لیزیک چشم آستیگمات+مراقبت ها مزایا عوارض

نحوه عمل لیزیک چشم آستیگمات مراقبت ها، مزایا و عوارض -compressed

دباره لیزیک چشم آستیگمات چه می دانید؟ آستیگمات چشم زمانی رخ می‌دهد که قرنیه یا عدسی چشم از حالت عادی و نرمال (کروی) خارج‌شده و به شکل دیگری که عموماً بیضوی است تغیر حالت دهد. پس در حالت کلی دو مدل آستیگمات داریم آستیگمات ناشی از تغییر شکل قرنیه و آستیگمات ناشی از تغییر شکل عدسی که به هر دو مورد آستیگمات چشمی میگویند.

عمل لیزیک چشم آستیگمات

آشنایی با عمل لیزیک چشم آستیگمات 

عینک و برخی از انواع لنز چشم می‌تواند به بیمار برای داشتن دید بهتر کمک کنند اما به عنوان راهی برای درمان آستیگمات در نظر گرفته نمی‌شوند. این وسایل کمکی باعث تغییر شکل چشم شما نمی‌‌شوند و بهبود عدم مطابقت در انحنای بین قرنیه و عدسی چشم کمک نخواهد کرد. برخی از انواع لنز چشم می‌‌تواند باعث اصلاح شکل چشم شود این لنزهای سخت چشمی را باید شب استفاده کرد تا به طور موقت باعث تغییر شکل چشم شود. معمولا صبح پس از بیدار شدن از خواب به خاطر تغییر در شکل چشم شما می‌توانید واضح تری داشته باشید اما در عصر با برگشتن چشم به حالت اول دید شما تار خواهد شد.

جراحی لیزیک چشم آستیگمات چیست؟

جراحی لیزیک یک روش درمانی دائمی برای بهبود مشکلات مرتبط با آستیگمات است. در این روش جراحی یک بخش کوچک از بافت قرنیه برداشته می‌شود تا به این ترتیب انحنای چشم شما اصلاح شود. بافتی که از قرنیه جدا می‌شود دوباره رشد خواهد کرد به همین دلیل تغییراتی که در چشم شما ایجاد می‌شود دائمی خواهد بود و با گذر زمان تغییر نخواهد کرد. آستیگمات با واحد انکسار یا همان دیوپتر ارزیابی می‌‌شود. افراد مبتلا به آستیگمات با دیوپتر ۶ قابل درمان هستند به شرط آنکه مشکل دوربینی و نزدیک بینی آنها خیلی شدید نباشد. در جراحی لیزیک پزشک از یک دستگاه برای اندازه گیری شکل ساختاری چشم استفاده می‌‌کند و از داده‌های به دست آمده از این اندازه گیری‌ها به عنوان یک عامل راهنما در طول فرآیند جراحی استفاده خواهد کرد.

این امر یک انتخاب مناسب برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم است زیرا این دستگاه به پزشک کمک می‌کند در طول جراحی به طور دقیق به اصلاح چشم بپردازد و فرایند برداشتن بافت را با دقت انجام دهد تا در نهایت باعث اصلاح شکل غیرعادی چشم شود. محققان در یک تحقیق که بر روی اثرگذاری این نوع عمل جراحی انجام دادن متوجه شدند که همه افرادی که دچار آستیگماتیسم هستند و تحت جراحی لیزیک قرار گرفته‌ اند دید آنها ۲۰/۲۰ شده است. تحقیقات نظیر این مورد نشان داده که این عمل جراحی تا اندازه قابل توجهی در درمان مشکلات بینایی ناشی از آستیگماتیسم مفید و کمک کننده است.

لیزیک چشم آستیگمات برای چه کسانی مناسب نیست؟

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که همه افراد نمی‌توانند متقاضی مناسب برای جراحی لیزیک باشند. در تحقیقی که در این رابطه انجام شده است محققان اعلام کرده اند افرادی که در گروه‌های زیر قرار دارند نمی‌توانند متقاضی مناسبی برای جراحی باشند:

  • افرادی که سابقه زخم شدن قرنیه را دارند
  • افرادی که بیماری چشمی دارند مانند خشکی چشم، گلوسمی‌، هرپس سیمپلکس یا قوز قرنیه
  • افرادی که دچار برخی بیماری‌ها از قبیل ایدز، لوپوس یا دیابت هستند
  • افرادی که سابقه واکنش آلرژیک به استفاده از استروئید را دارند
  • افرادی که از داروهای مخصوص جوش از قبیل آکوتان استفاده می‌کنند

 اگرچه جراحی لیزیک در درمان تعداد زیادی از انواع آستیگمات کاربرد دارد برای همه بیماران و انواع مشکلات چشمی مناسب نخواهد بود. افرادی که دچار آستیگماتیسم شدید هستند نمی‌توانند متقاضی مناسبی برای این عمل جراحی باشند و این افراد می‌‌توانند متقاضی کاشت یک لنز جدید در چشم خود باشند. در تحقیقی که در این رابطه انجام شده است فقط ۶۰ درصد از افراد قبل از انجام عمل جراحی توانسته بودند به کمک عینک یا لنز چشمی دید ۴۰/۲۰ را به دست بیاورند.

پنج سال پس از عمل حدود ۵۷ درصد از بیماران بدون عینک و لنز چشمی دید ۴۰/۲۰ را به دست آورده بودند که این نکته قابل توجه است. تعداد کمی از این افراد قبل از عمل می‌توانستند با عینک دید واضحی داشته باشند و پس از عمل برخی از آنها اصلا نیازی به استفاده از عینک یا لنز چشمی نداشتند. اگر شما دچار آستیگمات شدید هستید و جراحی لیزیک برای شما یک انتخاب مناسب نیست تحقیقاتی از این قبیل به شما این نوید را می‌‌دهد که پزشک شما بتواند یک راه‌ حل درمانی مناسب را بر اساس شرایطی که دارید پیشنهاد کند.

افراد دچار آستیگمات چشم چه علائمی دارد؟

اکثراً افراد با ابتلا به ضعف چشم تصور می‌کنند که چشم‌های آن‌ها ضعیف شده است. تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم در آن است که در زمانی که چشم‌ها دچار آستیگمات شده‌اند تصاویر برای افراد واضح نیستند و دلیل آن عدم تمرکز نور در چشم است. غالباً آستیگمات می‌تواند با دوربینی و نزدیکی همراه باشد. سایر علائم چشم آستیگمات به شرح زیر است:

  • تاری دید که میزان آن در شب بیشتر می‌شود
  • گاهی برای دیدن اجسام فرد مجبور است برای رفع تاری اندکی پلک بزند
  • تجربه خارش و درد در چشم
  • سردرد و چشم در توأمان

آمادگی برای لیزیک چشم آستیگمات

در صورتی که تصمیم شما برای جراحی لیزیک قطعی است باید با پزشک خود همکاری داشته باشید و به عنوان بخشی از فرآیند آماده شدن برای جراحی شما باید معاینات مخصوص چشم را انجام دهید. پزشک از نزدیک به طور دقیق چشم شما را به لحاظ ورود قوز قرنیه بررسی می‌‌کند و همچنین قرنیه را ارزیابی می‌‌کند تا از نازک نبودن زیاد یا قوس زیاد آن اطمینان حاصل نماید به این ترتیب پزشک به طور کامل شما را معاینه می‌کند تا مطمئن شود متقاضی مناسبی برای جراحی لیزیک هستید.

در صورتی که شما از لنز چشمی استفاده می‌کنید پزشک از شما می‌خواهد که به مدت چند هفته قبل از عمل دیگر از لنز استفاده نکنید زیرا برخی از انواع لنز چشمی ‌می‌‌تواند باعث تغییر شکل قرنیه شما شود. خارج کردن لنز چشمی قبل از معاینه به پزشک کمک می‌‌کند به طور صحیح به ارزیابی شما بپردازد. قبل از جراحی نیز نباید از لنز استفاده کنید تا قرنیه شما در طول جراحی در حالت طبیعی خود قرار بگیرد. پس از اتمام جراحی شما می‌توانید به منزل برگردید ولی از آنجایی که تحت بیهوشی قرار گرفته اید بهتر است فردی همراه شما باشد تا شما را به منزل بیاورد.

پزشک از شما می‌خواهد روز جراحی و در دوران بهبود از استفاده از لوسیون و کرم، لوازم آرایشی و موارد مشابه خودداری کنید. فرایند جراحی فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا پزشک از قطره بی حس کننده و برخی داروها استفاده می‌‌کند تا شما در طول جراحی هیچ گونه دردی را احساس نکنید. پزشک در طول جراحی از شما می‌‌خواهد به یک نور روشن نگاه کنید. نگاه کردن به یک نور روشن به مدت طولانی در برخی از افراد ناراحت کننده است اما شما نباید در طول جراحی دچار درد شوید. پس از جراحی دچار مقداری درد خواهید شد و پزشک برای تسکین درد به شما داروی مسکن خواهد داد.

سخن آخر

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *