دانستنی های جراحی لیزیک چشم +سوالات بیمار

درباره جراحی لیزیک چشم

جراحی لیزیک چشم برای اصلاح شکل قرنیه یا بخش روشن و شفاف چشم است به نحوی که پرتوهای نور بتوانند به طور صحیح روی شبکیه متمرکز شوند. از سال ۲۰۰۲ از عمل جراحی لیزیک چشم به عنوان یک روش موفقیت ‌آمیز برای اصلاح عیوب انکساری چشم از قبیل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شود و تاکنون بالغ بر یک میلیون عمل جراحی در سراسر جهان انجام شده است. در این مطلب برخی از سوالات رایج ای که بیماران در زمان تصمیم گیری برای جراحی لیزیک چشم با آن مواجه می‌شوند آورده شده است.

چه کسانی می‌توانند جراحی لیزیک چشم انجام دهند؟

 برای این که بتواند متقاضی مناسبی برای جراحی لیزیک چشم باشید باید:

  1.  19 سال به بالا سن داشته باشید.
  2.  بینایی شما در یک بازه قابل اصلاح قرار داشته باشد.
  3. در ۱۲ ماه گذشته تغییر شماره چشم شما کمتر از 0/75 باشد.
  4. در دوران بارداری یا 6 ماه پس از بارداری قرار نداشته باشد.
  5. باید چشم شما سالم باشد.

جراحی لیزیک چشم چقدر طول می‌کشد؟

معمولا حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا جراحی انجام شود و اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی لیزیک چشم قرار گرفته اند ادعا می‌کنند که پس از جراحی سطح بینایی آنها بهتر شده است.

آیا می‌توان به صورت همزمان هر دو چشم را عمل کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است مگر آنکه شما درخواست دیگری داشته باشید در غیر این صورت پزشک می‌‌تواند هر دو چشم را به صورت همزمان جراحی کند.

چه مدت پس از جراحی لیزیک چشم می‌توان از لوازم آرایش استفاده کرد؟

 شما می‌توانید چند روز پس از جراحی لیزیک چشم از لوازم آرایش استفاده کنید و چشم خود را آرایش نمایید اما بهتر است لوازم قدیمی خود را دور بریزید و لوازم آرایش جدید تهیه کنید تا ریسک بروز عفونت کاهش پیدا کند.

آیا پس از جراحی لیزیک چشم به استفاده از عینک مطالعه نیاز دارم؟

اگر شما ۴۰ سال به بالا سن دارید باید بگوییم که احتمال استفاده از عینک مطالعه در شما وجود دارد. تعداد زیادی از بیماران ترجیح می‌‌دهند که میزان وابستگی خود به عینک را کاهش دهند و برای این منظور برخی از آنها شیشه عینک چشمی که جراحی شده است را در می‌آورند به این شرایط دید تک بعدی گفته می‌‌شود.

این کار به اکثر بیماران کمک می‌کند بتوانند فعالیت‌های خود را بدون نیاز به عینک یا لنز چشمی در فاصله دور و نزدیک انجام بدهند. اگر شما هم قصد انجام چنین کاری را دارید لطفاً با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید تا تصمیم درستی بگیرید. هنگامی که شما با پزشک خود مشورت می‌کنید به طور کامل بینایی چشم شما را ارزیابی می‌‌کند تا بتواند به طور صحیح شما را راهنمایی کند.

آیا تاکنون جراحی لیزیک چشم باعث نابینایی شده است؟

از میان میلیون‌ها عمل جراحی لیزیک چشم که در یک دهه گذشته در سراسر جهان انجام شده است هیچ موردی گزارش نشده است که فرد به علت جراحی چشم بینایی خود را از دست داده باشد.

آیا لیزیک یک جراحی ایمن است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا از جراحی لیزیک چشم به عنوان یک روش ایمن و موثر برای اصلاح عیوب انکساری چشم یاد می‌کند. البته باید خاطرنشان کنیم که جراحی لیزیک چشم برای همه افراد مناسب نیست و برخی از افراد نمی‌توانند متقاضی مناسبی برای جراحی باشند و در صورتی که جراحی روی چشم آنها انجام شود با نتایج مطلوبی همراه نخواهد بود به همین دلیل ارزیابی کامل بیمار قبل از جراحی اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیا جراحی لیزیک چشم دردناک است؟

پاسخ این سوال منفی است و به طور کلی جراحی لیزیک چشم یک روش بدون‌ درد محسوب می‌‌شود. پزشک قبل از شروع جراحی برای بی حس کردن چشم از قطره مخصوص استفاده می‌کند.
ممکن است شما در اطراف چشم خود مقداری کمی فشار را احساس کنید و پس از عمل نیز حسی که اغلب بیماران از آن تحت عنوان وجود مژه در چشم به مدت چند ساعت یاد می‌‌کنند را تجربه خواهید کرد اما اکثر بیماران درد بسیار خفیفی را احساس می‌کنند. پزشک برای تسکین درد حاصل از جراحی به شما قرص مسکن می‌دهد اما اکثر بیماران به داروی مسکنی غیر از تیلنول یا ادویل و کمی استراحت بیشتر در منزل احتیاج دارند.

اگر در طول جراحی لیزیک چشم پلک بزنم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگرچه همه افرادی که قصد دارند چشم خود را جراحی کنند با این نگرانی‌ها مواجه هستند پزشک ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که حرکت چشم یا پلک زدن مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. گیره مخصوص فورا قبل از شروع عمل روی چشم قرار داده می‌شود و پس از اتمام جراحی فوراً برداشته خواهد شد.

برخی از بیماران در خصوص دراز کشیدن روی تخت و بدون حرکت ماندن نگران هستند اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد چرا که میز مخصوص جراحی دارای یک جایگاه ویژه برای قرار دادن سر است که به سر کمک می‌‌کند به خوبی در یک فضای ایمن و راحت قرار می‌گیرد. تنها کاری که شما باید انجام بدهید این است که به نور چشمک زن نگاه کنید.

هنگامی که شما این کار را انجام می‌دهید از سیستم ردیابی کننده کامپیوتر لیزر برای مشاهده موقعیت چشم استفاده خواهد شد. سیستم ردیابی کننده چشم به تنظیم لیزر می‌پردازد تا بتواند همه حرکات کوچک چشم شما در طول جراحی را دنبال کند.

چه مدت پس از جراحی لیزیک چشم می‌توانم به صورت عادی ببینم؟

معمولاً دوران بهبود و بازگشت بینایی از یک روز تا یک هفته متغیر است. تعداد بسیار زیادی از بیماران حدود یک تا دو روز پس از جراحی می‌توانند فعالیت‌های طبیعی خود را از سر بگیرند اما ممکن است حدود یک تا دو ماه طول بکشد تا به طور کامل بینایی شما پایدار شود.

اگرچه همه افراد شبیه هم نیستند تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که جراحی لیزیک چشم انجام داده اند می‌توانند طی مدت یک روز به سطح مطلوب بینایی برای رانندگی دست پیدا کنند که این مسئله یکی از هیجان ‌انگیزترین مزایای جراحی لیزیک چشم است و دید شما به سرعت واضح خواهد شد. ممکن است در ابتدا دید شما واضح نباشد و کمی نوسان داشته باشید این مسئله کاملاً طبیعی است و باید روز به روز بهبود پیدا کند.

چه مدت پس از جراحی می‌توانم رانندگی کنم؟

روزی که چشم شما جراحی می‌‌شود باید فردی باشد که شما را به منزل برگرداند البته یک روز پس از جراحی نیز شما به یک همراه نیاز دارید تا به مطب پزشک بروید و ارزیابی‌های پس از جراحی انجام شود. در اکثر موارد بیماران می‌توانند یک روز بعد از جراحی شروع به رانندگی کنند.

 نتایج حاصل از جراحی لیزیک چشم تا چه مدت باقی می‌ماند؟

در اکثر موارد تاثیر حاصل از درمان برای اصلاح عیوب انکساری چشم دائمی است این مسئله در مواردی که قبل از عمل نمره چشم بیمار ثابت شده باشد بیشتر صدق می‌کند. اگر در خانواده شما سابقه تغییر نمره چشم پس از جراحی وجود دارد باید بدانید که انجام عمل جراحی نمی‌تواند از بروز این مسئله پیشگیری کند. این نوع تغییرات معمولا شروع چندانی ندارند اما در صورتی که این مسئله به وجود بیاید می‌‌توانید چند سال بعد مجدداً به انجام جراحی چشم بپردازید.

پس از جراحی لیزیک چشم باید چند بار به مطب پزشک مراجعه کنید؟

 برنامه مراجعه به مطب پزشک پس از جراحی به شرح زیر می‌باشد:
•     روز اول پس از عمل
•     هفته اول پس از جراحی
•     یک ماه پس از عمل
•    سه ماه بعد از جراحی
•    شش ماه بعد از عمل که مراجعه به چشم پزشک اختیاری است.

آیا قبل از جراحی لیزیک چشم می‌توان از لنز استفاده کرد؟

از آنجایی که استفاده از لنز چشمی می‌تواند باعث تغییر شکل قرنیه شود باید قبل از معاینات مخصوص پیش از عمل لنز خود را بردارید. در صورتی که از لنز چشمی استفاده می‌کنید باید حداقل یک هفته قبل از معاینه چشم آنها را در بیاورید و در صورتی که از لنز چشمی سخت استفاده می‌کنید باید حداقل ۶ تا ۸ هفته قبل از معاینه آنها را خارج کنید.

با خارج کردن لنز چشمی قرنیه می‌تواند قبل از معاینه چشم به حالت و شکل طبیعی خود برگردد. پس از انجام معاینات قبل از عمل در صورتی که شما از لنز چشمی نرم استفاده می‌کنید می‌توانید تا ۲۴ ساعت قبل از جراحی از لنز خود استفاده نمایید و در صورتی که از لنز چشمی سخت استفاده می‌کنید پزشک از شما می‌خواهد که تا روز عمل از لنز خود استفاده نمایید.

در دوران شیردهی باید چه مدت برای انجام جراحی لیزیک چشم صبر کنیم؟

اگر کمتر از ۹ ماه از شروع دوران شیردهی شما می‌گذرد باید سه ماه صبر کنید اما اگر بیش از ۹ ماه از این دوران گذشته است فقط ۶ هفته صبر کنید.

چه مدت پس از جراحی می‌توان فعالیت‌های روزمره خود را شروع کرد؟

اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی لیزیک چشم قرار می‌گیرند معمولاً دو روز پس از جراحی می‌توانند انجام فعالیت‌های روزمره خود را شروع کنند و طی مدت یک هفته به انجام تمرینات ورزشی سبک بپردازند. در PRK دوران بهبود طولانی تر است و اکثر بیماران به یک هفته یا بیشتر استراحت نیاز دارند.

عوارض جانبی جراحی لیزیک چیست؟

 همه عمل‌های جراحی با عوارض جانبی همراه هستند اگرچه برخی از آنها نادر می‌باشند. معمولاً بیماران پس از جراحی درد کمی را احساس می‌کنند اما احتمال بروز دو بینی، تاری دید، حساسیت به نور، حلقه نور، اختلال در دید شبانه یا وجود جسم خارجی در چشم وجود دارد.

عفونت، واکنش بیش از حد، واکنش ناکافی، آستیگماتیسم غیر عادی، ساییدگی قرنیه، کاهش میزان بینایی مطلوب، خشکی چشم، آستیگماتیسم القایی یا رشد بافت پوششی به سمت داخل در زمره سایر خطرات جراحی لیزیک چشم قرار دارند.

آیا پس از جراحی محدودیتی وجود دارند؟

معمولاً پزشک از شما می‌خواهد که به مدت ۴ ساعت پس از جراحی تا حد امکان هر دو چشم خود را ببندید و تا دو هفته از شنا کردن رفتن به سونا و استخر و جکوزی خودداری کنید. تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از لوازم آرایش استفاده نکنید و تا چهار روز از آرایش کردن چشم خود اجتناب کنید. پس از واضح شدن دید می‌توانید رانندگی کنید. اکثر بیماران می‌‌توانند طی مدت یک تا دو روز به محل کار خود برگردند.

آیا جراحی لیزیک مانعی برای جراحی چشم در آینده است؟

جراحی عیوب انکساری چشم هیچ گونه مشکلی را برای جراحی‌هایی که قرار است در آینده انجام شود از قبیل آب مروارید یا جراحی آب سیاه به وجود نخواهد آورد.

تفاوت بین جراحی لیزیک و PRK چیست؟

جراحی لیزیک و PRK هر دو از لیزر برای شکل ‌دهی قرنیه استفاده می‌کند. تفاوتی که در PRK وجود دارد این است که قبل از شروع درمان لایه فوقانی سلول‌های قرنیه برداشته می‌‌شود و به همین دلیل دوران بهبود در PRK جراحی طولانی ‌تر از لیزیک است.

 آیا بعد از جراحی لیزیک دید من آنقدر واضح می‌شود که به عینک نیاز نداشته باشم؟

هدف از انجام جراحی لیزیک چشم کاهش میزان دور بینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم است. از آنجایی که دید اکثر بیماران پس از جراحی بهبود پیدا می‌کند سطح بهبود در همه آنها یکسان نیست و ممکن است یک بیمار به طور کامل بینایی خود را به دست بیاورد اما بیمار دیگر بینایی نسبی داشته باشد.

چه مدت پس از جراحی لیزیک می‌توانم به حمام بروم ؟

پس از جراحی پزشک نکات ضروری را به شما گوشزد می‌کند. به طور معمول شما می‌توانید همان دوش بگیرید اما باید تا دو روز پس از درمان از رفتن به حمام خودداری کنید همان طور که همیشه گفته‌ایم از رفتن آب و صابون به درون چشم جلوگیری کنید و تا یک ماه پس از جراحی از مالیدن چشم خود اجتناب نمایید.

چه مدت پس از جراحی می‌توانم ورزش کنم؟

شما می‌‌توانید هر گاه که احساس کردید بهتر شده‌اید به انجام تمرینات ورزشی که تماس جسمانی در آنها وجود ندارد بپردازید. پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که در هنگام ورزش کردن حتما از محافظ چشم استفاده کنید تا از ضرب دیدگی آن جلوگیری گردد.

چه مدت پس از جراحی می‌توانم شنا کنم؟

شما باید به مدت دو هفته پس از جراحی از رفتن به استخر و شنا کردن خودداری کنید و به مدت ۳ تا ۴ هفته پس از عمل از شنا کردن در رودخانه، دریاچه و اقیانوس اجتناب نمایید.

در طول درمان از چه نوع بی حسی استفاده می‌شود؟

در جراحی لیزیک از قطره بی حسی استفاده می‌شود و گاهی اوقات برای حفظ آرامش شما از داروی آرام بخش خوراکی نیز استفاده خواهد شد اما از هیچ نوع دارویی وریدی استفاده نمی‌گردد.

آیا بعد از جراجی لیزیک روی چشم شما پوشانده می‌شود؟

پاسخ این سوال منفی است اما محافظ چشم روی چشم شما قرار داده می‌شود که روز بعد توسط پزشک برداشته خواهد شد و شما باید به مدت یک هفته در هنگام خواب نیز از آن استفاده کنید.

آیا پس از جراحی به استفاده از عینک یا لنز چشم نیاز خواهید داشت؟

معمولاً جراحی لیزیک و PRK به نحوی طراحی شده است که شما نیازی به استفاده از لنز چشمی نداشته باشید. در برخی از بیماران که عیوب انکساری چشم آنها بسیار شدید است و بیش از ۴۰ سال سن دارند ممکن است هنوز استفاده از لنز چشمی ضروری باشد. در برخی از بیماران ممکن است انجام جراحی دوم برای اصلاح عیوب انکساری باقیمانده ضرورت پیدا کند.

سخن آخر

جراحی لیزیک چشم یک نوع جراحی برای اصلاح شکل قرنیه، روشن و شفاف شدن چشم و اصلاح عیوب انکساری از قبیل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم می باشد.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *