اصلاح و درمان پیرچشمی با مونو ویژن یا دید تک چشمی

مونوویژن یا دید تک ‌چشمی یکی از روش‌های اصلاح پیرچشمی در افرادی است که به‌دلیل بالا رفتن سن قادر نیستند نزدیک را به‌ خوبی ببینند. در مونوویژن یک لنز طبی برای دید بهتر نزدیک و دیگری برای دید بهتر دور بیمار تجویز می‌شود در نتیجه بیمار می‌تواند به‌راحتی دور و نزدیک را ببیند. همین نتایج از طریق جراحی مونوویژن نیز امکان‌پذیر است. بسیاری از افراد بعد از درمان مونوویژن از عینک کمتر مطالعه استفاده می‌کنند.

[sv slug=”alert”]

افرادی که به پیرچشمی مبتلا شدند و یا در شرف آن هستند با درمان مونوویژن می‌توانند دید نزدیک و دور خود را حفظ کنند. تجویز عینک مطالعه، لنزهای تماسی و عمل‌های جراحی از جمله جراحی لیزر تاثیر به‌سزایی در درمان مونوویژن یا دید تک چشمی دارد. اگر سن شما بالای 40 سال است و از عینک‌های مطالعه و یا دوکانونی استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کرده و در خصوص مونو ویژن مشاوره کنید.

برای مشاوره درباره شیوه‌های درمانی مونو ویژن و یا رزرو نوبت در کلینیک چشم پزشکی دکتر یادگاری می‌توانید با شماره‌ 02188672802 تماس حاصل فرمایید.[sv slug=”alert1″]

مونوویژن چیست؟


درست است که اصطلاح مونوویژن به دید تک چشمی دلالت دارد اما این تمام تعریف مونوویژن نیست. مونو ویژن نوعی تکنیک درمانی برای بیماری‌ پیرچشمی است که با بالارفتن سن خودش را نشان می‌دهد.

افراد مبتلا به پیرچشمی قدرت تمرکز به اشیای نزدیک را ندارند. خوشبختانه این مشکل با لنزهای تماسی قابل درمان است. وجود یک لنز تماسی دوربین در یک چشم و یک لنز تماسی نزدیک‌بین در چشم دیگر به افراد پیرچشم کمک می‌کند تا بدون نیاز به عینک‌های مطالعه به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

با وجود این‌که بیشتر افراد اغلب دید دوچشمی دارند اما یک چشم همیشه به چشم دیگر غالب است. هنگامی که به اشیای دوردست خیره می‌شوید چشم غالب چشمی است که از لحاظ بینایی و کیفیت دید بهتری دارد.

عکس این قضیه در مورد خیره‌شدن به اشیای نزدیک نیز صادق است. در درمان مونو ویژن، لنزهای تماسی در چشم غالب کار گذاشته می‌شود تا بیمار بتواند به‌ راحتی رانندگی کرده و یا سایر فعالیت‌هایی را که نیاز به تمرکز به اشیاء دور دارند را به‌خوبی انجام دهد. اشیای نزدیک با چشمی که دارای لنز هست ممکن است تار به ‌نظر برسند.

لنز تماسی نزدیک‌بین در چشم ضعیف‌تر کار گذاشته می‌شود تا بیمار بتواند به‌راحتی اشیای نزدیک را ببیند. این چشم کمک می‌کند تا بیمار فعالیت‌هایی از قبیل مطالعه را به‌خوبی انجام دهد. اجسام دور از طریق این چشم طبیعتا تار به ‌نظر خواهند آمد. وقتی یک چشم برای تمرکز به اشیای نزدیک و دیگری برای تمرکز به اشیای دور تنظیم می‌شوند بیماران کمتر از عینک مطالعه استفاده می‌کنند. دید تک چشمی به فعالیت‌های روزانه و حرفه هر فرد بستگی دارد.

افرادی که به درمان مونوویژن روی می‌آورند دوست دارند به‌راحتی دید چشم‌های خود را تنظیم کرده و اشیای دور و نزدیک را به‌راحتی خوب ببینند.

پیرچشمی و ارتباط آن با مونوویژن


پیرچشمی به عدم توانایی افراد در دیدن اشیای نزدیک مانند نوشته‌ها اطلاق می‌شود. پیرچشمی معمولا در افراد 38 تا 48 سال بیشتر مشاهده می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری قادر نیستند کتاب و یا روزنامه مطالعه کنند و برای دیدن بهتر اشیاء مجبورند آن‌ها را کمی دورتر از چشم خود نگهدارند. این افراد گاهی اوقات برای وضوح دید شاید به نور روشن نیاز داشته باشند.

پیرچشمی زمانی رخ می‌دهد که عدسی چشم به‌دلیل افزایش سن انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و در نتیجه قادر نیست به اشیای نزدیک تمرکز کند. افراد مبتلا به پیرچشمی شاید احساس خشکی و خستگی چشم کنند. هرچه سن بالاتر می‌رودعدسی چشم حالت انعطاف‌پذیری خود را بیش‌تر از دست می‌دهد و در سن 65 سالگی به بیش‌ترین میزان خود رسیده در نتیجه پیری چشم پایدار می‌شود.

چرا درمان مونوویژن گزینه مناسبی است؟


افرادی که در حال‌ حاضر به‌دلیل بیماری‌های چشمی مجبور به استفاده از لنز یا عینک هستند شاید برای مطالعه و یا دیدن اشیای نزدیک مجبور باشند از عینک‌های مختلف استفاده کنند. بسیاری از این افراد از این‌که مجبورند عینک‌های متعدد را با خود حمل کرده، یا در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنند و برای دیدن اشیای نزدیک از عینک مخصوص استفاده کنند بسیار ناراحت هستند. با مونو ویژن نیاز به عینک مطالعه کمتر شده و علاوه‌ بردید نزدیک، دید دور بیمار نیز اصلاح می‌گردد.

انواع


عینک

استفاده از عینک‌های دوکانونی و یا PAL رایج‌ترین راه اصلاح پیرچشمی است. دید دوچشمی یا دو کانونه یعنی تمرکز بر دو نقطه دور و نزدیک. قسمت عمده لنزهای عینک شامل لنز دوربین و قسمت کمتر شامل لنزهای نزدیک‌بین بوده و مناسب فعالیت‌هایی از قبیل مطالعه است. عینک‌های مطالعه نمونه دیگری از درمان مونوویژن هستند. برخلاف عینک‌های دوکانونی که اغلب مردم امروزه استفاده می‌کنند، عینک‌های مطالعه فقط هنگام مطالعه و دید بسیارنزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لنزهای تماسی

بیمارانی که این نوع مونوویژن را انتخاب می‌کنند مجبور به استفاده از لنزهای تماسی دوکانونی هستند. لنز دوکانونه در چشم ضعیف‌تر کار گذاشته می‌شود و به دید نزدیک کمک می‌کند و در چشم دیگر بیمار ممکن است لنز تک چشمی کار گذاشته ‌شود تا هر چه که در دید بیمار اختلال ایجاد می‌کند اصلاح شود. این فرایند به دید نزدیک و دور بیمار کمک شایانی می‌کند.

شایان ذکر است که نتایج خوب حاصل از درمان مونوویژن با لنز، قابل مقایسه با مونوویژن با عینک نیست. دلیل این امر این است که لنزها داخل چشم قرار می‌گیرند در حالی‌که عینک با فاصله 12 میلی‌متری از چشم، در جلوی چشم قرار می‌گیرد. عینک‌های مونوویژن ممکن است موجب تغییراتی در دید شده و بزرگنمایی را تشدید  کند.

مونوویژن از طریق جراحی

گزینه‌های درمانی مختلف برای درمان پیرچشمی عبارتند از:

  • کاشت لنز در قرنیه: کاشت لنز قرنیه در چشمی صورت می‌گیرد که غالب نیست. بعد از کاشت لنز، تمرکز و دید چشمی که درمان شده افزایش یافته و با توجه به ‌این‌که نیاز به عینک‌ مطالعه روز‌ به ‌روز کمتر می‌شود ولی دید دور بیمار همچنان از کیفیت خوبی برخوردار است.
  • پیوند قرنیه: در این فرایند با کمک امواج فرکانس رادیویی، پیوند قرنیه صورت گرفته و ظاهر قرنیه یک چشم تغییر کرده و در نتیجه دید بیمار بهتر می‌شود.
  • مونوویژن لیزیک: تاثیر این روش همانند مونو ویژن با لنزهای تماسی است با این تفاوت که در مونوویژن لیزیک نیازی به لنز نیست.
  • تعویض عدسی انکساری: در این روش که به RLE معروف است لنز مصنوعی داخل چشمی جایگزین لنزطبیعی و شفاف می‌شود. تعویض عدسی انکساری در واقع شبیه عمل جراحی آب‌ مروارید است با این تفاوت که در این حالت لنز طبیعی بیمار کدر و تار نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *