درمان پف پلک بالا و پایین چشم

درمان پف پلک بالا و پایین چشم با کرم، لیزر، ژل و بلفاروپلاستی

آیا نمی‌دانید چرا چشم‌هایتان پف کرده است یا چگونه می‌توانید پف زیر چشم را از بین ببرید؟ پف پلک بالا و پایین معمولاً بر بینایی یا سلامتی تأثیر نمی‌گذارند. اما، اگر می‌خواهید پف دور چشم خود را کاهش دهید، راه حل‌های موقتی و طولانی مدت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم درمان پف پلک بالا و پایین را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی با آن تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

پف پلک چیست؟

پف پلک بالا یا یا پایین (eyelid puff) به تورم پلک در بخش بالا پایین چشم اشاره دارد. این وضعیت به دلیل التهاب، عفونت چشم یا عوامل خارجی مانند: ضربه، آلرژی یا استفاده از محصولات آرایشی نامناسب ایجاد می‌شود. درمان‌های خانگی ممکن است برای بهبود پف پلک مفید باشند، اما در صورت ادامه دار شدن پف پلک یا تجربه علایم دیگر، بهتر است که با متخصص چشم یا چشم پزشک مشورت کنید.

علت پف پلک

دلایل مختلفی وجود دارد که افراد دچار پف چشم می‌شوند. مصرف زیاد غذاهای نمکی باعث جمع شدن آب در بافت پلک می‌شود و منجر به تورم می‌شود. احتقان و التهاب ناشی از آلرژی گاهی اوقات پف زیر چشم را تشدید می‌کند. برخی از شرایط مانند مشکلات تیروئید نیز می‌توانند باعث تورم پلک شوند. داشتن پف در پلک بالا یا پایین می‌تواند یک مشکل ژنتیکی و ارثی باشد که تمام افراد خانواده به آن دچار هستند. همچنین با افزایش سن، استحکام پوست و عضلات از دست می‌رود که در نهایت منجر به پف کردن پلک می‌شود. به صورت کلی دلایل پف پلک عبارتند از:

  • بالا رفتن سن
  • احتباس مایعات، به ویژه هنگام بیدار شدن از خواب یا بعد از خوردن غذایی شور
  • کمبود خواب
  • آلرژی
  • سیگار کشیدن
  • ژنتیک
  • شرایط پزشکی، مانند درماتیت، درماتومیوزیت، بیماری کلیوی و بیماری تیروئید چشمی

علائم پف پلک

پف پلک، نشانه از بروز برخی بیماری‌ها است و پلک شما به دلایل مختلفی از جمله چشم صورتی (ملتحمه)، سلولیت اربیتال و سایر علت‌ها دچار پف یا ورم شود. علامت پف پلک، به دلیل ایجاد آن بستگی دارد، اما به صورت کلی نشانه‌های پف کردن یا ورم پلک عبارتند از: 

همچنین درمورد قرمزی چشم نیز بخوانید!

راه‌هایی برای درمان پف پلک بالا و پایین

بسته به علت، روش‌های مختلفی برای کاهش پف پلک وجود دارد. درمان‌های خانگی به طور موقت پلک‌های پایینی را که گاهی به دلیل تجمع مایع در ناحیه زیر چشم متورم می‌شوند، درمان می‌کنند. برای درمان پف پلک بالا و پایین که دائمی است، اغلب درمان پزشکی ضروری است.

کمپرس سرد از درمان های خانگی پف چشم

گزینه جراحی برای درمان پف پلک بالا و پایین

بلفاروپلاستی یک روش سرپایی است که در آن جراح چربی ناحیه تحتانی چشم را تنظیم می‌کند و عضله و پوست را سفت می‌کند. در بیشتر موارد، لیفت پلک پایین باعث خلاص شدن از شر پف پلک برای همیشه می‌شود. به ندرت پیش می‌آید که افراد در آینده نیاز به جراحی مجدد داشته باشند. با این حال، گاهی اوقات بیماران برای درمان پف پلک بالا و پایین به درمان‌های متعددی، مانند: ترکیب لایه‌برداری با لیزر با پرکننده یا لیفت پلک نیاز دارند. به صورت کلی انواع گزینه‌های جراحی عبارتند از:

  • بلفاروپلاستی
  • جراحی ترمیم پتوز
  • لیفت ابرو

بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی نام جراحی است که علاوه بر از بین بردن پوست اضافی، چربی‌های اضافی در بافت پلک را برای کاهش پف پلک بر می‌دارد. در طی بلفاروپلاستی پلک بالایی، پوست اضافی که روی مژه‌ها آویزان می‌شود و باعث مشکلات بینایی در افراد می‌شود، برداشته می‌شود. این روش برای بلفاروپلاستی پلک پایین مشابه است. 

جراحی ترمیم پتوز

این روش شامل بلند کردن پلک‌های بالایی است کهمعمولاً با دستکاری عضلات پلک که با افزایش سن ضعیف می‌شوند، انجام می‌شود. در طول این روش، جراح چربی و پوست اضافی را از بین می‌برد. عمل ترمیم پتوز را می‌شود به صورت داخلی بدون برش روی پلک برای ترمیم پتوز انجام داد. 

لیفت ابرو

بسیاری از افراد که برای جوان‌سازی پلک‌های خود از ما کمک می‌گیرند، در واقع مشکل پتوز ابرو دارند. ما با لیفت کردن دستی ابروها یا بالا کشیدن ابرو با دست، به شما نشان می‌دهیم که مشکل اصلی پتوز ابرو است که باید آن را درمان کنیم. انواع مختلفی از لیفت ابرو وجود دارد. ما می‌توانیم لیفت ابرو را برای بالا بردن ابروها به صورت جانبی انجام دهیم. همچنین می‌شود ابروها را به طور کامل از طریق روش آندوسکوپی، بالا ببریم. معیارهای مختلفی برای انتخاب روش جراحی وجود دارد.

درمان پف پلک بالا و پایین در خانه

اگر گاهی اوقات با پلک‌های پف کرده از خواب بیدار می‌شوید، این راه حل‌های سریع ممکن است به شما کمک کنند. آن‌ها برای کاهش تورم پلک مفید هستند تا زمانی که پف چشم در طول روز به طور طبیعی کاهش پیدا کند. این روش‌ها عبارتند از:

  • کمپرس سرد: خنک کردن ناحیه پف کرده، با کاهش جریان خون، التهاب و تورم را در آن ناحیه کاهش می‌دهد. می‌توانید هر چیز سردی مانند کیسه یخ، برش‌های خیار سرد شده و قاشق خنک را روی چشمان خود درحالتی که بسته هستند، برای چند دقیقه قرار دهید.
  • کافئین: کافئین منقبض کننده عروق است، یعنی رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. بسیاری از شرکت‌های لوازم آرایشی برای کاهش پف زیر چشم، کرم‌های دور چشم حاوی کافئین می‌فروشند.

التهاب بافت چشم یکی از علت های پفک پلک است

گزینه‌های غیر جراحی برای درمان پف پلک بالا و پایین

همانطور که در بالا گفته شد، درمان‌های پزشکی برای پف پلک، روش‌های دائمی‌تر و موثرتری هستند. درمان‌های خانگی به صورت کلی به اندازه درمان‌های پزشکی موثر نیستند. روش‌های غیر تهاجمی برای درمان پلک بالا و پایین عبارتند از:

  • فیلر
  • لایه برداری با لیزر
  • لایه برداری شیمیایی

فیلر برای درمان پف پلک بالا و پایین

این درمان یک ماده پرکننده (معمولا اسید هیالورونیک، که یک ماده ژله مانند است) را در جایی قرار می‌دهد که ناحیه زیر چشم و گونه‌ها به هم می‌رسند تا یک انتقال صاف ایجاد کنند. تزریق در مطب پزشک و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. نتایج ۶ تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند.

لایه برداری با لیزر

این روش درمانی از لیزر برای حذف لایه‌های سطحی پوست چروک شده در ناحیه پلک پایین و تحریک رشد کلاژن جدید و در نتیجه سفت شدن پوست استفاده می‌کند. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج می‌تواند سال‌ها باقی بماند.

درمان پف پلک بالا و پایین با لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی، همچنین با از بین بردن لایه‌های رویی سطحی، پف پلک را درمان می‌کند. استفاده از محلول‌های شیمیایی، سلول‌های قدیمی پوست را حل می‌کند تا پوستی سفت‌تر و روشن‌تر شود. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج می‌تواند چند سال باقی بماند.

کلام پایانی

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *