مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم

مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم

انجام عمل لیزیک چشم برای بهبود بینایی نسبتاً سریع، آسان و بدون درد است. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از افراد به نوعی عمل لیزر چشم را انجام می‌دهند. حتی اگر آن‌ها کاندیدای ایده آل برای لیزیک نباشند، انواع دیگری از جراحی‌های لیزر مانند PRK و لنزهای تماسی کاشت وجود دارد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که جراحی لیزر چشم همچنان جراحی است و بایدها و نبایدهای خاصی پس از جراحی لیزر چشم وجود دارد. برای آشنایی با تمام این بایدها و نبایدها و نکات مهم در مورد مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم، تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. 

مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم چیست؟ 

به مجموعه‌ای از کارهایی که باید برای بهبود و تسریع روند درمان و کاهش احتمال عوارض جانبی انجام داد، مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم می‌گویند. به صورت کلی در اکثر مواقع، پزشک دستور العمل‌هایی را به بیمار ارائه می‌دهد تا بعد از انجام هر کدام از روش‌های لیزر چشم انجام دهد. این کارها، شامل اقدامات خود مراقبتی و پیگیری توصیه‌های پزشکی است. 

اقدامات مراقبتی بعد از انواع عمل لیزر چشم

نکات و اقداماتی که باید پس از انجام عمل چشم انجام شود، در اکثر مواقع بین انواع روش‌های لیزر مانند: لازک، لیزیک و PRK یکسان هستند. این اقدامات و بایدها و نبایدها عبارت‌اند از: 

  • دنبال کردن دستورالعمل‌های جراح
  • پیگیری مصرف داروها و قطره‌های چشمی
  • استراحت دادن به چشم
  • استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی
  • کتاب، مجله یا سایر مطالب چاپی مطالعه نکنید
  • دوش نگرفتن
  • استفاده از عینک آفتابی 
  • فعالیت سنگین و ورزش ممنوع 
  • پیگیری ویزیت‌های بعد از جراحی

دنبال کردن دستورالعمل‌های جراح

جراح شما دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی را به همراه سایر محدودیت‌ها پس از جراحی لیزر چشم به شما می‌دهد. برای اطمینان از بهبود و بهبود موفقیت آمیز، حتما این موارد را دنبال کنید. 

پیگیری مصرف داروها و قطره‌های چشمی

اگر جراح چشم شما داروها یا قطره‌های چشمی را تجویز کرده است، آن‌ها را طبق توصیه مصرف کنید و استفاده از آن‌ها را قطع نکنید، مگر اینکه توسط جراح شما تجویز شده باشد. 

استراحت دادن به چشم

حتی اگر ممکن است پس از جراحی لیزر، سیم کشی و پر انرژی باشید، اما مهم است که به چشمان خود استراحت دهید و به آن‌ها زمان دهید تا بهبود پیدا کنند. 

استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی

شما باید تلفن را تمام کنید، تبلت را خاموش کنید، تلویزیون را خاموش بگذارید و حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل از کامپیوتر دور بمانید. صفحه‌های ویدئویی می‌توانند چشم‌ها را تحت فشار قرار دهند و باعث خشک شدن چشم‌ها شوند. حتی پس از این دوره انتظار، ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی از قطره‌های چشمی روان کننده استفاده کنید تا چشم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کنند. 

مطالعه نکردن

مطالعه نکردن کتاب، مجله یا سایر مطالب چاپی

در طول دوره نقاهت نیز باید از هر نوع رسانه چاپی خودداری کنید. چشمان شما باید روی متن تمرکز کنند و این می‌تواند به چشم فشار وارد کند. 

دوش نگیرید

فرد می‌تواند در وام یا با استفاده از تشت حمام کند، اما نباید دوش بگیرد، زیرا آب و بخار حاصل از آن برای چشم پس از جراحی خوب نیست. همچنین باید از اتاق‌های بخار، سونا و استخرهای شنا اجتناب کند. 

استفاده از عینک آفتابی 

چشمان، پس از جراحی حساس می‌شوندد، مانند زمانی که آن‌ها را گشاد می‌کنید. شخصی که هرکدام از روش‌های لیزر چشم را انجام داده باید تا زمانی که چشم‌ها بهبود پیدا کنند، از نور شدید بیرون و داخل خانه خودداری کند. 

آرایش نکنید

حدود یک هفته یا بیشتر پس از جراحی لیزر چشم نباید از هیچ گونه لوازم آرایش چشمی استفاده کرد. 

فعالیت سنگین و ورزش ممنوع 

پس از انجام لیزر چشم، مهم است که فرد از انجام فعالیت‌های پر فشار و سنگین و همچنین از ورزش‌هایی که باعث فشار آوردن به چشم می‌شوند خود داری کند. 

پیگیری ویزیت‌های بعد از جراحی

هر فردی که عمل لیزر چشم انجام داده است، بعد از جراحی، یک جلسه ویزیت خواهد داشت. غیر معمول نیست که در حدود ۳ الی ۴ هفته پس از جراحی، مجدداً پیگیری شود و ۶ ماه بعد نیز مجدداً پیگیری شود. این قرارها بر روند بهبودی نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند که روند بهبود به درستی پیش می‌رود. 

کلام پایانی

با مراقبت از چشم‌های خود پس از جراحی لیزر چشم و رعایت مراقبت‌های پس از آن و محدودیت‌های توصیه شده در طول دوره نقاهت جراحی لیزیک یا سایر دوره‌های نقاهت جراحی لیزر، بهترین نتایج را خواهید داشت. در این مقاله، ۱۰ تا از باید‌ها و نباید‌های مهم برای مراقبت‌های بعد از عمل لیزر چشم را به صورت کامل بررسی کرده و توضیح دادیم. 

سوالات متداول

آیا زمان بهبود لیزیک و لازک متفاوت است؟ 

بله یکی از تفاوت‌های بین این دو روش لیزر چشم، دوره نقاهت آن‌ها است که لازک به زمان بیشتری نسبت به لیزیک نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهرداد علیمحمدی

26 فروردین 1398

با سلام واحترام من 38 سال دارم و داروهای ضد میگرن :rahakin, buspirax, citalopram, sumatriptan مصرف میکنم، آیا صلاح میدانید عمل prk انجام بدم؟ با سپاس.

زهرا

5 اردیبهشت 1398

با سلام ممنون از مطالب خوبتون. اگه شخصی که به دلیل دیابت و خونریزی در انتهای چشم این عمل (لیزر) را انجام دهد و بعد از عمل در روزهای اولیه به گریه بیوفتد چه باید کرد.