مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید: هرآنچه باید بدانید!

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید

عمل آب مروارید یا عمل جراحی بر روی چشم درصورتی که به درستی انجام شود، می‌تواند به بهبود بینایی و کیفیت زندگی فرد کمک کند. اما پس از انجام عمل، لازم است مراقبت‌های مناسبی را انجام دهید تا بهبودی سریع‌تر و بهتری را تجربه کنید. در این مقاله، به بررسی مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید و نکات مهمی که باید رعایت شوند، می‌پردازیم.

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید چیست؟

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید شامل انجام کارهایی است که به بهبود روند درمان و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی کمک می‌کنند. این مراقبت‌ها شامل استفاده از پوشش، قطره چشمی و … است. این کارها می‌توانند به سرعت و بهبودی موثر بینایی کمک کنند. اما همیشه مهم است که راهنمایی‌ها و دستورات پزشک را رعایت کنید و در صورت نیاز همواره با او در ارتباط باشید.

آب مروارید چیست؟

بیماری آب مروارید در واقع یک اختلال در عدسی چشم است که در آن کدر و تیره می‌شود و در نهایت از قدرت بینایی چشم شخص کم می‌کند و کاهش بینایی را همراه دارد. عدسی چشم که به صورت طبیعی شفاف است به مرور زمان و با بالا رفتن سن ممکن است مبتلا به بیماری آب مروارید شود. بیماری آب مروارید معمولا در هر دو چشم به وجود می‌آید اما ممکن است در بعضی اوقات تنها یک چشم را درگیر کند.

عمل آب مروارید

از نکات مهم عمل آب مروارید این است که بیماری در موارد بسیار نادر به صورت مادرزادی وجود دارد یا در اوایل دوران کودکی به علت نقص ارثی آنزیم، سایر بیماری‌های ژنتیکی یا عفونت سیستمیک به وجود می‌آید. همچنین ضربه به چشم، انجام عمل روی چشم یا التهاب حفره داخلی در چشم نیز می‌تواند باعث تسریع در روند پیشرفت و بیماری آب مروارید شود.

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید

بعد از جراحی آب مروارید، باید مراقبت‌های بعدی را جدی گرفت، مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید عبارتند از:

  • عینک آفتابی
  • پوشش محافظ
  • لمس نکردن چشم
  • مصرف درست داروها
  • برطر ف کردن نگرانی‌ها
  • قطره‌های چشم
  • معاینه مجدد

استفاده از عینک آفتابی استاندارد

در روزهای نخست بعد از عمل آب مروارید از عینک آفتابی استاندارد جهت محافظت از چشم‌ها استفاده کنید و تا آن‌جا که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و انجام اعمالی مثل رانندگی به خصوص در روز نخست عمل خودداری کنید.

استفاده از پوشش محافظ

در روزهای نخست بعد از عمل از پوشش محافظ برای چشم‌ها به خصوص در زمان خواب استفاده کنید و در طول هفته اول از خوابیدن روی چشم‌ها خودداری کنید.

دست نزدن به چشم

ممکن است در روزهای نخست بعد از عمل آب مروارید در نواحی اطراف چشم احساس سوزش و خارش داشته باشید، اما چشم‌هایتان را نمالید و نخارانید.

رعایت نظم در استفاده از دارو

داروهای آنتی‌بیوتیک و قطره‌های ضد‌التهاب که از سوی متخصص چشم برای شما تجویز می‌شوند را به طور منظم استفاده کنید. این امر باعث می‌شود از بروز عفونت و التهابات چشمی پیشگیری شود. مصرف این داروها به مرور و در طول یک ماه به تدریج و با نظر پزشک شما قطع می‌شود.

نگرانی‌های بیمار

برخی افراد نگران تغییر ظاهر چشم‌ها بعد از انجام عمل آب مروارید هستند. اما بعد از عمل آب‌ مروارید ظاهر چشمان فرد تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب که دیگران با نگاه کردن به چشم بیمار متوجه انجام عمل آب‌ مروارید در آن نخواهند شد.

قطره چشمی

قطره

پس از عمل احساس ناراحتی در چشم‌ها بسیار طبیعی می‌باشد. از قطره‌های چشمی که چشم پزشک تجویز کرده بعد از عمل استفاده کنید. پس از بازگشت به خانه، باید مراقب باشید تا زمانی که چشم پزشک توصیه می‌کند، از ورود مستقیم آب و صابون به چشم خودداری کنید.

معاینه مجدد

برای جلوگیری از جابه‌جا شدن عدسی در چشم شما باید تمام توصیه‌های چشم پزشک خود را به دقت انجام دهید. معمولا یک یا دو روز پس از عمل آب مروارید باید برای معاینه چشم به پزشک خود مراجعه کنید

توصیه‌هایی برای مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید

در روزها و هفته‌های پس از عمل جراحی، موارد زیر توصیه می‌شوند:

  • از قطره‌های چشمی که چشم پزشک تجویز کرده طبق دستور او استفاده کنید.
  • همه توصیه‌های چشم پزشک یا جراح چشم خود را دنبال کنید.
  • برای دو تا سه روز استراحت کنید و آرامش داشته باشید.
  • حداقل تا یک هفته از چشم بند استفاده کنید.

اجتناب از موارد زیر مهم است:

  • مالیدن چشم‌ها
  • ورود مواد و اشیاء خارجی به چشم ، مانند شامپو
  • انجام فعالیت‌های شدید مانند دویدن
  • رانندگی تا قبل از آن که پزشک تایید کند دیدتان کامل شده
  • مسافرت هوایی بدون مشورت و تأیید چشم پزشک
  • در طی دوران بهبودی به مدت چهار تا هشت هفته، از شنا کردن اجتناب کنید

اصلاح دید پس از جراحی آب مروارید

شما باید توصیه‌های چشم پزشک خود را در خصوص مراقبت‌های لازم در منزل، مراقبت‌های بعد از جراحی را عمل کرده داده و تمام معاینات بعد از عمل را انجام دهید تا پزشک اطمینان یابد که چشم شما به درستی رو به بهبود است. اگر دچار مشکلی در دید شدید، یا نارحتی و درد شما از بین نرفت یا بدتر شد، و یا تورم یا قرمزی داشتید و و یا دید خود را از دست دادید، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. از آنجایی که عمل جراحی آب مروارید دهه‌هاست که انجام می‌شود، احتمال موفقیت ان بسیار بالا و میزان عوارض آن پایین است.

در صورت بروز هر گونه نگرانی، با چشم پزشک خود صحبت کنید او می‌تواند به شما در درک جزئیات مشکل آب مرواریدتان، خطرات جراحی و یا سایر مسائل مربوط به سلامت چشمتان کمک نماید. پس از انجام جراحی آب مروارید ، بخش عمده‌ای از زمان بهبودی شما در منزل خواهد بود، بنابراین این که بدانید دقیقا چطور از خودتان مراقبت کنید، چیزی که چشم چزشکتان کاملا برایتان توضیح خواهد داد، بسیار مهم است.

کلام پایانی

در نهایت، پس از انجام عمل آب مروارید، مراقبت‌های مناسب پس از جراحی بسیار حائز اهمیت هستند. رعایت دستورات پزشک، استفاده از داروها به طور منظم، حفظ بهداشت چشم و استفاده از لوازم محافظ می‌تواند به بازگشت بهبودی سریع‌تر و بهتر کمک کند. همچنین، مهم است که در صورت بروز هرگونه مشکل یا علائم نامطلوب، به پزشک خود مراجعه کنید. با رعایت مراقبت‌های مناسب، امیدواریم که شما بهبودی عالی را پس از عمل آب مروارید تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شیدااسدی

20 اسفند 1401

عالی بود