لیزر چشم دیابتی + کاربرد علائم روش درمان

لیزر چشم دیابتی

لیزر چشم دیابتی روشی پیشرفته برای درمان مشکلات چشمی بیماران مبتلا به دیابت است. افراد دیابتی ممکن است که دچار مشکلاتی مانند اختلالات رگ‌های خونی شوند. این مشکل رگ‌های خونی چشم را نیز درگیر می‌کند و ممکن است که باعث بروز عوارضی مانند تضعیف رگ‌های چشم و نابینایی فرد شود. رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) نیز یکی از عوارض دیگر دیابت است که روی چشم تاثیر می‌گذارد. این عارضه به سبب آسیب دیدگی عروق خونی بافت حساس به نور در پشت چشم (شبکیه) ایجاد می‌شود.
در این مقاله قصد داریم درباره روش پیشرفته لیزر چشم دیابتی صحبت کنیم و افراد مبتلا به دیابت را از کاربردهای این روش آگاه کنیم.

لیزر چشم دیابتی

کاربرد عمل لیزر چشم دیابتی چیست؟

لیزر چشم دیابتی زمانی کاربرد دارد که رگ‌های خونی چشم دچار اختلال شوند و خون از آن‌ها نشتی کند. در چنین وضعیتی ضروری است رگ‌هایی که دچار نشتی شده‌اند، مسدود شوند. گاهی‌اوقات ممکن است که رگ‌های غیرضروری و غیرطبیعی در چشم رشد کنند که وجود آن‌ها باعث عوارض گوناگون خواهد شد. لیزر از رشد این رگ‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را می‌سوزاند.

علائم هشداردهنده برای انجام لیزر چشم دیابتی

لیزر برای افراد مبتلا به دیابت روشی مناسب برای جلوگیری از عوارض مربوط به بینایی است. اما این روش فقط باید در صورت نیاز انجام شود. همانطور که پیش‌تر گفته شد، لیزر چشم دیابتی برای سوزاندن رگ‌هایی که دچار نشتی شده‌اند یا از بین بردن رگ‌های اضافی انجام می‌شود. علائم زیر نشان‌دهنده این مشکلات هستند که افراد دیابتی با مشاهده آن‌ها باید لیزر چشم دیابتی را انجام دهند:

  1. تورم و التهاب چشم
  2. قرمزی شدید چشم و پوست اطراف آن
  3. درد شدید چشم
  4. بالا رفتن فشار چشم

این علائم به نوعی هشدار و زنگ خطر محسوب می‌شوند که افراد دیابتی با مشاهده آن‌ها باید تحت معاینه چشم پزشکی قرار گرفته و لیزر را انجام دهند.

قبل از انجام لیزر چشم دیابتی چه اقداماتی باید انجام شوند؟

قبل از لیزر چشم دیابتی ضروری است که اقدامات و آزمایش‌هایی انجام شود و تصاویر دقیقی از بافت چشم به دست بیاید. مهم‌ترین آزمایش نوعی تصویربرداری از چشم‌ها است که روش انجام آن بدین گونه است که نوعی ماده رنگی به رگ‌های خونی بازوها تزریق می‌شود و سپس وارد چشم‌ها خواهد شد. این ماده باعث می‌شود که تصاویر واضح‌تری منتشر شوند و نشتی رگ‌های خونی کاملا مشخص شود.

انجام آزمایش‌های مخصوص شبکیه چشم

انجام این آزمایش ضخامت شبکیه چشم را مشخص می‌کند و همچنین میزان مایع درون چشمی را نیز نشان می‌دهد. با کمک این آزمایش، تصاویر دقیقی از شبکیه و بافت داخلی چشم ارائه داده می‌شود. چشم پزشک با کمک این تصاویر می‌تواند تشخیص دهد که آیا انجام لیزر چشم دیابتی برای فرد ضروری است یا خیر.

اولین روش انجام لیزر چشم دیابتی

اولین روش لیزر درمانی برای افراد مبتلا به دیابت، روش فتوکواگولاسیون است. این روش نشت رگ‌های خونی را درمان می‌کند و با سوزاندن رگ‌ها از نشت مایع غیرطبیعی خونی نیز جلوگیری خواهد کرد. این جراحی معمولا به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می‌شود و بیمار پس از انجام آن به منزل می‌رود.

دومین روش لیزر چشم دیابتی 

فتوکواگولاسیون پان رتینال دومین روش لیزر چشم افراد مبتلا به دیابت است. انجام این روش بدین گونه است که لیزر رگ‌های خونی غیرطبیعی دور عنبیه چشم را می‌سوزاند و از پراکندگی و رشد مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کند. این جراحی معمولا باید طی چند جلسه انجام شود که نتیجه مطلوبی از آن به دست آید. همچنین این جراحی عوارض خاصی ندارد، اما ممکن است بیماران تا دو روز پس از عمل دچار تاری دید شوند که طبیعی است و رفع خواهد شد.

سخن آخر

لیزر چشم دیابتی روشی پیشرفته برای درمان مشکلات چشمی بیماران مبتلا به دیابت مانند مسدود کردن رگ‌های خونی که دچار نشتی شده اند، می باشد.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *