عمل لیزر پی آر کی (PRK): مزایا، روش و هزینه!

لیزر پی آر کی

عمل لیزر پی آر کی (PRK) یک روش جراحی لیزری است که برای اصلاح مشکلات بینایی مانند کوتاه‌بینی (مایوپیا)، بلندبینی (هایپرمتروپیا) و آستیگماتیسم (نقصان تراکمی) استفاده می‌شود. این روش یکی از اولین روش‌های جراحی لیزری بوده و توسط متخصصین چشم پزشکی برای بیش از سه دهه استفاده می‌شود.

عمل PRK به عنوان یک جایگزینی برای روش‌های قدیمی‌تر مانند کراتومیلیوز و لیزیک (LASIK)  شناخته شده است. در PRK، لیزر از طریق تخریب لایه بیرونی شفاف قرنیه (اپیتلیوم)، شکل داده و نحوه خمیدگی قرنیه را تغییر می‌دهد. این روش معمولاً برای بیمارانی که ضخامت قرنیه کافی برای انجام روش LASIK ندارند یا به دلایل دیگری از LASIK  منع شده‌اند، مناسب است.

لیزر پی آر کی(PRK)

آمادگی قبل از عمل لیزر پی آر کی (PRK)

قبل از هر چیز باید جراح چشمی را انتخاب کنید که در زمینه انجام عمل پی آر کی از تجربه کافی برخوردار باشد. جراح مناسب بودن شرایط را برای انجام عمل پس از یک معاینه چشم دقیق و کامل تعیین می‌کند. موارد زیر در ارزیابی وضعیت چشم در نظر گرفته می‌شود:

  • اندازه مردمک چشم
  • رطوبت چشم‌ها: این مورد برای برآورد احتمال بروز سندرم خشکی چشم پس از جراحی لیزر چشم و درمان مناسب آن لحاظ می‌شود.
  • انحناء قرنیه: چشم پزشک منحنی‌های سطح جلوی چشم را با استفاده از وسیله نگاشت قرنیه به دقت اندازه می‌گیرد.
  • ضخامت قرنیه

همچنین چشم‌پزشک وضعیت سلامت عمومی بیمار، سابقه پزشکی و داروهای مصرفی را بررسی می‌کند تا مناسب بودن انجام عمل را تعیین کند. از بیمار خواسته می‌شود که از مدتی قبل از معاینه چشم از لنز استفاده نکند، چون لنز شکل طبیعی قرنیه را تغییر می‌دهد. درهر حال متخصص دستورات لازم مربوط به مراقبت قبل از عمل را به بیمار اطلاع می‌دهد. اگر چه لیزیک پرکاربردتر از جراحی اصلاح دید است، اما تحت شرایط خاص پی آر کی بهترین عمل محسوب می‌شود.

عمل لیزر پی آر کی (PRK) چگونه انجام می‌شود؟

جراحی چشم PRK عملی سرپایی است، در واقع مدت زمان اصلی جراحی معمولاً فقط 15 دقیقه است. بیمار در طول عمل هوشیار است، البته بیمار داروی آرام‌بخش خوراکی ملایمی دریافت می‌کند تا در طول عمل کاملاً راحت باشد. قطره بی‌حس کننده داخل چشم ریخته می‌شود و چشم را با وسیله‌ای به نام اسکولوم پلک باز نگه می‌دارد. سپس جراح لیزر اگزایمر را که به طور دقیق تنظیم شده است، روی چشم هدایت می‌کند. جراح از بیمار می‌خواهد مدت کوتاهی به نور هدف نگاه کند و خود چشم را حین ارسال پالس‌های نور به قرنیه با میکروسکوپ تحت نظر دارد. جراح مقادیر بسیار کمی از بافت را با انرژی لیزر برمی‌دارد و قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. اکثر بیماران اصلاً احساس ناراحتی نمی‌کنند و فقط فشار مختصری را روی چشم حس می‌کنند. جراح لیزر را کاملاً تحت کنترل دارد و می‌تواند آن را در لحظه خاموش کند. عمل پی آر کی به طور جداگانه بر روی هر چشم انجام می‌شود، معمولاً عمل دو چشم به صورت متوالی در یک روز انجام می‌شود. عمل هر چشم فقط 5 دقیقه طول می‌کشد.

اگرچه هر دو چشم برخی بیماران در یک روز عمل می‌شود، اما شماری از بیماران ترجیح می‌دهند جراحی چشم دوم را یک یا دو هفته بعد انجام دهند. جراح قرنیه درمان شده را با لنز تماسی پانسمان می‌پوشاند. سلول‌های اپیتلیوم جدید دوباره رشد می‌کند و لنز پانسمان برداشته می‌شود.

مزایا عمل لیزر پی آر کی (PRK)

عمل لیزر پی آر کی (PRK) دارای مزایا و فواید متعددی است. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

عملیات سطحی

PRK یک روش سطحی برای جراحی لیزری است، به این معنی که لایه بیرونی قرنیه (اپیتلیوم) را برداشت می‌کند و در نتیجه نیازی به بریدگی و برداشتن لاملای قرنیه (Flap) ندارد که در روش LASIK صورت می‌گیرد. این امر باعث کاهش خطر عوارض مرتبط با بریدگی لاملای قرنیه می‌شود.

حفظ قرنیه

یکی از مزایای PRK این است که قرنیه در این روش حفظ می‌شود. ضخامت قرنیه پس از جراحی PRK نسبت به روش LASIK کمتر تغییر می‌کند و احتمال ایجاد مشکلات مانند تخریب لاملای قرنیه کمتر است. این امر می‌تواند برای برخی افراد مهم باشد، به خصوص در صورت وجود عواملی که قرنیه ضعیف را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

محافظت قرنیه در آینده

برخلاف LASIK که در آن لاملای قرنیه برداشته می‌شود و امکان جابجایی آن نیز وجود دارد، در PRK لایه بیرونی قرنیه تغییر می‌کند و محافظت از قرنیه حفظ می‌شود.

ریکاوری سریع‌تر

یکی از مزایای PRK نسبت به LASIK، سرعت ریکاوری بیمار است. در PRK، زمان بازگشت به بینایی طبیعی بعد از جراحی کوتاهتر است و بسیاری از بیماران در عرض یک یا دو هفته پس از جراحی توانایی بینایی نزدیک به حالت اولیه خود را به دست می‌آورند.

قابلیت انجام در موارد ویژه

PRK می‌تواند برای بیمارانی که قرنیه ضخامت کافی برای LASIK ندارند یا به دلایلی از LASIK منع شده‌اند، مناسب باشد. همچنین، PRK می‌تواند برای بیمارانی که فعالیت‌های شغلی یا ورزشی خاصی دارند و از احتمال خطر بریدگی لاملای قرنیه در LASIK خوداجتناب می‌کنند، مناسب باشد.

به طور کلی، عمل لیزر پی آر کی (PRK) یک روش جراحی لیزری ایمن و موثر برای اصلاح مشکلات بینایی است. با این حال، همواره توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری درباره انجام این جراحی، با یک متخصص چشم پزشکی مشورت کرده و جزئیات مربوط به وضعیت شما را بررسی کنید.

لیزر پی آر کی(PRK)

مراقبت پس از لیزر پی آر کی (PRK)

 پس از عمل جراحی شما به یک همراه نیاز دارید که شما را تا منزل همراهی کند. چرا که پزشک از بیحسی موضعی استفاده کرده است دید واضحی نخواهید داشت به همین دلیل برای راه رفتن در اطراف منزل به کمک نیاز خواهید داشت. باید طوری برنامه ریزی کنید که به محض رسیدن به منزل کمی چرت بزنید تا بدون استفاده از چشم خود و کار کشیدن از آن استراحت کنید و از تماشای تلویزیون یا کتاب ‌خواندن خودداری نمایید.

پزشک شما قطره چشمی می‌دهد که به ترمیم قرنیه کمک خواهد کرد و در صورتی که هر گونه دردی داشته باشید می‌توانید از داروهای مسکن استفاده نمایید. معمولاً درد خفیفی که پس از عمل احساس می‌کنید با مصرف قرص مسکن قابل کنترل است اما در صورتی که دچار هرگونه درد شدیدی شده باشید که طی مدت یک یا دو روز از بین نرفته باشد یا بدتر شده باشد باید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این نوع درد می‌تواند نشانه عوارض و علائم جدی باشد. شما می‌توانید پس از عمل دوش بگیرید و باید از یک وسیله مخصوص برای محافظت از چشم خود در برابر از صابون و شامپو استفاده کنید. باید از مصرف هر نوع محصولی که ممکن است وارد چشم شما شود از قبیل لوسیون، اسپری مو و لوازم آرایشی به شدت خودداری کنید.

 مراقبت روز دوم تا چهارم پس از عمل جراحی 

 روز دوم تا چهارم پس از عمل جراحی شما همچنان مقداری درد و ناراحتی خواهید داشت اما اصلا نگران نباشید چرا که این وضعیت کاملاً طبیعی است و باید با مصرف داروهای مسکن بهبود پیدا کند. در این دوران نیز باید از بانداژ لنز چشمی استفاده کنید تا از قرنیه شما محافظت شود. در این فاصله زمانی به احتمال خیلی زیاد دچار عوارض جانبی حاصل از جراحی خواهید شد که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • آبریزش از چشم
  • حساسیت به نور
  • تاری دید
  • احساس سوزش و خشکی چشم
  • خارش چشم
  • احساس جسم خارجی در چشم و تماس مکرر آن با چشم

 روز دوم و سوم پس از عمل جراحی پی آر کی شما دچار بیشترین مقدار درد خواهید شد اما می‌توانید با استراحت کردن و مصرف داروهای مسکن به کنترل درد خود بپردازید. این علائم روز چهارم به تدریج برطرف خواهند شد. در صورتی که این علائم تا یک هفته برطرف نشدند یا آن که بدتر شدند باید به پزشک خود مراجعه نمایید. در این چند روز باید از ورزش کردن اجتناب کنید زیرا ورزش کردن می‌تواند در نحوه بهبود چشم شما تاثیر بگذارد. یکی دیگر از دلایلی که برای ممنوعیت ورزش کردن وجود دارد این است که از ورود عرق به چشم شما جلوگیری شود. حتی تمرینات ورزشی سبک نیز تاثیرات منفی بر توانایی چشم شما برای بهبود خواهد گذاشت.

مراقبت روز پنجم پس از عمل جراحی 

 به احتمال زیاد روز پنجم پس از عمل جراحی پزشک اقدام به برداشتن لنز خواهد کرد و شما باید شخصا از انجام دادن این کار خودداری کنید. قرنیه از لبه‌ها به سمت مرکز شروع به بهبود خواهد کرد و ممکن است یک لایه نازک از بافت مخاطی در اطراف مردمک چشم به وجود بیاید. پس از آن که پزشک لنز شما را بر طرف کرد شاهد افزایش تدریجی سطح بینایی خود خواهید بود که البته این مسئله به سطح خطای انکساری چشم شما قبل از عمل بستگی دارد. معمولاً دامنه بهبود بین  ۲۰/۳۰ و ۵۰/ ۲۰ قرار دارد به همین ترتیب چشم شما می‌تواند طی مدت چند هفته بعد از عمل شروع به بهبود نماید و شما به خوبی شاهد افزایش بینایی خود خواهید بود.

 مراقبت هفته اول تا چهارم پس از عمل جراحی 

 در هفته اول تا چهارم پس از عمل جراحی چشم شما به قدری بهبود پیدا می‌کند که بتوانید به محل کار خود برگردید و یا بتوانید در در این دوران رانندگی کنید. اگر شما دچار هرگونه عارضه جانبی شدید که پس از عمل برطرف نشده است و طی مدت ۷ تا ۱۰ روز بهبود پیدا نکرده است باید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا احتمالاً به کمک نیاز دارید. تنها موارد استثنا در این شرایط شامل بروز عوارض جانبی دیداری از قبیل اختلال دید در شب، دیدن هاله نور، دیدن نور خیره کننده و مواردی از این قبیل است. اگر بروز این موارد شما را نگران کرده است به ویژه اگر این علائم بدتر شده است بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

معمولاً بروز مسائل طی مدت چند هفته تا یک ماه طبیعی است. در هفته اول پس از عمل و در دوران بهبود نباید از لوازم آرایش، لوسیون صورت یا سایر محصولاتی که وارد چشم می‌شوند استفاده کنید. اگر می‌خواهید موهای خود را کوتاه کنید یا رنگ نمایید بهتر است یک یا دو هفته پس از عمل پی آر کی این کار را انجام دهید. باید از انجام فعالیت جسمانی شدید یا تمرینات ورزشی سنگین مانند فوتبال کشتی و مواردی از این قبیل خودداری کنید زیرا این کارها می‌‌توانند باعث آسیب دیدگی چشم شما در دوران بهبود شوند.

همچنین در یک تا دو هفته اول پس از عمل از شنا کردن، دوش آب داغ و سونای گرم و خشک یا انجام دادن هر نوع فعالیتی به غیر از دوش گرفتن که باعث می‌شود آب و سایر مواد شیمیایی وارد چشم شما شود خودداری کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که از انجام امور باغبانی، گردگیری منزل و سایر کارهای مرتبط که احتمال ورود ذرات ریز را به چشم شما افزایش می‌دهند و بر روی فرایند ترمیم قرنیه تاثیر می‌گذارند اجتناب نمایید.

مراقبت هفته چهارم تا ششم  پس از عمل لیزر پی آر کی (PRK)

 در این دوران دید شما به تدریج بهبود پیدا می‌کند. در یک ماه اول پس از عمل شما باید از قطره چشمی استفاده کنید تا ریسک تیره و کدر شدن قرنیه کاهش پیدا کند. کدر شدن قرنیه یکی از عوارض جانبی شایع عمل پی آر کی است و به علت نحوه بهبود بافت قرنیه به وجود می‌آید. ممکن است در این دوران چشم شما همچنان خشک باشد اما شایع ترین عارضه جانبی عمل پی آر کی عبارت است از حساسیت به نور و تاری دید که به تدریج برطرف می‌شود.

مراقبت ماه سوم تا ششم بعد از عمل جراحی

 در این دوران سطح بهبود بینایی شما به حداکثر رسیده است یعنی ۴۰ /۲۰ یا بهتر از این دامنه. در واقع از هر ده نفری که عمل پی آر کی انجام می‌دهند ۹ نفر شاهد بهبود بینایی خود خواهند و این روند تا ۶ ماه پس از عمل نیز ادامه خواهد یافت.

یک سال پس از عمل لیزر پی آر کی (PRK)

 در هر شرایطی استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید ضروری است. شما باید تا یک سال پس از عمل در روزهای آفتابی از عینک مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید در خصوص تهیه یک عینک آفتابی مناسب با پزشک خود مشورت کنید زیرا در نور بسیار روشن و عدسی چشم شما در متمرکز کردن نور به مشکل بر خواهد خورد.

در هنگام انجام برخی از فعالیت‌های جسمانی و به ویژه برخی از مشاغل خاص که لازم است چندین ساعت به صفحه کامپیوتر خیره شوید استفاده از عینک مخصوص را به شما توصیه خواهیم کرد. هر بار که شما به پزشک مراجعه می‌کنید او اطلاعات لازم را در خصوص نکات مهم پس از عمل در اختیار شما قرار خواهد داد. باید در فواصل زمانی تعیین شده به پزشک خود مراجعه کنید تا از نزدیک روند بهبود چشم شما را ارزیابی کند و قبل از آن که عوارض جانبی ناشی از جراحی بدتر شود به برطرف کردن آنها بپردازد.

لیزر پی آر کی (PRK)

مقایسه بین پی آر کی و لیزیک

تفاوت اصلی بین عمل لیزر پی آر کی (PRK) و لیزیک به تفاوت در نخستین مرحله عمل برمی‌گردد. جراح در عمل لیزیک فلپ (لایه) نازکی را با میکروکراتوم یا لیزر فمتوسکند در قرنیه ایجاد می‌کند، سپس فلپ را بلند می‌کند تا بافت قرنیه مشخص شود. این لایه نازک پس از تغییرشکل قرنیه با لیزر اگزایمر سر جای خود برگردانده می‌شود. اما در عمل پی آر کی لایه بیرونی قرنیه (اپیتلیوم) برداشته می‌شود و قبل از تغییر شکل بافت قرنیه با لیزر اگزایمر تخلیه می‌شود. اپیتلیوم خود را تا چند روز پس از جراحی ترمیم می‌کند و مجدد روی سطح قرنیه را می‌پوشاند. نتایج نهایی دو عمل جراحی پی آر کی و لیزیک مشابه است، اما دوران بهبود اولیه پی آر کی آهسته‌تر است، چون چند روز طول می‌کشد تا سلول‌های اپیتلیوم جدید ترمیم و بازسازی شود و سطح چشم را بپوشاند.

به علاوه احتمال عفونت کردن چشم و کدورت دید در چند روز نخست پس از جراحی افزایش می‌یابد. بیماران لیزیک معمولاً ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند و دیدشان سریع‌تر پایدار می‌شود، حال آن که بهبود دید پس از پی آر کی تدریجی است و نتیجه نهایی پس از چند هفته مشخص می‌شود.

در هر حال PRK از مزایای قابل توجهی برخوردار است. چون فلپ قرنیه، حاوی بافت اپیتلیوم و استرومای عمقی‌تر، در جراحی PRK برداشته نمی‌شود، جراح می‌تواند از کل ضخامت استرومای زیرین برای درمان استفاده کند. در دسترس بودن کل ضخامت بافت در صورتی که قرنیه بیش از حد برای عمل لیزیک نازک باشد یا عمل لیزیک قبلاً انجام شده باشد و قرنیه نازک شده باشد، مزیت بسیار مهمی است. به علاوه در عمل پی آر کی احتمال بروز عوارض مربوط به برداشتن فلپ و برداشتن مقدار زیادی قرنیه با لیزر اگزایمر کاهش می‌یابد.

مقایسه عمل لیزر پی آر کی (PRK) و لازک

عمل لازک نسخه تغییریافته‌ای از پی آر کی است که در آن به جای برداشتن لایه اپیتلیوم خارجی قرنیه، لایه اپیتلیوم با استفاده از وسیله جراحی به نام ترفاین برداشته می‌شود. این لایه در طول جراحی حفظ می‌شود و در پایان عمل روی سطح چشم گذاشته می‌شود.

هزینه عمل لیزر پی آر کی (PRK)

هزینه عمل به شدت عیب انکساری و نیازهای خاص هر بیمار بستگی دارد. بسیاری از بیماران به راحتی از عهده پرداخت هزینه عمل برمی‌آیند. چون پی آر کی معمولاً روشی برای اصلاح دائمی دید است، سرمایه‌گذاری بلندمدتی محسوب می‌شود. هزینه تمام جراحی‌ها در این کلینیک و تحت نظارت دکتر یادگاری با حداقل قیمت و بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *