انواع تست بینایی سنجی برای تشخیص بیماری¬ها و مشکلات چشم

تست بینایی سنجی

بینایی یکی از مهمترین نعماتی است که از آن بهره مند شده ایم و مراقبت مداوم از آن بر ما واجب است. برای انجام تست سلامت چشم حتما نیاز نیست مشکلی داشته باشید تا به پزشک مراجعه کنید. چه بینایی سالمی داشته باشید و چه بینایی ضعیف، مراجعه منظم به چشم پزشک برای تست سلامت چشم به صورت سالانه ضروری است. بررسی سلامت کلی بینایی شما به پزشک کمک می کند تا در هنگام بروز مشکل تشخیص دهد چه زمانی مداخلات و درمان های بیشتری لازم است.

تست چشم پزشکی

در اینجا انواع تست بینایی سنجی آورده شده که ممکن است در طی بررسی کامل چشم با آن‌ها روبرو شوید:

تست‌های تعیین قدرت بینایی

تست بینایی یکی از انواع آزمایش های بررسی سلامت چشم است و برای تعیین میزان تیزبینی شما انجام می شود. چشم پزشک معمولاً برای انجام این معاینه از شما می خواهد که نمودار چشمی را مشاهده کنید و اعداد یا حروف موجود در یک خط خاص را بخوانید. در بعضی مواقع پزشکان یک نمودار دستی به شما ارائه می دهند، این مورد برای تعیین میزان توانایی بینایی شما در مشاهده دور و نزدیک استفاده می شود.تست بینایی یکی از انواع آزمایش های بررسی سلامت چشم است و برای تعیین میزان تیزبینی شما انجام می شود. چشم پزشک معمولاً برای انجام این معاینه از شما می خواهد که نمودار چشمی را مشاهده کنید و اعداد یا حروف موجود در یک خط خاص را بخوانید. در بعضی مواقع پزشکان یک نمودار دستی به شما ارائه می دهند، این مورد برای تعیین میزان توانایی بینایی شما در مشاهده دور و نزدیک استفاده می شود.

آزمون کور رنگی

کور رنگی زمانی اتفاق می ‌افتد که پیگمنت های حساس به نور دچار مشکل شده و چشم ها در تشخیص رنگ‌ ها ناتوان شوند. این بیماری طیف خفیف تا شدید دارد. اگر شما به کور رنگی کامل مبتلا باشید همه چیز را به رنگ خاکستری، سیاه یا سفید می ‌بینید ولی این بیماری با این شدت در انسان‌ ها بسیار نادر است. در تست سلامت چشم برای تشخیص بیماری کور رنگی از شما خواسته می‌ شود که یک کتابچه را نگاه کنید. نقاطی با روشنایی، رنگ و اندازه های مختلف وجود خواهد داشت. اگر دید طبیعی رنگی داشته باشید می توانید عددی را که در بین نقاط وجود دارد را مشاهده کنید.

تست کاور

در حالی که روش‌های مختلفی برای تست بینایی سنجی وجود دارد تا چگونگی عملکرد چشمای شما با یکدیگر را بررسی کند، تست کاور یکی از ساده ترین و رایج ترین آنها است. در حین تست کاور، چشم پزشک از شما می‌خواهد که روی یک شی کوچک در اتاق متمرکز شوید و در حالی که به هدف خیره شده‌اید، هر یک از چشم‌های شما را بطور متناوب می‌پوشاند. سپس این آزمون با دیدن یک شیء نزدیک تکرار می‌شود.

در طی این آزمایش، چشم پزشک ارزیابی خواهد کرد که آیا چشمی که کاور ندارد باید برای مشاهده هدف تثبیت شده حرکت کند یا خیر، که می‌تواند نشان دهنده استرابیسم یا دوبینی چشمی باشد.

تست حرکتی چشم (حرکات چشم)

آزمایش حرکت چشمی برای این انجام می‌شود تا مشخص کند چشمان شما چطور می‌توانند یک شیء در حال حرکت را دنبال کنند و یا با چه سرعتی بین دو هدف جداگانه حرکت کرده و با دقت ثابت می‌شوند. برای آزمایش حرکات مستقیم چشم (“تعقیب”)، پزشک چشم شما را مجبور خواهد کرد که سر خود را ثابت نگه دارید و حرکت آهسته یک چراغ قوه یا هدف دیگر را فقط با چشم خود دنبال کنید.

برای ارزیابی حرکات سریع چشم (“پرش چشم”)، پزشک ممکن است از شما بخواهد بین دو هدف که در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند، چشمان خود را به جلو و عقب حرکت دهید. مشکلات مربوط به حرکات چشم می‌تواند باعث خستگی چشم، سردرد، تاری دید و سایر مشکلات شود.

تست استریوپسیس (درک عمق)

استریوپسیس (Stereopsis) اصطلاحی است که درک عمق طبیعی و ماهیت 3 بعدی اشیا را امکان پذیر می‌کند.

معمولا در یک تست استریوپسیس، شما یک جفت عینک “سه بعدی” می‌پوشید و به یک کتابچه از الگوهای آزمایشی نگاه می‌کنید. هر الگو دارای چهار دایره کوچک است و وظیفه شما این است که نشان دهید کدام دایره در هر الگو به نظر شما نزدیک تر از سه دایره دیگر است.

اگر بتوانید دایره “نزدیکتر” را در هر الگو به درستی تشخیص دهید، به احتمال زیاد قابلیت استریوپسیس عالی دارید که باید شما را قادر سازد عمق طبیعی را درک کنید.

رتینوسکوپی

در این آزمایش، چشم پزشک شما در فاصله کمی از شما می‌نشیند و در حالی که نور اتاق را کم می‌کند با یک ابزار دستی نور روشنی را به چشم شما می‌تاباند. در صورت ابتلا به آب مروارید یا اعوجاج قابل توجه در شکل قرنیه (کراتوکونوس)، با این تست چشم پزشک می‌تواند از آن آگاه شود.

پزشک شما می‌تواند با تعیین نحوه تغییر بازتاب نور با استفاده از لنزهای مختلف و با استفاده از رتینوسکوپی، تقریبی از نسخه عینک شما را بدست آورد.

انکسار سنجی یا شکست نور

این تستی است که پزشک چشم شما برای تعیین نسخه عینک استفاده می‌کند. برای ایجاد شکست دستی، پزشک شما ابزاری به نام فوروپتر را جلوی چشمان شما قرار می‌دهد و یک سری لنزهای مختلف را جلوی چشم شما قرار می‌دهد. وی سپس از شما سؤال می‌کند که کدام یک از دو لنز واضح تر به نظر می‌رسند.

براساس پاسخ‌های شما بهترین قدرت لنز برای تجویز نسخه عینک شما تعیین می‌شود که واضح ترین دید را به شما ارائه می‌دهد. انکسارسنجی همچنین تعیین می‌کند که چقدر نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم دارید.

انکسار سنجی اتومات و انحراف سنجی چشم

چشم پزشک ممکن است برای تخمین خودکار نسخه عینک شما از یک انکسار سنج اتومات یا انحراف سنج استفاده کند. در هر دوی این وسیله‌ها، در حالی که به یک نقطه نورانی یا یک تصویر دقیق داخل دستگاه نگاه می‌کنید، چانه شما روی بخشی از دستگاه تثبیت می‌شود.

انکسار سنج اتومات مانند یک انکسارسنج دستی، شماره لنز یا شیشه عینک را برای تمرکز دقیق نور بر روی شبکیه شما تعیین می‌کند. این دستگاه به ​​خصوص برای تعیین نسخه عینک برای کودکان خردسال و یا سایر بیمارانی که ممکن است در نشستن با مشکل روبرو باشند، با توجه به ارائه بازخوردی که پزشک چشم برای تعیین دقیق عیوب انکساری لازم دارد، بسیار مفید است.

مطالعات نشان داده اند انکسارسنج‌های اتومات مدرن بسیار دقیق هستند. آنها همچنین باعث صرفه جویی در وقت می‌شوند، زیرا استفاده از آنها تنها چند ثانیه طول می‌کشد و انجام آزمایشات خودکار زمان مورد نیاز برای تعیین دستی انکسار و نسخه عینک شما را کاهش می‌دهد.

انحراف سنج اتومات نیز از فناوری پیشرفته‌ای با استفاده از موج برای تشخیص خطاهای تاری دید مبتنی بر شیوه ارسال نور از طریق چشم شما استفاده می‌كند.

انحراف سنج در درجه اول صرفا برای روش‌های تصحیح بینایی LASIK سفارشی استفاده می‌شود. اما برخی از چشم پزشکان از این فناوری پیشرفته برای معاینات معمول چشم نیز استفاده می‌کنند.

تست اسلیت لمپ

اسلیت لمپ یک میکروسکوپ دو چشمی (بیومیکروسکوپ) است که چشم پزشک شما برای معاینه چشمتان با بزرگنمایی از آن استفاده می‌کند. در طول آزمون اسلیت لمپ، از شما خواسته می‌شود که پیشانی و چانه خود را در روی محل تعبیه شده در قسمت جلوی دستگاه قرار دهید و پزشک شما با بررسی ساختارهای جلویی چشم- از جمله پلک، قرنیه، غشای ملتحمه، عنبیه و لنز شروع می‌کند.

با کمک لنزهای دستی، پزشک شما ممکن است با استفاده از اسلیت لمپ ساختارهایی که عقب چشم قرار دارند مانند شبکیه و عصب بینایی را نیز بررسی کند. با استفاده از دستگاه اسلیت لمپ، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشکلات چشم قابل تشخیص است، از جمله آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، زخم قرنیه و رتینوپاتی دیابتی و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *