اپی لیزیک چیست؟ مزایای جراحی Epi-LASIK

لیزیک

اگر می‌خواهید بینایی طبیعی داشته باشید و مجبور نباشید از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کنید، می‌توانید جراحی لیزیک را برای رفع مشکلتان انتخاب کنید. البته، به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در فن‌آوری، امروزه چند نوع جدید از لیزیک، از جمله اپی‌لیزیک، وجود دارد که می‌توانند گزینه مناسب‌تری برای شما باشند. تحقیقات نشان داده که اپی‌لیزیک در برخی افراد، درد را کاهش داده و میزان بهبودی را افزایش می‌دهد، هرچند که این موضوع در مورد همه افراد صادق نیست. در نتیجه، برای اینکه بدانید کدام روش درمان بیشترین مزایا را برایتان به همراه دارد، حتماً باید به یک متخصص بینایی‌سنجی مراجعه کنید تا او معاینه کاملی از بینایی‌تان به عمل بیاورد.

دکتر سعید یادگاری متخصص و جراح چشم بعد از معاینه دقیق بیمار بهترین راه را برای درمان انواع بیماری های چشم ارائه می کنند.

مرحل اپی‌ لیزیک

اپی‌لیزیک جراحی‌ عیوب انکساری 

اگر شما همی یکی از میلیون‌ها نفری هستید که به دلیل دست به گریبان بودن با عیوب انکساری بینایی‌شان ضعیف شده است به احتمال زیادی در مورد لیزیک چیزهایی شنیده‌اید و ممکن است علاقه‌مند باشید که بینایی طبیعی خود را با استفاده از این روش بازیابی کنید. عیوب انکساری یک سری عارضه‌های چشمی ناشی از شکل قرنیه هستند. قرنیه بخشی از چشم است که نور را به شبکیه هدایت می‌کند. قرنیه‌هایی که شکل طبیعی دارند نور را دقیقاً به نقطه مناسب بروی شبکیه هدایت می‌کنند تا به این ترتیب تصویر شفافی انتقال پیدا کند، در حالی که غیرطبیعی بودن شکل قرنیه باعث تاری دید یا مشکل در تمرکز دید بر اجسام می‌شود. انواع عیوب انکساری عبارتند از:

  • نزدیک‌بینی (مایوپیا)
  • دوربینی (هاپروپیا)
  • آستیگماتیسم 
  • پیرچشمی (دوربینی ناشی از بالا رفتن سن یا پرسبیوپیا)

در فرایند لیزیک، لایه‌هایی از سلول‌ها با هدف تغییر شکل قرنیه، از روی آن تراشیده می‌شوند، تا به این ترتیب نور به شکل طبیعی به شبکیه انتقال پیدا کند، و شما بتوانید روی اجسام دور و نزدیک تمرکز کنید و دنیای اطرافتان را به شکل شفافی ببینید. البته، ممکن است شما از کلمه لیزیک برای توصیف چند نوع جراحی مشابه یکدیگر استفاده کنید، اما متخصص بینایی‌سنجی یا چشم پزشکتان می‌توانند به شما کمک کنند تا تفاوت آن‌ها را درک کرده و بدانید که کدام یک برای شما بهتر است.

لیزیک چیست؟

کلمه لیزیک (LASIK) مخفف Laser Assisted in situ Keratomileusis به معنی استفاده از لیزر در ضخامت بسیار پائین برای درمان قرنیه است؛ سایر جراحی‌های مشابه برای درمان قرنیه عبارتند از آرکِی (رادیال کراتوتومی‌)، پی‌آرکِی (فوتو-رِفراکتیو کراتکتومی)، عمل لازک چشم و اپی‌لیزیک، که شبیه به لازک است. لازک و اپی‌لیزیک هر دو مبتنی بر روش لیزیک اولیه بوده، اما فرایندهای این دو کمی با آن متفاوت هستند.

اپی‌لیزیک

اپی‌ لیزیک چیست تفاوت آن با سایر جراحی‌های عیوب انکساری

در جراحی لازک از یک محلول الکلی استفاده می‌شود که باعث می‌شود بافت پوششی یا اپیتلیوم از روی قرنیه جدا شود؛ بعد از آن محلول شسته شده، لایه اپیتلیوم برش داده شده و کنار زده می‌شود (که به آن ایجاد فلپ اپی‌تلیال گفته می‌شود)، و سپس با استفاده از لیزر سطح قرنیه تراشیده و تغییر شکل داده می‌شود. در روش سنتی لیزیک، آن لایه پوششی با استفاده از یک چاقوی تیزِ خیلی کوچک بریده می‌شود، البته در برخی روش‌های جدیدتر از فرم دیگری از لیزر برای برداشتن آن استفاده می‌شود. لازک ابتدا در سال 1996 معرفی شد، و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا هم تأیید شد، اما بعد از مدت کوتاهی، اپی‌لیزیک تا حد زیادی جای آن را گرفت، چراکه این روش جدید نیازی به محلول الکل نداشت و علاوه بر کاهش خطر آسیب ناشی از محلول، زمان بهبودی از آن هم کوتاه‌تر بود.

در اپی‌لیزیک، لایه اپیتلیوم با استفاده از یک میکروکراتوم بریده می‌شود که وسیله‌ای است که قرنیه را در جای خود ثابت نگه‌می‌دارد و یک تیغه دارد که لایه اپیتلیوم را برش می‌دهد. استفاده از این ابزار برای برداشتن لایه اپیتلیوم، به جای جداسازی این لایه با استفاده از مواد شیمیایی و برش دادن آن با تیغ یا لیزر، باعث حفظ تعداد بیشتری از سلول‌های لایه اپیتلیوم می‌شود. در نسخه‌های جدیدتر اپی‌لیزیک، برای کمک به التیام بهتر جای عمل، لایه اپیتلیوم کاملاً برداشته نمی‌شود، اما در نسخه‌های اولیه این روش، لایه مذکور به طور کامل برداشته می‌شد.

هدف از خلق هر دو روش جراحی لازک و اپی‌لیزیک کاهش درد بعد از عمل، افزایش سرعت بهبودی بافت و برگشت دقت بینایی، و همچنین کاهش کدورت قرنیه بعد از عمل بود (مطابق تحقیقات، مشکل کدورت قرنیه در روش‌های لیزیک و پی‌آرکی شایع‌تر است). در هر دو روش لازک و اپی‌لیزیک، بعد از برداشته شدن لایه اپیتلیوم از دستورالعمل‌های روش لیزیک برای اصلاح شکل قرنیه استفاده می‌شود؛ البته، تفاوت بین اپی‌لیزیک و سایر انواع جراحی‌های عیوب انکساری در نحوه برداشتن لایه اپیتلیوم است.

کاندیداهای مناسب اپی‌ لیزیک

اگر قصد داشتید عمل لیزیک انجام بدهید، اما پزشکتان گفت که شما به عمل اپی‌لیزیک نیاز دارید، دلیلش را از او بپرسید.

اپی‌لیزیک برای همه بیماران مناسب نیست، اما بسیاری از جراحانی که این عمل را انجام می‌دهند آن را برای برخی از بیماران خود گزینه‌ای بهتر از لیزیک می‌دانند. این بیماران شامل موارد زیر هستند:

اپی‌لیزیک برای ورزشکاران فعال مناسب است

حدود دو هفته بعد از انجام این عمل، حتی اگر در ورزش‌های سخت یا پربرخورد هم شرکت کنید، چشم‌هایتان دچار مشکلات ناشی از عمل نخواهند داشت. برخلاف لیزیک، نیازی نیست نگران چروک خوردن لایه پوششی قرنیه باشید؛ نیازی نیست نگران کنده شدن لایه پوششی باشید؛ و کلاً نیازی نیست که هیچ ترسی داشته باشید.

اپی‌ لیزیک می‌تواند شانس دوباره‌ای برای بیمارانی با قرنیه نازک باشد

اگر شما هم به دلیل داشتن قرنیه‌ای نازک نتوانسته‌اید جراحی لیزیک انجام بدهید، اپی‌لیزیک می‌تواند شانس دوباره‌ای برای بازیابی بینایی‌تان باشد. همچنین، عده زیادی از بیماران اگرچه قرنیه نازکی ندارند اما باز هم اپی‌لیزیک را انتخاب می‌کنند. به نظر ما شما هم باید همین کار را بکنید.

اپی‌ لیزیک می‌تواند برای بیمارانی با نزدیک‌بینی شدید مناسب باشد

اگر نزدیک‌بینی شدید داشته باشید باید بخشی بیشتری از قرنیه‌تان با لیزر تراشیده شود. از طرف دیگر، در اپی‌لیزیک، نیازی به ایجاد فلپ قرنیه نیست. بنابراین، می‌توان تراش با لیزر را درست در سطح رویی قرنیه شروع کرد، که این باعث می‌شود بعد از جراحی مقدار بیشتری از بافت قرنیه باقی بماند.

کاندیداهای مناسب اپی‌ لیزیک

مزایای اپی‌ لیزیک

در تحقیقی که برای مقایسه پی‌آرکی، لازک و اپی‌لیزیک انجام شد، 100 مورد از هر دو روش جراحی لازک و پی‌آرکی به همراه 97 مورد اپی‌لیزیک که بروی بیماران مبتلا به نزدیک‌بینی نسبتاً شدید انجام شده بودند بررسی شدند. در این تحقیق، میزان درد بعد از عمل، اصلاح نشدن شفافیت دید، و کدورت قرنیه در روزهای اول، چهارم و هفتم و سپس در ماه‌های اول، سوم، و ششم اندازه‌گیری شد. و یک اندازه‌گیری نهایی هم یک سال بعد از جراحی انجام گرفت.

در این تحقیق، بیمارانی که تحت جراحی اپی‌لیزیک قرار گرفته بودند کلاً درد بعد از عمل کمتری داشتند؛ درد آن‌ها، خصوصاً در چهار روز اول بعد از عمل کمتر بود. البته، بهبودی بینایی در هفته اول در گروه پی‌آرکی بهتر بود. تا هفته چهارم (یا یک ماه) بعد از جراحی، بهبودی بینایی در هر سه گروه به یک اندازه بود، بنابراین در این زمینه هیچ یک از سه روش نسبت به دیگری برتری ندارند.

در جلسه‌های معاینه شش ماه و یک سال بعد از عمل دیده شد که کدورت قرنیه در کسانی که تحت جراحی اپی‌لیزیک قرار گرفته بودند کمتر از کسانی بود که با لازک و پی‌آرکی درمان شده بودند. همچنین مشاهده شد که اپی‌لیزیک در کوتاه مدت درد، و در بلند مدت عوارض جانبی بینایی، را بیش از دو روش دیگر کاهش می‌دهد.

گزارش‌های دیگری از برخی جراحان چشم، بیشتر بودن میزان بهبودی بینانی (در مقایسه با روش‌های دیگر) را در مدت کوتاهی بعد از جراحی اپی‌لیزیک نشان می‌داد، که این موضوع با امکان‌پذیر کردن انجام دو (یا چند) درمان در یک جلسه جراحی، کار برخی از بیماران را راحت‌تر می‌کند. در سال 2007، یک گروه جراحی گزارش داد که 60 درصد چشم‌ها، روز بعد از جراحی، بینایی 40/20 یا بهتر داشتند؛ در مقابل، فقط حدود 20 درصد از کسانی که تحت لازک یا جراحی مشابهی با استفاده از محلول الکلی قرار گرفته بودند نتیجه یکسانی را گزارش داده بودند. همچنین، سه روز بعد از جراحی، 75 درصد از بیماران درمان شده با اپی‌لیزیک بینایی 40/20 یا بهتر داشتند؛ و بعد از یک هفته، 90 درصد از بیماران بینایی 40/20 یا بهتر داشتند. در مواردی که اپی‌لیزیک همراه با جراحی دیگری انجام می‌شد، 75 درصد از بیماران، یک روز بعد از جراحی، بینایی 40/20 یا بهتری داشتند.

به علاوه، اپی‌لیزیک کمی از لیزیک، لازک یا پی‌آرکی سریع‌تر انجام می‌شود. به گفته یکی از جراحان، اپی‌لیزیک در مقایسه با لیزیک سنتی که در کل حدود 30 دقیقه زمان می‌برد، بین سه تا پنج دقیقه برای هر چشم زمان لازم دارد. هزینه اپی‌لیزیک در حدود هزینه‌های لیزیک بوده و ممکن است بیمه هم تا حدودی آن را پوشش بدهد.

مزایای اپی‌ لیزیک

مرحل اپی‌ لیزیک

مراحل جراحی اپی‌لیزیک به شرح زیر هستند:

  • در چشمی که قرار است تحت جراحی قرار بگیرد قطره بی‌حسی ریخته می‌شود.
  • با جدا کردن لایه اپیتلیوم از روی قرنیه، فلپ اپی‌تلیال ایجاد می‌شود.
  • فلپ کنار زده می‌شود.
  • با لیزر اگزایمر بافت قرنیه تغییر شکل داده می‌شود.
  • فلپ اپی‌تلیال (به احتمال زیاد) به جای اولیه خود برگردانده می‌شود.
  • یک لنز تماسی پانسمانی روی قرنیه گذاشته می‌شود، که البته چند روز بعد برداشته می‌شود.

 بعد از جراحی، برای شما قطره‌های مسکن چشمی (که عموماً داروهای ضدالتهاب هستند) و یک آنتی‌بیوتیک برای کاهش خطر عفونت تجویز می‌شود. همچنین باید برای حفاظت از چشمِ در حال بهبودیتان در طول خواب از یک شیلد چشمی استفاده کنید. ممکن است تا یکی دو روز بعد از جراحی احساس ناراحتی کنید، اما قائدتاً باید بینایی‌تان فوراً شروع به بهبودی کند و ظرف یک هفته به حالت طبیعی خود برگردد. اگرچه توصیه می‌شود که بعد از جراحی چند روز مرخصی بگیرید تا فشار کمتری به چشمتان وارد شود، اما برخی از افراد گفته‌اند که توانسته‌اند یک روز بعد از جراحی به سرکار خود برگردند.

مراقبت‌های بعد از عمل اپی‌ لیزیک

حدوداً دو سه روز بعد از جراحی سلول‌های اپی‌تلیال قرنیه‌تان می‌بایست آنقدر بهبود پیدا کرده باشند که جراح بتوانید لنزهای تماسی را بردارد. البته، بعید است که فوراً به بینایی 20/20 برسید و زمان مورد نیاز برای پایدار شدن بینایی هم از شخصی تا شخص دیگر متفاوت است به طوری که پایداری کامل بینایی بعد از عمل می‌تواند بین یک هفته تا شش ماه طول بکشد. این مدت بسیار بیشتر از زمان مورد نیاز برای بهبودی از روش لیزیک است که معمولاً ظرف دو تا سه روز بعد از آن بینایی پایدار می‌شود. پیروی دقیق از دستورالعمل‌هایی که برای مراقبت بعد از عمل به شما داده می‌شود بسیا مهم است چراکه کیفیت بهبودی قرنیه شما بر کیفیت نهایی بینایی‌تان تأثیر دارد. همچنین، معمولاً یک سری قطره‌های چشمی برای کمک به جلوگیری از عفونت و التهاب تجویز می‌شود. به علاوه، اپی‌لیزیک برای افرادی با قرنیه نازک بهتر است چراکه اغلب این افراد بافت کافی برای ایجاد یک فلپ لیزیک که به اندازه کافی بزرگ باشد را ندارند.

ریسک‌های اپی‌ لیزیک

اگرچه هدف اپی‌لیزیک کاهش عوارض جراحی در مقایسه با لیزیک، پی‌آرکی و لازک است، اما تحقیقات جدید نشان داده که این کاهش همیشه اتفاق نمی‌افتد. تحقیقی که پیشتر در این مقاله مورد بحث قرار گرفت موردی است که نشان می‌دهد بعد از جراحی اپی‌لیزیک (در مقایسه با روش‌های دیگر) درد کمتر و مجموعاً بینایی بهتر است، حال آنکه سایر تحقیقات حاکی از آن هستند که از این بابت بهبود چشمگیری برای گروه‌های آزمایشی بزرگتر رخ نمی‌دهد. به علاوه، یک سری عوارض جانبی دیگر هم وجود دارد که البته ریسک‌های کوچک ناشی از اپی‌لیزیک محسوب می‌شوند (جراحی‌های لیزیک و لازک هم این ریسک‌ها را دارند).

ریسک‌های مرتبط با اپی‌لیزیک عبارتند از:

  • خشکی چشم
  • ضعف بینایی در شب
  • خیرگی یا دیدن هاله نور در اطراف اجسام
  • حساسیت به نور
  • کدورت قرنیه
  • اصلاح ناقص یا غیردقیق بینایی که می‌تواند شامل اصلاح (یا تراش) بیش از حد هم باشد
  • عفونت بعد از جراحی

برخی از این عوارض جانبی بسیار به ندرت اتفاق می‌افتند، با این حال خطر بروز آن‌ها، در کل به اندازه جراحی لیزیک یا سایر روش‌های جراحی مرتبط است.

 هزینه‌ اپی‌ لیزیک

هزینه جراحی اپی‌لیزیک معمولاً مشابه هزینه لیزیک است.

سخن آخر

اپی‌ لیزیک یک عمل جراحی مبتنی بر روش لیزیک اولیه بوده و هدفش افزایش سرعت بهبودی بافت، برگشت دقت بینایی و کاهش کدورت قرنیه بعداز عمل می باشد.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *