استفاده از لنز بهتر است یا عینک؟ مقایسه لنز طبی با عینک طبی

استفاده از لنز بهتر است یا عینک؟ مقایسه لنز طبی با عینک طبی

این که شما برای تصحیح بینایی خود استفاده از عینک یا لنزهای تماسی را انتخاب می‌کنید، بیشتر به سلایق شخصی شما بستگی دارد. مواردی از جمله سبک زندگی، راحتی، بودجه و زیبایی شناسی باید همه در روند تصمیم گیری شما نقش داشته باشد.

قبل از تصمیم گیری بین لنز و عینک، به خاطر داشته باشید که لزوما یکی از دیگری بهتر نیست و هرکدام از نظر دید، سهولت در استفاده و سلامت چشم، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

بنابراین خودتان بسنجید که کدام یک از این دو برای رفع نیازها و شیوه زندگی خاص شما بهتر است؟ در اینجا به تقسیم مزایا و مضرات هر نوع عینک می‌پردازیم تا به شما در انتخاب یکی از این دو کمک کند.‌‌‌‌

مقایسه لنز طبی یا عینک

لنز طبی و عینک، دو روش متداول برای اصلاح بینایی در مشکلات چشایی هستند. لنز طبی، یک عنصر نازک و شفاف است که بر روی چشم قرار می‌گیرد و به طور مستقیم با سطح چشم تعامل دارد. این لنزها، می‌توانند مشکلاتی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را اصلاح کنند. طراحی و استفاده از لنزهای طبی به تاکید بر دقت تجویز و سلامت چشم متمرکز است. از سوی دیگر، عینک شامل لنزهای اصلاحی است که در یک چارچوب (فریم) و روی صورت قرار می‌گیرند. عینک‌ها می‌توانند مشکلات بینایی را به طور موقت تصحیح کنند و معمولاً برای افرادی که با مشکلات کمتری در بینایی مواجه هستند و نیاز به تصحیح دائمی ندارند مناسب هستند.
هر دو روش، لنز طبی و عینک، مزایا و معایب خود را دارند. لنز طبی برای بسیاری از افراد راحت‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد، اما نیاز به مراقبت و تمیزی ویژه‌ای دارد. عینک‌ها به طور کلی در استفاده و نگهداری آسان‌تر هستند، اما ممکن است در برخی فعالیت‌ها محدودیت‌هایی داشته باشند. به طور کلی، انتخاب بین لنز طبی و عینک بستگی به نیازها و ترجیحات هر فرد دارد. مشاوره با چشم‌پزشک می‌تواند بهترین روش را برای تصحیح بینایی فرد تعیین کند.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی، یا همان لنزهای تماسی نرم، نوعی لنز طبی هستند. آن‌ها مستقیماً بر روی سطح چشم قرار می‌گیرند و برای تصحیح مشکلات بینایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنزها از جنس مواد نرم و قابل انعطاف ساخته شده‌اند و به خاطر قرارگیری مستقیم بر روی چشم، تفاوت کوچکتری با ساختار طبیعی چشم دارند.

 

مزایا

  • لنزهای تماسی باید با انحنای چشم شما مطابقت داشته و زمینه دید وسیع‌تری را ایجاد کند و این باعث ایجاد تحریف و اختلالات بینایی کمتری نسبت به عینک می‌شود.
  • لنزهای تماسی هنگام بازی و ورزش قابل استفاده نیستند.
  • معمولاً تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار نخواهند گرفت و در هوای سرد مانند عینک مه نمی‌گیرند.
  • اگر می‌خواهید ببینید که با چه رنگی چشمی متفاوت به نظر می‌رسید، می‌توانید لنزهای تماسی رنگی را آزمایش کنید. حتی می‌توانید برای مطابقت با لباس‌های هالووین یا لباس‌های فانتزی، لنزهای دارای جلوه ویژه تهیه کنید!
  • برخی از لنزهای تماسی می‌توانند هنگام خواب تغییر شکل دهند. ارتوکراتولوژی شبانه (Ortho-k) به طور موقت میوپیا را تصحیح می‌کند، بنابراین می‌توانید روز بعد بدون نیاز به عینک یا لنز به وضوح مشاهده کنید.

معایب

  • بعضی از افراد در استفاده از لنز تماسی روی چشم خود مشکل دارند (اما تکنیک و عمل صحیح باید در بیشتر موارد این امر را اصلاح کند).
  • لنزها میزان اکسیژن موجود در چشم شما را کاهش داده و می‌توانند شدت سندرم خشکی چشم را ایجاد کرده یا افزایش دهند.
  • اگر اغلب با رایانه کار می‌کنید، استفاده از لنزهای تماسی احتمالاً در ایجاد علائم سندرم بینایی رایانه نقش دارد.
  • برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های جدی چشم، مخاطبین نیاز به مراقبت مناسب از لنز و تمیز کردن لنزها به صورت روزانه دارند. اگر نمی‌توانید به چرخه مراقبت و جایگزینی لنزهای خود عمل کنید، لنزهای یکبار مصرف را در نظر بگیرید.
  • اگر معمولاً در حالی که لنز به چشم دارید می‌خوابید، استفاده از لنزهای تماسی دائم را در نظر بگیرید. بعضی از لنزهای تماسی دائم برای استفاده مداوم تا 30 روز مورد تایید هستند.

عینک

عینک

عینک، یک وسیله بینایی است که شامل یک چارچوب و لنزهای اصلاحی است. این لنزها برای مشکلات بینایی مانند: نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم، بر روی چشم قرار می‌گیرند و به تصحیح بینایی کمک می‌کنند. 

 

مزایا

  • استفاده از عینک نیاز به لمس چشم شما را کاهش می‌دهد، که به نوبه خود احتمال تحریک چشم‌ها یا ایجاد عفونت چشم را کاهش می‌دهد.
  • اگر چشم هایی خشک و حساس دارید، عینک به اندازه لنز تماسی مشکل را تشدید نمی‌کند.
  • شیشه‌های عینک به طور کلی ارزان‌تر از لنزهای تماسی هستند. نیازی به تعویض عینک به دفعات نیست (مگر اینکه آنها را بشکنید!) و اگر شماره عینک شما با گذشت زمان تغییر کرد، ممکن است بتوانید فریم‌های فعلی خود را نگه دارید و فقط شیشه‌ها را عوض کنید.
  • قاب‌های عینک شیک هستند و می‌توانند در مورد شخصیت و سلیقه شما صحبت کنند ظاهر عینک شما می‌تواند نکاتی را در مورد شما بیان کند.
  • شیشه‌ها چشمان شما را از برخی عوامل محیطی مانند باد، گرد و غبار محافظت می‌کنند.

معایب

  • عینک‌ها در حدود 12 میلی متر (حدود نیم اینچ) از چشمان شما دور هستند، بنابراین می‌توان دید محیطی را تحریف کرد. بسیاری از افراد وقتی برای اولین بار شروع به استفاده عینک یا تغییر شماره عینک می‌کنند، مشکل در تمرکز روی اشیاء و تاری دید را گزارش می‌کنند.
  • بعضی‌ها دوست ندارند عینک استفاده کنند و احساس می‌کنند که از زیبایی چهره آنها کاسته می‌شود یا ویژگی‌های زیبای ظاهر آنها را پنهان می‌کند.
  • در صورت داشتن عینک شماره بالا، لبه‌های لنزهای شما ضخیم می‌شوند و یا ممکن است عینک شما باعث شود چشم شما به طور غیر طبیعی یا بزرگ دیده شود.
  • شیشه‌های عینک می‌توانند تحت تأثیر آب و هوا قرار گیرند و با جمع آوری باران بر روی لنزها یا هنگامی که در هوای سرد مه می‌گیرند، ممکن است مانع دید شما یا تاری دید شود.
  • بعضی از فریم‌ها می‌توانند فشار مداوم بر بینی و پشت گوش شما وارد کنند و منجر به سردرد و ناراحتی عمومی شوند.

چه زمانی استفاده از عینک یا لنز لازم است؟

دید ما با گذشت زمان تغییر می‌کند، بنابراین حفظ بینایی مهم است. برای فعالیت‌های روزمره مانند خواندن یا نگاه کردن به رایانه به دید مناسب نیاز داریم.

تنظیم ویزیت منظم با یک دکتر بینایی سنج یا چشم پزشک ممکن است سبب شود که متوجه شوید بینایی شما مشکلی ندارد یا می‌توانید مشکلی را پیدا کنید که با عینک یا لنز تماسی قابل درمان یا اصلاح باشد. ضروری نیست که به پزشک متخصص چشم خود مراجعه کنید و بدانید چرا این تغییرات بینایی را تجربه می‌کنید.

در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که ممکن است سبب شود شما به عینک یا لنز تماسی احتیاج پیدا کنید.

ریز کردن مکرر چشم

هنگامی که چشمهایتان را ریز می‌کنید می‌خواهید نور اضافی را که وارد چشم می‌شود کاهش دهید و میزان تاری تصویر را کاهش دهید. بله، این می‌تواند یک مشکل موقتی باشد. اما همچنین می‌تواند نشانه این باشد که شما در تلاش برای جبران دید ضعیف خود هستید. این می‌تواند نشان دهد که شما دوربین هستید (ضعف در نزدیک بینی) یا نزدیک بین (ضعف در دیدن دور). اگر فرزند شما چشمانش را ریز می‌کند، ممکن است تنبلی چشم داشته باشد، این به دلیل کاهش قدرت بینایی است که ناشی از ضعف غیر طبیعی بینایی در دوران کودکی و اوایل کودکی است.

خستگی چشم یا فشار

فشار چشم یا درد آن می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله عدم خواب کافی، آنفولانزا، سرماخوردگی یا حساسیت باشد. اما اگر درد چشمان شما بیش از چند روز ادامه دارد، یا در هنگام حرکت دادن چشم خود درد دارید یا اگر به نظر می‌رسد چشمان شما از فعالیت‌های منظمی مانند تماشای تلویزیون یا خواندن خسته شده است، آن را چک کنید. شما باید مطمئن شوید که به عفونت چشمی و مشکلات بهداشتی دچار نشده یا به مشکلات بینایی مبتلا نیستید.

سردردهای مکرر

وجود سردردهای مکرر ممکن است به معنای مشکلات بینایی باشد. سردرد ممکن است به دور بینی یا آستیگماتیسم نسبت داده شود،  که می‌تواند باعث شود اشیاء نزدیک و دور مبهم به نظر بیایند.

تاری دید

تاری دید می‌تواند نشان از دور بینی یا نزدیک بینی باشد. افراد سالمند ممکن است هنگام مطالعه، رانندگی یا نشستن پشت رایانه متوجه آن شوند. کودکان نیز ممکن است هنگام مطالعه، انجام کارهای خانه یا در مدرسه متوجه آن شوند.

دیدن هاله نور در اطراف اشیاء

وقتی چشم های شما نتوانند به درستی بر نور را متمرکز شوند، نور پراکنده یا تار می‌شود. به همین دلیل ممکن است در اطراف لامپ‌های کم نور، چراغ‌های جلوی اتومبیل دایره‌های با اندازه و اشکال مختلف مشاهده کنید. بعضی اوقات ممکن است مشکل با عینک برطرف شود، اگرچه هاله نشانه آب مروارید نیز هست.

نزدیک تلویزیون نشستن

اگر نزدیک تلویزیون بنشینید ممکن است دچار نزدیک بینی شوید. شما به دلیل نزدیک شدن بیش از حد به سمت جسم (در این مورد تصاویر تلویزیونی) قادر به دیدن از دور نیستید.

مالش چشم

اگر چشمان خود را می‌مالید، ممکن است دچار خستگی یا فشار چشم شوید. استفاده از عینک می‌تواند به شما کمک کند. مالش چشم شما ممکن است به دلیل مشکلات پزشکی مانند ورم ملتحمه آلرژیک باشد، که بیماری چشم صورتی نیز گفته می‌شود و ناشی از عفونت یا آلرژی است، بنابراین بهتر است آن را با یک متخصص چشم در میان بگذارید.

خواندن یک کتاب از فاصله نزدیک

نحوه نگهداری کتاب یا منو می‌تواند مشکلات بینایی را نشان دهد. اگر نزدیک بین باشید ممکن است آن را نزدیک صورت خود بگیرید. یا ممکن است اگر آن را دور نگه می‌دارید، دوربین باشید. بیشتر افراد، با افزایش سن، دچار دوربینی یا پیرچشمی می‌شوند که معمولاً از دهه 40 شروع می‌شوند و استفاده از عینک مطالعه می‌تواند به خواندن کمک کند.

گم کردن خط یا استفاده از انگشت در حین مطالعه

اگر هنگام خواندن خطوط یا متن خط خود را از دست می‌دهید، ممکن است مشکل بینایی داشته باشید و این می‌تواند استرابیسموس باشد یعنی چشم به درستی تراز نشده و یا درعضله چشم مشکلی وجود دارد. یا ممکن است آستیگماتیسم داشته باشید. هنگام خواندن، انگشتان دست خود را تماشا کنید. کودکانی که خواندن را یاد می‌گیرند، اغلب از انگشتان دست خود برای بهبود مهارت خواندن استفاده می‌کنند. اما دنبال کردن خط با دست می‌تواند نشانه مشکل بینایی مانند تنبلی چشم باشد.

بسته شدن یا پوشاندن یک چشم برای تماشای تلویزیون یا خواندن

ممکن است لازم باشد که چشم “آسیب دیده” را ببندید و یا روی آن را بپوشانید، بنابراین در میسر بینایی شما قرار نمی‌گیرد. این می‌تواند نشانگر این باشد که شما تنبلی چشم یا آستیگماتیسم دارید. یا می‌تواند به این معنا باشد که شما آب مروارید یا دو بینی دارید که ناشی از استرابیسم است.

مشکل دید در شب

عوامل مختلفی ممکن است مشکلات شما را در تاریکی مانند آب مروارید یا مصرف داروهای خاصی که باعث ایجاد مشکل دید در شب می شوند، برانگیزد. اگر مشکل نزدیک بینی دارید استفاده از عینک می‌تواند به شما کمک کند.

لنزهای تماسی، عینک ... یا هر دو؟

لنزهای تماسی، عینک … یا هر دو؟

به لطف پیشرفت‌های فن آوری لنزهای تماسی، اکثر افراد این روزها می‌توانند با موفقیت از لنزهای تماسی استفاده کنند. حتی اگر ترجیح می‌دهند عینک را به عنوان اصلی‌ترین روش تصحیح بینایی استفاده کنند.

بنابراین تصمیم به استفاده ازلنز یا عینک و چه موقع استفاده آنها معمولاً یک اولویت شخصی است.

البته بخاطر داشته باشید که اگردائم از لنزهای تماسی استفاده میکنید، باید یک عینک نیز داشته باشید که در صورت نیاز به عدم استفاده از لنز به دلیل عفونت چشم یا سوزش، یا برای استراحت دادن چشمان خود، مشکلی نداشته باشید.

کلام پایانی

در نهایت، مقایسه بین لنز طبی و عینک نشان می‌دهد که هر دو روش دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازها و ترجیحات فرد دارد. لنز طبی با راحتی و طبیعی‌تر به نظر رسیدن، تصحیح دقیق‌تر بینایی و امکانات بیشتری برخوردار است. اما نیاز به مراقبت و تمیزی ویژه، هزینه‌های بیشتر و نیاز به مشاوره پزشکی دارد. از سوی دیگر عینک در استفاده و نگهداری ساده‌تر، هزینه کمتر و قابلیت تنوع بیشتری دارد. با این حال، ممکن است در برخی فعالیت‌ها محدودیت‌هایی داشته باشد. بنابراین، بهتر است با مشاوره پزشک چشم‌پزشکی، راه‌حلی که بهترین تطابق را با نیازها و سبک زندگی فرد دارد را انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *