پلاسما جت جهت درمان افتادگی پلک

پلاسما جت یا پلکسر یک روش جدید برای لیفت پلک و درمان چین و چروک اطراف آن است. این تکنولوژی جدید به پزشکان این امکان را می‌دهد که پلک‌های پایین و بالای چشم را جوان‌سازی کنند. این کار با استفاده از یک دستگاه کم‌توان برای ایجاد اثر لیفت روی پلک‌های شل شده و پوست چین و چروک‌دار زیر چشم انجام می‌شود.

پلاسما جت چیست؟

از آنجا که پوست زیر چشم بسیار نازک است به سرعت دچار افتادگی و شل شدگی می‌شود. با افزایش سن، پوست اطراف این ناحیه شل شده و خاصیت الاستیکی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه شما خسته‌تر به نظر می‌رسید. گرما توسط جرقه تولید شده به وسیله این دستگاه به ناحیه تحت درمان رسیده و باعث انقباض پوست می‌شود.

این فرایند در سفت کردن پوست بسیار مؤثر است. پس از یک هفته که دوره اولیه بهبودی است، نتایج حاصل از انجام این فرایند قابل مشاهده می‌شود. نتایج ممکن است به دلیل افزایش زیاد تولید کلاژن در ناحیه تحت درمان فراتر از حد انتظار رفته و باعث جوان‌سازی بیشتر ظاهر شما شود.

فواید پلاسما جت

  1.  سفت شدن پوست و بهبود بافت آن از مهم‌ترین فواید پلاسما جت است.
  2.  به یک تا دو جلسه درمان نیاز است. بیشتر افراد پس از یک جلسه به طور مؤثری بهبود یافته و می‌توانند نتایج را بلافاصله مشاهده کنند.
  3.  ظاهر شما جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود و به مرور زمان و با واکنش طبیعی پوست، کلاژن بیشتر تولید شده و الاستین افزایش می‌یابد.

پلاسماجت

دلایل افتادگی پلک

افتادگی یا شل شدگی پلک‌های چشم غالباً به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد و می‌تواند هم بر ظاهر و هم بر بینایی شما تأثیر بگذارد. اصلی‌ترین دلیل افتادگی پلک‌ها، افزایش سن است البته دلایل دیگر نیز ممکن است باعث بروز آن شود. علت هر چه که باشد، اگر شما از افتادگی و شل شدگی پلک‌های خود رنج می‌برید، مطمئن باشید که می‌توانید ظاهر و بینایی خود را بازیابی کنید.

  1. پتوز مادرزادی: خوشبختانه پتوز مادرزادی را می‌توان درمان کرد. در واقع این عارضه باید در اسرع وقت درمان شود. اگر پتوز مادرزادی تحت درمان قرار نگیرد ممکن است منجر به تنبلی چشم، آستیگماتیسم و لوچی شود اما انجام یک عمل جراحی به منظور تقویت عضلات پشت چسم می‌تواند از ابتلا به این عارضه پیشگیری کند.
  2. آسیب‌دیدگی عصب‌ها: آسیب‌دیدگی عصب در اثر جراحات وارده بر پلک یا به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها ممکن است بر مغز و سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث افتادگی پلک‌های چشم شما شود. سندرم هورنر یکی از این بیماری‌ها است. این یک سندرم نادر است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل (مانند سکته مغزی یا تومور) به عصب‌هایی که عضلات مرتبط با حرکات پلک را کنترل می‌کنند آسیب وارد کند.
  3. مشکلات عضلانی: حرکت پلک با سه عضله کنترل می‌شود که مهم‌ترین آنها عضله لاواتور یا بالابرنده است. هر عاملی که بر این عضلات تأثیر بگذارد می‌تواند در عملکرد پلک‌ها نیز اختلال ایجاد کند. یکی از علل افتادگی پلک‌ها ابتلا به بیماری ارثی به نام اوکولوفارینژیال است که نوع دیستروفی عضلانی است که علاوه بر حرکت چشم بر بلع و حتی برخی عضلات اندام‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارد.
    یکی دیگر از این بیماری‌ها، افتالموپلاژیای خارجی پیش‌رونده مزمن است که معمولاً باعث بروز پتوز در هر دو چشم می‌شود. دیستروفی مایوتونیک شایع‌ترین نوع دیستروفی عضلانی است که در بزرگسالی شروع شده و باعث ابتلا به پتوز در هر دو چشم می‌شود.
  4. افزایش سن: افتادگی پلک‌های چشم یکی از نتایج گریزناپذیر افزایش سن است که به آن اپونروتیک یا پتوز پیری گفته می‌شود. نیروی گرانش زمین و گذشت زمان همه چیز را به سمت پایین می‌کشند و گاهی اوقات به نقطه‌ای می‌رسد که باعث افتادگی پلک چشم‌ها می‌شود. برخی اوقات پوست اضافی روی پلک آویزان شده و باعث کاهش میدان دید می‌شوند.

درمان افتادگی پلک با پلاسما جت

پلاسما جت را می‌توان در هر قسمتی از بدن و به منظور برداشتن زگیل‌ها، تگ‌های پوستی، خال‌های کوچک، کراتوزهای سبوریک، سرینگوما و حتی برای ترمیم اسکارها به کار برد. به هر حال اصلی‌ترین ویژگی این روش درمانی جدید این است که می‌توان از آن برای بلفاروپلاستی یا جوان‌سازی پلک به روش غیر جراحی به خصوص برای پلک‌های افتاده، رفع چین و چروک‌های اطراف چشم یا ترمیم پیری پلک پایین استفاده کرد.

پلاسما جت چگونه کار می‌کند؟

برای انجام لیفت پلاسما جت از نوعی خاص از تخلیه الکتریکی به کمک تکنولوژی پلاسما استفاده می‌شود. پلاسما چهارمین وضعیت ماده است که در آن مولکول‌ها به شکل یونیزه شده هستند. تخلیه پلاسما با ایجاد یک قوس بین نوک دستگاه پلاسما جت و ناحیه تحت درمان روی پوست با استفاده از ولتاژ بالا و جریان بسیار کم اتفاق می‌افتد.

فرایند پلاسما، پتانسیل الکتریکی غشای سلولی را بازیابی کرده و سلول‌ها دوباره آب‌رسانی شده و پوست سفت‌تر می‌شود. لیفت پلاسما جت صرفاً دستگاهی است برای استفاده از این تکنولوژی. لیفت با پلاسما جت، نسل بعد تکنولوژی برای سفت کردن پوست و تحریک تولید کلاژن است.

پلاسما جت برای افتادگی پلک

روش انجام پلاسما جت

ناحیه‌ای که باید تحت درمان قرار گیرد به وسیله بیحس کننده‌های موضعی بیحس می‌شود ممکن است شما در ناحیه درمان به دلیل جرقه ایجاد شده توسط دستگاه کمی احساس گرما داشته باشید اما این دردناک نیست و بیماران در این مرحله ناراحتی بسیار جزئی را تجربه خواهند کرد. برای انجام این فرایند هیچ برشی روی پوست ایجاد نمی‌شود و بافت پوست هم برداشته نخواهد شد.

این فرایند برای پلک‌های بالا و پایین بسیار مؤثر بوده اما خطوط ناشی از سیگار کشیدن بالای لب‌ها را نیز می‌توان به این روش برطرف کرد. گرمای ایجاد شده برای درمان ناحیه مورد نظر به کار برده می‌شود و پس از آن پوست سفت شده و کلاژن تولید می‌شود و در نهایت منجر به جوان‌سازی پوست می‌شود.

مراقبت بعد از پلاسما جت

پزشک پس از درمان یک دستورالعمل جامع به شما می‌دهد تا شما با رعایت آن به بهترین نتایج دست یابید. در هفته اول پس از درمان (یا تا زمانی که محل درمان به طور کامل بهبود یابد) نباید از مواد لایه‌بردار استفاده کنید بلکه باید از صابون‌های ملایم با PH متعادل استفاده شود و ناحیه درمان شده نیز نباید ماساژ داده شود.

پس از انجام این فرایند بیشتر بیماران قادر به رانندگی کردن خواهند بود اما اگر درمان در اطراف چشم انجام شده باشد توصیه می‌شود که به دلیل سوزش و تورم احتمالی از این کار خودداری کنند.

عوارض جانبی پلاسما جت پلکسر

از آنجا که پلکسر، ماهیت غیرتهاجمی دارد یک روش درمانی بی‌خطر محسوب می‌شود؛ اما این احتمال وجود دارد که برخی بیماران تا مدت 7 روز پس از درمان دچار برخی عوارض جانبی جزئی شوند.

ممکن است لکه‌های قهوه‌ای که ظاهری شبیه خراشیدگی‌های جزئی دارند و در واقع پوسته‌های کربن هستند روی پوست دیده شوند اما پس از حدود 5 روز از بین می‌روند و پوست صورتی رنگ جدید در زیر آنها نمایان خواهد شد. کمی تورم نیز ممکن است ایجاد شود (به خصوص در مواردی که پلک‌ها درمان شده‌اند) اما این نیز پس از 3 تا 5 روز برطرف می‌شود.

برای پیشگیری از بروز برخی عوارض جانبی‌خطرناک‌تر و جدی‌تر مانند هایپرپیگمنتاسیون باید دستورالعمل پس از عمل که پزشک به شما داده است را به دقت رعایت کنید.

سؤالات رایج درباره پلاسما جت

چه کسانی نباید از پلاسما جت استفاده کنند؟

•    افراد مبتلا به صرع
•    افراد باردار
•    افرادی که در بدن خود عمل‌های تعویض مفصل انجام داده‌اند
•    افرادی که از پیس میکر استفاده می‌کنند.
•    افرادی که التهاب حاد و مداوم دارند
•    افرادی که ضایعات پوستی دارند
•    افراد مبتلا به سرطان
•    افراد مبتلا به عروق واریسی

چند جلسه درمانی نیاز است؟

تعداد جلسات مورد نیاز متغیر بوده و به ناحیه‌ای که باید تحت درمان قرار گیرد بستگی دارد. پوست‌هایی که افتادگی قدیمی‌تر دارند به بیش از یک جلسه درمانی نیاز دارند اما معمولاً 2 تا 3 جلسه درمانی با فواصل زمانی 6 تا 8 هفته‌ای توصیه می‌شود البته نتایج پس از اولین جلسه درمان مشخص می‌شود. در این مورد در جلسه اولیه مشاوره با بیمار صحبت می‌شود.

چه روش‌های دیگری برای درمان افتادگی پلک کاربرد دارند؟

برخی روش‌های درمانی رایج عبارتند از:

•    بلفاروپلاستی: برداشتن پوست اضافی
•    لیفت ابرو: بالا بردن ابرو با برداشتن پوست پیشانی، استفاده از نخ بخیه یا بالا بردن پیشانی به روش آندوسکوپی
•    ترمیم بلفاروپتوز: سفت کردن عضلات بالابرنده پلک از طریق ایجاد یک شکاف روی پوست یا شکافی که پشت پلک ایجاد می‌شود.

گاهی اوقات برای ترمیم کامل افتادگی پلک چشم باید دو یا چند فرایند از فرایندهای مذکور به صورت ترکیبی انجام شوند.

 لیفت پلک چشم با پلاسما | پلکسر در برابر عمل جراحی بلفاروپلاستی

عمل جراحی بلفاروپلاستی برای ترمیم افتادگی‌های متوسط تا شدید پوست پلک و همچنین پلک‌های پف‌آلود بسیار عالی است. هنوز انجام بلفاروپلاستی با نتایج بسیار عالی که بیش از 10 سال باقی مانده و دوام می‌آورد و چند هفته نیاز به استراحت و بستری شدن دارد یک استاندار طلایی است.

عمل جراحی نرم یک روش نوآورانه جدید برای سفت کردن پوست است که یک جایگزین عالی برای عمل‌های جراحی است و به ترمیم افتادگی‌های متوسط پوست کمک می‌کند. برای لیفت پلک چسم (بلفاروپلاستی) غالباً 3 تا 4 جلسه درمانی نیاز است که باید در فواصل زمانی 6 تا 8 هفته‌ای انجام شوند و برای افرادی که یک‌ترمیم بدون اسکار تدریجی می‌خواهند بسیار مطلوب است.

این عمل بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

پلکسر بیش از یک درمان ساده برای سفت کردن پوست است و در واقع برای انجام آن پوست برداشته می‌شود بنابراین به اندازه انجام یک عمل جراحی تهاجمی طول می‌کشد؛ مانند همه عمل‌های جراحی و عمل‌های زیبایی، اثر درمان به روش پلکسر دائمی نیست زیرا باعث توقف فرایند افزایش سن و پیری نمی‌شود اما نتایج مثبت آن تا سال‌ها باقی می‌ماند.

به علاوه، عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند ترک استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی و همچنین عدم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند باعث دوام بیشتر و طولانی‌تر نتایج شوند. افرادی که تمایل به انجام این عمل دارند باید به نژاد و عوامل ژنتیکی خود توجه داشته باشند زیرا می‌تواند بر طول مدت دوام نتایج تأثیر داشته باشد.

سخن آخر

پلاسما جت یا پلکسر یک روش جدید برای جوانسازی، لیفت و درمان چین و چروک پلک‌های پایین و بالای می باشد.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *