باشد. به جای استفاده از کلاژن به شکل موضعی بهتر است از محصولات حاوی پپتید، ویتامین و آنتی‌اکسیدان استفاده شود. این محصولات باعث‌ ترمیم و بازسازی الاستین می‌شوند. محصولات جوان‌سازی ترادرم جهت کند کردن روند کاهش کلاژن در پوست استفاده می‌شوند.

چه عواملی باعث آسیب‌دیدگی کلاژن می‌شوند؟

برخی از عواملی که باعث آسیب‌دیدگی کلاژن می‌شوند بوسیله ایجاد تغییر در نحوه زندگی قابل تغییر هستند. ولی کنترل برخی دیگر از این عوامل قابل امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • شیوه زندگی و عوامل محیطی: آلودگی و رادیکال‌های آزاد باعث کاهش تولید کلاژن و همچنین کاهش انعطاف‌پذیری پوست می‌شوند.
  • مصرف مقادیر زیاد شکر: مصرف زیاد قند یا شکر باعث افزایش میزان محصولات نهایی گلیکه (AGEs) می‌شود. این محصولات باعث آسیب‌دیدگی و ضعیف شدن کلاژن می‌شوند.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: پرتو فرابنفش باعث آسیب‌دیدگی کلاژن موجود در لایه میانی پوست می‌شود و در نهایت سبب ایجاد رشته‌های غیر طبیعی الاستین و ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.
  • مصرف سیگار: مواد شیمایی موجود در سیگار به کلاژن و الاستین آسیب می‌رسانند. مصرف سیگار باعث تنگ شدن رگ‌های خونی شده و نیکوتین از انتقال اکسیژن و مواد مغذی به پوست جلوگیری می‌کند.
  • اختلال‌های خود ایمنی: برخی از اختلال‌های خودایمنی باعث می‌شوند تا آنتی‌بادی‌ها به کلاژن آسیب برسانند.
  • روند طبیعی سالخوردگی: با افزایش سن، سطح کلاژن کاهش پیدا می‌کند.

نحوه کلاژن‌سازی و جوان‌سازی اطراف چشم

نحوه جوان‌ سازی و کلاژن‌ سازی چشم

با افزایش سن میزان تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند و ترمیم رشته‌های کلاژن مانند دوره جوانی امکان‌پذیر نیست. ولی امکان کلاژن‌سازی و جوان‌سازی دور چشم وجود دارد. از روش‌های مختلفی برای بازسازی کوتاه‌مدت و بلندمدت کلاژن در صورت و اطراف چشم استفاده می‌شود.

با وجود این که جراحی پلاستیک صورت یکی از روش‌های مناسب برای جوان‌سازی صورت محسوب می‌شود، روش‌هـای درمـانی غیر جراحی زیادی برای رفع چین و چروک پوست و کلاژن‌سازی دور چشم وجود دارند. این روش‌های غیر جراحی مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) هستند و باعث تولید مجدد کلاژن می‌شوند. این روش‌ها شامل تزریق ژل، جوان‌سازی پوست با لیزر و سفت کردن پوست می‌باشند.

استفاده از ژل یا فیلر برای کلاژن سازی چشم

ژل‌ها یا فیلر در انواع مختلفی به منظور جوان‌سازی پوست صورت و کلاژن‌سازی موجود هستند. ژل رادیس و اسکالپترا جهت تحریک تولید کلاژن بسیار مناسب هستند و باعث بهبود ظاهری پوست صورت و کلاژن‌سازی اطراف چشم می‌شوند. از این ژل‌ها می‌توان به صورت جداگانه و یا به همراه روش‌های دیگر جوان‌سازی استفاده کرد.

استفاده از ژل یا فیلر برای کلاژن‌سازی و جوان‌سازی اطراف چشم

نحوه کلاژن‌سازی در صورت، گردن و دست‌ها با استفاده از لیزر 

استفاده از لیزر یکی از روش‌های مناسب جهت کلاژن‌سازی در صورت می‌باشد. کلاژن‌سازی با لیزر یک روش غیر تهاجمی است. لیزر به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و برای تمام قسمت‌های بدن قابل استفاده است. لیزر به غیر از تحریک تولید کلاژن باعث کاهش اندازه منافذ پوستی، بهبود بافت و روشن‌تر کردن پوست، رفع چین و چروک‌های پوست و کلاژن‌سازی اطراف چشم می‌شود.

آیا روش‌های غیر جراحی سفت کردن پوست باعث کلاژن‌ سازی پوست صورت می‌شوند؟ 

روش‌های غیر جراحی سفت کردن پوست در کلاژن‌سازی تأثیر به سزایی دارند. در این روش‌ها از سونوگرافی و فرکانس‌های رادیویی جهت دستیابی به نتیجه مورد نظر استفاده می‌شود. روش اولتراپی با استفاده از سونوگرافی و نفوذ به عمیق‌ترین لایه‌های پوست باعث سفت شدن پوست و کلاژن‌سازی می‌شود. در روش ترماژ، از فرکانس رادیویی جهت ارسال حرارت به لایه‌های عمیق پوستی استفاده می‌شود و لایه‌های فوقانی پوست برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خنک نگه داشته می‌شوند. انرژی حرارتی باعث تحریک تولید کلاژن محکم‌تر شدن لایه‌های پوست می‌شود. در این روش جهت دستیابی به بهترین نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سونوگرافی و فرکانس‌های رادیویی به همراه یکدیگر استفاده می‌شود. حرارت تولید شده سبب کلاژن‌سازی و بهبود جریان خون، جوان‌سازی پوست، کلاژن‌سازی دور چشم و  مقابله با روند سالخوردگی می‌شود.

آیا روش‌های غیر جراحی سفت کردن پوست باعث کلاژن‌سازی پوست صورت می‌شوند؟

آیا استفاده از مکمل‌های کلاژن در جوان‌سازی پوست مؤثر است؟ 

بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود از مکمل‌های کلاژن‌ساز استفاده می‌کنند. بیشتر پودرها و قرص‌های مکمل کلاژن موجود در بازار تاثیری در کلاژن‌سازی ندارند. کلاژن دارای ساختار پروتئینی است و به خاطر نوع ترکیب بیشتر پودرها و قرص‌های مکمل کلاژن، اسید معده پروتئین را بیش از حد تجزیه کرده و در نتیجه این پروتئین تاثیری در بازسازی ساختار کلاژن موجود در بدن ندارد. البته برخی از مکمل‌های کلاژن‌ساز مایع در جهت مقابله با ایجاد نشانه‌های سالخوردگی مؤثر هستند.

استفاده از کلاژن سازی چشم به شکل موضعی چقدر مؤثر است؟ 

با وجود تبلیغات گسترده در ارتباط با تأثیر کلاژن‌های موضعی، استفاده از این محصولات به صورت کرم یا سرم تاثیری در کلاژن‌سازی ندارد؛ چرا که مولکول‌های کلاژن بزرگ هستند و نفوذ این مولکول‌ها به لایه‌های عمیق پوست دشوار می‌باشد. حتی در ارتباط با کرم‌هایی که طبق ادعای تبلیغات از مولکول‌های کوچک‌تر کلاژن استفاده می‌کنند، مولکول‌ها آنقدر کوچک نیستند که جهت بازسازی کلاژن بتوانند در پوست نفوذ کنند. حتی با وجود نفوذ برخی از مولکول‌های کرم‌های موضعی در لایه‌های عمیق پوست نیز کلاژن‌سازی در صورت و دور چشم امکان‌پذیر نمی‌باشد. کلاژن بخشی از یک ساختار پیچیده در پوست می‌باشد. مولکول‌های جداگانه کلاژن نمی‌توانند با اتصال به رشته‌های کلاژن موجود در بدن باعث بازسازی کلاژن شوند. بلکه جهت دستیابی به نتیجه ماندگار، ساختار اصلی کلاژن بایستی ترمیم شود.

پیلینگ شیمیایی برای کلاژن‌ سازی چشم 

در روش پیلینگ، جهت لایه‌برداری پوست آسیب‌دیده و کلاژن‌سازی نوعی ماده شیمیایی بر روی پوست مالیده می‌شود. استفاده از روش پیلینگ شیمیایی به طور منظم (هر 6 تا 8 هفته یک بار) باعث کلاژن‌سازی اطراف چشم، بهبود ظاهر پوست و رفع چین و چروک پوست صورت می‌شود.

درمان خانگی برای کلاژن‌ سازی چشم 

در زیر با انواع روش های خانگی کلاژن سازی چشم آشنا خواهید شد:

اسیدهای چرب امگا برای کلاژن‌ سازی چشم 

استفاده از رژیم غذایی شامل ماهی‌های چرب باعث محافظت از کلاژن پوست می‌شود. ماهی‌های چرب حاوی پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان می‌باشند. این مواد اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از کاهش کلاژن جلوگیری می‌کنند.

عصاره قلم گاو برای کلاژن‌ سازی چشم 

مصرف مداوم عصاره قلم گاو دارای مزایای بسیاری برای پوست می‌باشد. در زمان پخت، کلاژن از استخوان خارج می‌شود. این کلاژن باعث رفع التهاب و جوان‌سازی پوست و رفع چین و چروک صورت و دور چشم می‌شود.

کاهش یا قطع مصرف کافئین برای کلاژن‌ سازی چشم 

 طبق تحقیقات انجام شده، کافئین در سالخوردگی پوست مؤثر است و بر روند بهبود زخم تأثیر منفی می‌گذارد.

اسید هیالورونیک برای کلاژن‌ سازی چشم 

اسید هیالورونیک در تحریک تولید کلاژن تأثیر به سزایی دارد. این ماده باعث افزایش سرعت بهبودی و تسکین درد مفاصل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که اسید هیالورونیک باعث کلاژن‌سازی در بدن می‌شود. این ماده به طور طبیعی در بدن وجود دارد و با افزایش سن میزان آن کاهش پیدا می‌کند. البته جهت بهره‌مندی از مزایای مواد غذایی حاوی اسید هیالورونیک بایستی به میزان کافی ویتامین C مصرف شود.

ویتامین C برای کلاژن‌ سازی چشم 

مواد غذایی حاوی ویتامین C و اسیدهای آمینه باعث افزایش سطح اسید هیالورونیک و کلاژن در بدن می‌شوند. مواد غذایی که حاوی مقادیر زیاد ویتامین C هستند شامل میوه‌های خانواده مرکبات، پاپایا، توت فرنگی، کلم بروکلی و سبزیجات پر برگ مانند گشنیز می‌باشند.

آلوئه ورا برای کلاژن‌ سازی چشم 

مصرف آلوئه ورا به شکل موضعی دارای فواید زیادی برای پوست می‌باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده، مصـرف خوراکی عـصاره آلوئه ورا نیز باعث تحریک تولید کلاژن و اسید هیالورونیک در بدن می‌شود.

آنتی‌اکسیدان برای کلاژن‌ سازی چشم 

آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در مقابل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کلاژن‌سازی و جوان‌سازی پوست می‌شوند. مواد غذایی  حاوی آنتی‌اکسیدان شامل چای سبز، عصاره شیرین‌بیان، عصاره توت سیاه، عصاره انار، گون، دارچین، آویشن می‌باشند.

جینسینگ برای کلاژن‌ سازی چشم 

مصرف جینسینگ باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. این گیاه بدون داشتن عوارض جانبی مواد شیمیایی در پوست جذب شده و باعث حفظ حالت طبیعی پوست می‌شود. جینسینگ همچنین باعث تحریک تولید کلاژن و محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه فرابنفش خورشید می‌شود. آنتی‌اکسیدان موجود در مکمل‌های جینسینگ یا چای حاوی جینسینگ باعث جوان‌سازی و درخشان شدن پوست می‌شود.

راه‌های طبیعی برای کلاژن‌سازی اطراف چشم

سخن آخر

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *