کراس لینکینگ قرنیه | درمان قوز قرنیه

کراس لینکینگ قرنیه (نحوه عمل cxl چشم برای درمان قوز قرنیه)

کراس لینکینگ قرنیه یا عمل cxl چشم یک روش کم‌ تهاجم جهت درمان کراتوکونوس یا قوز قرنیه می‌باشد. از این روش در برخی از مواقع برای درمان عارضه‌هایی که به شکلی مشابه باعث تضعیف قرنیه می‌شوند نیز استفاده می‌شود. عمل کراس لینکینگ چشم با ایجاد پیوند بین رشته‌های کلاژن در قرنیه، باعث تقویت و ثبات قرنیه می‌شود. در عمل کراس لینکینگ، ابتدا ریبوفلاوین مایع (ویتامین B2) در سطح چشم استفاده می‌شود و سپس چشم در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرد.

انواع روش های عمل کراس لینکینگ قرنیه

کراس لینکینگ قرنیه به دو روش انجام می‌شود:

  • کراس لینکینگ با برداشتن اپیتلیوم: در این روش، لایه نازک خارجی (اپیتلیوم) قرنیه برداشته می‌شود تا نفوذ ریبوفلاوین مایع در بافت عمیق قرنیه راحت‌تر انجام شود.
  • کراس لینکینگ بدون برداشتن اپیتلیوم: در این روش که با نام ترنس اپیتلیوم نیز شناخته می‌شود، اپیتلیوم محافظ قرنیه برداشته نمی‌شود و در نتیجه نسبت به کراس لینکینگ بدون اپیتلیوم، این روش کم‌تهاجمی‌تر محسوب می‌شود.

امکان دارد جهت درمان قوز قرنیه، از کراس لینکینگ چشم همـراه با روش‌هـای دیگر نیز اسـتفاده شود. برای مثـال ممـکن اسـت کراس لینکینگ همراه با کارگذاری حلقه‌های داخل قرنیه (اینتکس) جهت تغییر شکل و تثبیت قرنیه در مورد قوز قرنیه شدید استفاده شود.

کاندیدای مناسب برای عمل کراس لینکینگ قرنیه

فواید عمل کراس لینکینگ

در صورتی که عمل کراس لینکینگ پیش از تغییر شکل شدید قرنیه و یا پیش از کاهش قابل توجه بینایی انجام شود، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. در صورت درمان به موقع، کراس لینکینگ باعث ثبات و بهبود شکل قرنیه و افزایش دقت بینایی می‌شود.

از کراس لینکینگ چشم برای درمان خراشیدگی قرنیه نیز استفاده می‌شود. در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌های موضعی تاثیری در بهبود خراش قرنیه نداشته باشند از کراس لینکینگ استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که عمل کراس لینکینگ در درمان انواع مختلف عفونت قرنیه نیز مؤثر است.

چه کسانی می توانند عمل کراس لینکینگ قرنیه را انجام دهند؟

برخی از جراحان نتایج قابل قبولی در ارتباط با بهبود ثبات قرنیه در افرادی که تحت جراحی رادیال کراکوتومی قرار گرفته‌اند گزارش داده‌اند. افرادی که در اثر عمل رادیال کراکوتومی دچار نوسانات بینایی هستند کاندیدای مناسبی برای عمل کراس لینکینگ می‌باشند.

افرادی که جهت بهبود بینایی از عمل لیزیک استفاده می‌کنند پیش از انجام لیزیک می‌توانند جهت تقویت سطح چشم از عمل کراس لینکینگ استفاده کنند.

نحوه انجام عمل کراس لینکینگ قرنیه

نحوه انجام عمل کراس لینکینگ قرنیه 

عمل کراس لینکینگ یک روش درمان سرپایی است که در مطب پزشک و با استفاده از قطره‌های بی‌حس‌کننده چشم و داروی آرام‌بخش ملایم مانند قرص والیوم انجام می‌شود. بیمار از پشت بر روی صندلی مخصوص دراز می‌کشد و به نور آبی فرابنفش ملایم در حین درمان نگاه می‌کند. سپس اپیتلیوم (لایه نازک بافت محافظی که قرنیه را پوشش می‌دهد) برداشته می‌شود. پس از آن، قطره ویتامین چشمی در چشم استفاده می‌شود و پزشک از بیمار می‌خواهد که به نور آبی فرابنفش نگاه کند. با توجه به بی‌حس بودن چشم‌ها و استفاده از قطره چشمی، بیمار در نگاه کردن به نور فرابنفش با مشکل مواجه نخواهد شد.

سخن آخر

کراس لینکینگ قرنیه یا عمل cxl چشم با ایجاد پیوند بین رشته‌های کلاژن در قرنیه، باعث تقویت و ثبات قرنیه، درمان کراتوکونوس یا درمان قوز قرنیه می‌شود.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *