عمل آب مروارید با لنز: مراحل و انواع لنز برای جراحی کاتارکت

عمل آب مروارید با لیزر

مشکلاتی که در بینایی ایجاد می‌شود، مانند بیماری‌های چشمی تاثیر زیادی بر زندگی فرد دارند. آب مروارید(کاتاراکت) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که در بسیاری از افراد با سنین مختلف رخ می‌دهد. در این مقاله، تلاش می‌کنیم عمل آب مروارید با لیزر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم و با نکات مهم در مورد آن آشنا شویم. برای آشنا با آن و دیگر نکات مهم در مورد کاتاراکت تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

آب مروارید چیست؟

یکی از مشکلات چشمی شایع در بین افراد جامعه، به ویژه در سنین بالا، آب مروارید یا کاتاراکت است. این بیماری بر دید فرد تاثیر می‌گذارد و می‌توان بر روی شغل، روابط اجتماعی و برخی شرایط دیگر زندگی نیز تاثیرگذار باشد. یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای آن، عمل آب مروارید است که بسیاری از افراد آن را تجربه کردند. این جراحی یکی از ایمن‌ترین شیوه‌های درمانی به حساب می‌آید.

عمل آب مروارید با لیزر چیست؟

لیزر درمانی برای آب مروارید، یک روش درمانی است که با استفاده از لیزر، لایه‌های بیرونی پوست را تبخیر می‌کند. این عمل باعث حذف لایه‌های مرده پوست، لکه‌های پوستی، جوش‌ها و نقاط سیاه می‌شود. همچنین، با تحریک تولید کلاژن و الاستین، فرایند تجدید سلولی پوست تسریع می‌شود و چین و چروک‌ها کاهش می‌یابند. این روش غیرجراحی است و زمان بازیابی کمتری نسبت به روش‌های جراحی دارد. مهم است قبل از استفاده از این روش با پزشک مشورت کنید و اطلاعات کافی درباره مزایا و معایب آن را به دست آورید.

مزایای عمل آب مروارید با لیزر

عمل آب مروارید با لیزر یکی از روش‌های مورد استفاده در زمینه زیبایی‌شناسی و درمانی است که مزایای متعددی دارد. در زیر به برخی از مزایای این روش اشاره می‌کنم:

  1. بدون نیاز به جراحی: عمل آب مروارید با لیزر یک روش غیرجراحی است. با استفاده از این روش، می‌توانید بهبودی در مناطق مختلف صورت و بدن خود را بدون نیاز به بریدگی‌ها یا جراحی‌های بزرگ تجربه کنید.

  2. کوتاه مدت وقت بازیابی: به طور کلی، زمان بازیابی پس از عمل آب مروارید با لیزر کمتر از روش‌های جراحی است. این به این معنی است که می‌توانید بلافاصله پس از عمل به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.
  3. حذف لکه‌های پوستی: عمل آب مروارید با لیزر به طور موثری برای حذف لکه‌های پوستی، جوش‌ها، نقاط سیاه و باز کردن منافذ چربی پوستی استفاده می‌شود. این روش بهبودی قابل توجهی در تنظیم رنگ پوست و تسریع فرایند تجدید سلولی پوست ایجاد می‌کند.
  4. بهبود ظاهر چین و چروک‌ها: لیزر آب مروارید می‌تواند بهبود قابل توجهی در کاهش چین و چروک‌های صورت ایجاد کند. این روش با تحریک تولید کلاژن و الاستین در پوست، باعث افزایش جوانی و تقویت ساختار پوست می‌شود.
  5. کاهش جوش‌های آکنه: لیزر آب مروارید می‌تواند بهبود چشمگیری در درمان جوش‌های آکنه داشته باشد. با تجربه این روش، می‌توانید به کاهش التهابات پوستی، جلوگیری از تشکیل جوش‌های جدید و بهبود علائم جوش‌های قبلی دست یابید.

چه زمانی انجام عمل آب مروارید با لنز لازم است؟

خارج کردن عدسی کدر شده چشم و تعویض آن با یک لنز مصنوعی تنها روش موجود و موثر برای درمان آب مروارید است. در اکثر افرادی که آب مروارید دارند این سوال مطرح می‌شود که چه موقع باید برای انجام عمل جراحی اقدام کنند. هیچ عجله ای برای انجام جراحی آب مروارید نیست، زیرا زندگی فرد را به خطر نمی‌اندازد. تصمیم گیری در خصوص انجام این عمل جراحی به این نکته بستگی دارد که آب مروارید تا چه اندازه در انجام فعالیت روزمره بیمار اختلال ایجاد کرده است.

بیمار می‌تواند تصمیم گیری برای انجام جراحی را تا زمانی به تعویق بیاندازد که احساس کند، به اصطلاح بینایی و افزایش دید چشم خود نیاز دارد. البته برخی از بیماران ترجیح می‌دهند که هر چه زودتر عمل کنند تا دید آن‌ها کاهش پیدا نکند و آن‌ها را برای رانندگی کردن و سایر فعالیت‌های ضروری دچار مشکل نشوند. برخی با بیماری‌های چشمی دیگری از قبیل تحلیل رفتگی عضلات چشم به علت بالا رفتن سن مواجه هستند. پزشک در این شرایط، توصیه می‌کند که زودتر به انجام عمل آب مروارید بپردازید، زیرا آب مروارید باعث می‌‌شود که معاینه و کنترل مشکل شما دشوار باشد.

عمل آب مروارید هر دو چشم

اگر پزشک به این نتیجه رسید که هر دو چشم آب مروارید دارد؛ ابتدا به جراحی چشمی می‌‌پردازد که عدسی آن کلفت‌تر شده. در صورتی که عمل جراحی با موفقیت انجام شود، بینایی بهبود پیدا می‌کند و می‌تواند متقاضی جراحی چشم دیگر نیز باشید. اکثر افراد از مزایای حاصل از جراحی چشم دیگر خود نیز بهره مند می‌شوند.

معمولاً، عمل جراحی چشم دوم زمانی انجام می‌‌شود که چشم اول بهبود پیدا کرده و دید آن ثابت شده باشد. اگر شما به شدت نزدیک بین یا دوربین هستید. در صورتی که هر دو چشم به عمل نیاز دارد، می‌توانید طی مدت یک ماه هر دو چشم خود را عمل کنید تا از بروز مشکلاتی از قبیل دوبینی جلوگیری شود.

در عمل جراحی آب مروارید 

استفاده از وسایل جراحی پیشرفته و حضور پزشک با تجربه در میزان موفقیت جراحی آب مروارید بسیار تأثیرگذار است. معمولاً انجام این عمل جراحی چیزی حدود ۱۵ دقیقه طول می‌‌کشد و به آن عمل جراحی فاکو گفته می‌شود. این نوع جراحی با نتایج بسیار خوبی همراه است و در حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد از موارد توسط یک جراح با تجربه انجام می‌شود و شانس موفقیت عمل بسیار بالا است و شما دچار عوارض جانبی نخواهید شد.

مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید با لنز 

معمولاً پس از عمل شما چیزی حدود یک ساعت در اتاق ریکاوری باقی می‌مانید تا اثر داروی بی حسی از بین برود سپس پزشک بانداژ یا محافظ روی چشم شما قرار می‌دهد. باید فردی همراه شما باشد تا شما را به منزل برگرداند. در منزل نیز مهمترین کاری که شما باید انجام دهید این است که از بروز عفونت جلوگیری کنید. شما باید روزی چند بار از قطره چشم استفاده کنید و از خیس شدن چشم خود جلوگیری نماید. شما می‌توانید با انجام فعالیت‌های روزمره یادی خود بپردازید به شرط آنکه از برداشتن اجسام سنگین و فعالیت‌هایی که باعث آسیب رساندن به لنز جدید می‌شوند خودداری کنید.

بهتر است که یک روز پس از جراحی به تماشای تلویزیون و مطالعه متون مختلف بپردازید. مهمترین نکته که متوجه آن خواهید شد این است که وضوح رنگ‌ها افزایش یافته و دید شما بهتر شده است. پزشک از شما می‌خواهد که یک روز پس از عمل به مطب بروید و مراجعه بعدی شما یک هفته بعد و سپس چند هفته بعد خواهد بود.

انتخاب لنز مناسب

هدف از انجام عمل جراحی آب مروارید بهبود سطح بینایی و عملکرد چشم است. نکات مهمی وجود دارد که باید در هنگام انتخاب یک لنز چشمی مناسب با آن‌ها توجه داشته باشید. این نکات به شرح زیر می‌باشند:

عدسی مناسب 

در اکثر بیماران، لنز تک کانونی یک گزینه انتخابی مناسب محسوب می‌‌شود. این عدسی، می‌‌تواند به بهبود بینایی بیمار کمک کند و برای رانندگی کردن و انجام سایر فعالیت‌ها بسیار مناسب است. این نوع عدسی چشمی برای جوانانی که عمل جراحی آب مروارید انجام می‌دهند، بسیار مناسب است. بسیاری از افرادی که لنز تک کانونی برای آن‌ها استفاده شده، برای خواندن مطالب در فاصله نزدیک به عینک نیاز دارند. این نوع عدسی در افرادی که کار آن‌ها از فاصله نزدیک انجام می‌شود و نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.

تجربه جراح

از آنجایی که لنز چشمی یک گزینه درمانی جدید است و افراد کمی از آن استفاده می‌‌کنند، جراحان تخصص و تجربه کمی در زمینه قرار دادن آن‌ها در چشم بیماران دارند. اگر قصد دارید از لنز استفاده کنید به دنبال پزشکی باشید که در این زمینه دارای تجربه و مهارت لازم است.

کلام پایانی

در این مقاله، به صورت کامل عمل آب مروارید را مورد بررسی قرار دایدم. همچنین توضیح دادیم که آب مروارید چه نوع بیماری است و چه تاثیر بر زندگی فرد دارد. امید است با مطالعه این مقاله، به جواب سوالات خود رسیده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *