درمان و رفع افتادگی پلک: جراحی (عمل) و خانگی

نام علمی افتادگی پلک فوقانی پتوز است. این بیماری شایع اغلب به دلیل ضعف عضله با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. اما، می‌تواند بر اثر تروما، افتادگی پلک در نوزادان بدلیل ضعف مادرزادی، یا بیماری‌های عصبی نیز به وجود آید. در موارد حاد، پتوز می‌تواند باعث شود پلک‌ها به گونه‌ای افتادگی یابند که دید را مختل کنند، بنابراین اکثر پزشکان چشم توصیه می‌کنند پتوز به سرعت درمان شود. در موارد حاد، درمان افتادگی پلک ممکن است مستلزم جراحی زیبایی باشد. درمان پتوز نقش بسزایی در درشت کردن چشم دارد . چند درمان خانگی هم وجود دارد که می‌توان پیش از جراحی برای رفع افتادگی پلک امتحان کرد.

علائم افتادگی پلگ

بارزترین علامت پتوز یا بلفاروپتوز خود افتادگی پلک است. سایر علائم عبارتند از مشکل در باز کردن چشم یا نیاز به کج کردن سر به عقب برای بهتر دیدن. خستگی چشم، انحراف چشم، یا دوبینی نیز می‌توانند به همراه پتوز ( افتادگی پلک فوقانی ) اتفاق افتند.

علت‌ها و دلایل افتادگی پلک

علل افتادگی پلک چشم گوناگونند. برخی ممکن است با افتادگی چشم موروثی متولد شوند، که به آن پتوز (افتادگی پلک فوقانی) مادرزادی گفته می‌شود. اکثر موارد پتوز اکتسابی با بالا رفتن سن و در نتیجه کشیده شدن و شل شدن تاندونی که پلک را باز نگه می‌دارد، ایجاد می‌شوند.

افتادگی پلک همچنین می‌تواند در اثر تروما، جراحی، یا آسیب به عضلاتی که پلک را بالا می‌کشند یا اعصابی که این عضلات را کنترل می‌کنند، اتفاق افتد. تومورها، اختلالات عصبی، بیماری‌های سیستمیک، و برخی داروهای خاص نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن پتوز (افتادگی پلک فوقانی) شوند.

بسته به علت ایجاد آن، پتوز (افتادگی پلک فوقانی) می‌تواند به صورت‌های زیر دسته‌بندی شود:

• پتوز (افتادگی پلک فوقانی) نوروژنیک: به حالتی گفته می‌شود که اعصاب متصل به عضلات تحت تأثیر قرار بگیرند.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) میوژنیک: به حالتی گفته می‌شود که افتادگی پلک در اثر مشکلی در عضله ایجاد شده باشد که پلک را بالا می‌برد.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) آپونوروتیک: به حالتی گفته می‌شود که تاندون مسئول لیفت پلک کشیده شده و ضعیف شده باشد.
  • پتوز (افتادگی پلک فوقانی) مکانیکال: به حالتی گفته می‌شود که سنگینی پلک برای عضلات خیلی زیادتر از آن است  که بتوانند بلندش کنند.

عوارض و خطرات پتوز (افتادگی پلک فوقانی)

عوامل متعددی ممکن است امکان ابتلای شما به پتوز (افتادگی پلک فوقانی) را افزایش دهند. از قبیل:

• بالا رفتن سن
  • زمینه خانوادگی ابتلا به پتوز (افتادگی پلک فوقانی)
  • آسیب‌های ناشی از تولد
  • جراحی چشم برای برداشتن آب مروارید
  • فلج فیبرهای عصبی پلک‌ها
  • ضربه
  • سندرم هورنر
  • ترومای سر یا پلک
  • تومور مغزی
  • تحلیل و فساد عضلانی
  • میاستنی گراویس

تشخیص پتوز (افتادگی پلک فوقانی)

چشم پزشک‌تان قادر خواهد بود با معاینه چشمی که دچار این مشکل است، پتوز (افتادگی پلک فوقانی) را تشخیص دهد. او سؤالاتی در رابطه با علائم، زمینه پزشکی خانوادگی، و زمینه پزشکی شخصی‌تان خواهد پرسید.

در برخی موارد، برای تعیین علت پتوز (افتادگی پلک فوقانی) اکتسابی، آزمایشات پزشکی انجام می‌پذیرد. از آنجا که چند دلیل برایافتادگی پلک وجود دارد، شدیداً توصیه می‌شود که حتی اگر علائم خفیف باشند، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
درمان و رفع افتادگی پلک: جراحی (عمل) و خانگی