مراقبت بعد از عمل آب مروارید( قطره،عینک،حمام رفتن و رانندگی)

مراقبت بعد از عمل آب مروارید

آب مروارید چیست؟

بیماری آب مروارید در واقع یک اختلال در عدسی چشم است که در آن کدر و تیره می‌شود و در نهایت از قدرت بینایی چشم شخص کم می‌کند و کاهش بینایی را همراه دارد. عدسی چشم که به صورت طبیعی شفاف است به مرور زمان و با بالا رفتن سن ممکن است مبتلا به بیماری آب مروارید شود. بیماری آب مروارید معمولا در هر دو چشم به وجود می‌آید اما ممکن است در بعضی اوقات تنها یک چشم را درگیر کند.

علت به وجود آمدن این بیماری به صورت دقیق هنوز مشخص نیست، اما این بیماری در اثر تغییر در ساختار پروتئین‌های درون عدسی چشم طی مدت طولانی که معمولا چند سال است ایجاد می‌شود که در نتیجه باعث تیره و کدر شدن عدسی خواهد شد.

از نکات مهم عمل آب مروارید این است که بیماری در موارد بسیار نادر به صورت مادرزادی وجود دارد یا در اوایل دوران کودکی به علت نقص ارثی آنزیم، سایر بیماری‌های ژنتیکی یا عفونت سیستمیک به وجود می‌آید. همچنین ضربه به چشم، انجام عمل روی چشم یا التهاب حفره داخلی در چشم نیز می‌تواند باعث تسریع در روند پیشرفت و بیماری آب مروارید شود.

سایر عوامل و فاکتورهایی که می‌تواند باعث بروز آب مروارید در سنین بالا شوند عبارتند از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور فرابنفش، قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزه کننده، ابتلا به بیماری دیابت، استعمال دخانیات و استفاده از برخی داروهای خاص از قبیل داروهای استروئید خوراکی، استروئیدی موضعی یا استنشاقی. استفاده از برخی داروها از قبیل استاتین و فنوتیازین به مدت طولانی می‌تواند باعث بروز آب مروارید شود.

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید

استفاده از عینک آفتابی استاندارد

در روزهای نخست بعد از عمل آب مروارید از عینک آفتابی استاندارد جهت محافظت از چشم‌ها استفاده کنید و تا آن‌جا که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و انجام اعمالی مثل رانندگی به خصوص در روز نخست عمل خودداری کنید.

استفاده از پوشش محافظ

در روزهای نخست بعد از عمل از پوشش محافظ برای چشم‌ها به خصوص در زمان خواب استفاده کنید و در طول هفته اول از خوابیدن روی چشم‌ها خودداری کنید.

دست نزدن به چشم

ممکن است در روزهای نخست بعد از عمل آب مروارید در نواحی اطراف چشم احساس سوزش و خارش داشته باشید، اما چشم‌هایتان را نمالید و نخارانید.

رعایت نظم در استفاده از دارو

داروهای آنتی‌بیوتیک و قطره‌های ضد‌التهاب که از سوی متخصص چشم برای شما تجویز می‌شوند را به طور منظم استفاده کنید. این امر باعث می‌شود از بروز عفونت و التهابات چشمی پیشگیری شود. مصرف این داروها به مرور و در طول یک ماه به تدریج و با نظر پزشک شما قطع می‌شود.

نگرانی‌های بیمار

برخی افراد نگران تغییر ظاهر چشم‌ها بعد از انجام عمل آب مروارید هستند. اما بعد از عمل آب‌ مروارید ظاهر چشمان فرد تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب که دیگران با نگاه کردن به چشم بیمار متوجه انجام عمل آب‌ مروارید در آن نخواهند شد.

قطره

پس از عمل احساس ناراحتی در چشم‌ها بسیار طبیعی می‌باشد. از قطره‌های چشمی که چشم پزشک تجویز کرده بعد از عمل استفاده کنید. پس از بازگشت به خانه، باید مراقب باشید تا زمانی که چشم پزشک توصیه می‌کند، از ورود مستقیم آب و صابون به چشم خودداری کنید.

معاینه مجدد

برای جلوگیری از جابه‌جا شدن عدسی در چشم شما باید تمام توصیه‌های چشم پزشک خود را به دقت انجام دهید. معمولا یک یا دو روز پس از عمل آب مروارید باید برای معاینه چشم به پزشک خود مراجعه کنید

توصیه‌هایی برای مراقبت بعد از جراحی آب مروارید

در روزها و هفته‌های پس از عمل جراحی، موارد زیر توصیه می‌شوند:

•  از قطره‌های چشمی که چشم پزشکتان تجویز کرده طبق دستور او استفاده نمایید.
• همه توصیه‌های چشم پزشک و / یا جراح چشم خود را دنبال کنید.
• برای دو تا سه روز استراحت کنید و آرامش داشته باشید.
• حداقل تا یک هفته از چشم بند استفاده کنید.
• هنگام دوش گرفتن، به خصوص هنگام شستن موها، از چشم‌ بند استفاده کنید.
• فعالیت‌های روزمره و کم  فشاری مانند استفاده از کامپیوتر، مطالعه و یا تماشای تلویزیون را می‌توانید به شکل معمول انجام دهید.
• در طی دوران بهبودی به مدت چهار تا هشت هفته، از شنا کردن اجتناب کنید.

اجتناب از موارد زیر مهم است:
• مالیدن چشم‌ها.
• ورود مواد و اشیاء خارجی به چشم ، مانند شامپو.
• انجام فعالیت‌های شدید مانند دویدن یا یوگا.
• رانندگی تا قبل از آن که پزشکتان تایید کند دیدتان کامل شده است.
• مسافرت هوایی بدون مشورت و تأیید چشم پزشک

بسته به نوع کاری که دارید ، چند روز یا چند هفته بعد از انجام عمل می‌توانید به کار خود بازگردید.

اصلاح دید پس از جراحی آب مروارید

شما باید توصیه‌های چشم پزشک خود را در خصوص مراقبت‌های لازم در منزل، مراقبت‌های بعد از جراحی را عمل کرده داده و تمام معاینات بعد از عمل را انجام دهید تا پزشک اطمینان یابد که چشم شما به درستی رو به بهبود است. اگر دچار مشکلی در دید شدید، یا نارحتی و درد شما از بین نرفت یا بدتر شد، و یا تورم یا قرمزی داشتید و و یا دید خود را از دست دادید، باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. از آنجایی که عمل جراحی آب مروارید دهه‌هاست که انجام می‌شود، احتمال موفقیت ان بسیار بالا و میزان عوارض آن پایین است.

در صورت بروز هر گونه نگرانی، با چشم پزشک خود صحبت کنید او می‌تواند به شما در درک جزئیات مشکل آب مرواریدتان، خطرات جراحی و یا سایر مسائل مربوط به سلامت چشمتان کمک نماید. پس از انجام جراحی آب مروارید ، بخش عمده‌ای از زمان بهبودی شما در منزل خواهد بود، بنابراین این که بدانید دقیقا چطور از خودتان مراقبت کنید، چیزی که چشم چزشکتان کاملا برایتان توضیح خواهد داد، بسیار مهم است.