انواع عینک طبی : آستیگمات، انحراف، کوررنگ، نزدیک و دوربین

انواع عینک طبی

آیا احساس می‌کنید که همه چیز جلوی چشمان شما محو می‌شود؟ آیا در خواندن مشکل دارید؟ آیا اشیاء دوردست برای شما مبهم هستند؟ واقعاً همه این‌ها نشانه چیست؟ مطمئناً نشانه راز پیچیده‌ای نیست. جواب این سوال ساده است، شما از مشکل بینایی رنج می‌برید. انواع عینک طبی برای برطرف کردن این اختلالات اختراع شده اند .  گرچه این یک نشانه واضح است، اما بسیاری درک نمی‌کنند که در واقع به عینک نیاز دارند و این علائم را نادیده می‌گیرند.

بدیهی است که حدود 60 درصد از جمعیت جهان با نوعی مشکل بینایی روبرو هستند و برای محافظت از چشم عینک می‌زنند. به غیر از مشکلات بینایی مربوط به سن، بسیاری از عوامل دیگر مانند نگاه کردن به صفحات گوشی و مانیتور، رژیم غذایی ضعیف که بدون توجه به سن باعث اختلال در بینایی می‌شود، وجود دارد. مشکل بینایی اگر درمان نشود، می‌تواند جدی شود. شما باید علائم آن را بفهمید و بلافاصله با چشم پزشک خود ملاقات کنید و یک عینک مناسب دریافت کنید.

مقایسه لنز و عینک طبی را مطالعه کنید !

در صورت نیاز به عینک طبی چه علائمی ممکن است مشاهده شود؟


سطح بینایی شما با افزایش سن تغییر می‌کند. پس تغییر در بینایی غیر طبیعی نیست. به عنوان مثال، مواردی مانند نیاز به نور بیشتر برای دید واضح و مشکل در تمایز بین رنگ سیاه و آبی، طبیعی است و نیازی به استفاده از عینک ندارید. اما مواقعی وجود دارد که تغییرات بینایی طبیعی نیستند و ممکن است نیاز به استفاده از عینک باشد.

برخی از افرادی که به عینک نیاز دارند علائم چندانی ندارند، در حالی که برخی دیگر علائم کاملاً واضحی دارند. علائم نیاز به عینک طبی می‌تواند بسته به نوع مشکل چشمی که دارید، متفاوت باشد.

این نشانه‌ها گسترده هستند اما در اینجا شایع‌ترین و واضح‌ترین علائم ذکر شده است که به شما کمک می‌کند زمان نیاز به عینک را تشخیص دهید:

تاری دید

اگر نمی‌توانید شیء را به وضوح ببینید که بیش از 10 قدم با آن فاصله دارید یا اگر کلمات نوشته شده در روزنامه مبهم به نظر می‌رسند، ممکن است شما به دوربینی یا نزدیک بینی دچار شده باشید. مشکل در مشاهده اشیاء نزدیکتر یا دور، یکی از علامت‌های بارز وجود مشکل بینایی است.

بینایی ضعیف به دلیل تغییر نور

اگر در تاریکی مشغول دیدن اشیاء هستید و یا چشمان شما قادر به دلیل تغییر ناگهانی نور قادر به انطباق نیستند، پس باید یک معاینه چشم داشته باشید. گاهی ماهیچه‌های چشم که به انقباض و گسترش آن کمک می‌کنند، ضعیف می‌شوند و به همین دلیل با چنین اختلالات بینایی روبرو می‌شوید. این مشکل به احتمال زیاد به دلیل افزایش سن بروز می‌کند.

نگاه کردن دائم به صفحات الکترونیکی

چه برای اهداف کاری باشد و چه برای گذر زمان، دستگاه‌های دیجیتالی بطور روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به یکی از دلایل عمده ضعیف شدن چشم تبدیل شده‌اند. ممکن است مدام چشم خود را بمالید. اگر با ضعف چشم در اثر استفاده از ابزارهای دیجیتالی دست و پنجه نرم می‌کنید، به شما توصیه می‌شود از عینک‌های مسدود کننده نور استفاده کنید.

سردرد مکرر

معمولاً میگرن عامل اصلی سردرد محسوب می‌شود. یکی دیگر از دلایل اصلی سردرد، خستگی مداوم چشم‌ها است. خیره شدن به کامپیوتر برای ساعت‌های طولانی یا قرار گرفتن در معرض نور در ابتدا باعث سردرد می‌شود و در نهایت منجر به مشکلات بینایی می‌شود. در صورت داشتن سردرد باید فوراً توسط پزشک معاینه شوید.

ریز کردن چشم‌ها

ریز کردن چشم‌ها می‌تواند طبیعی باشد اما اگر متوجه شدید که مرتباً این کار را انجام می‌دهید، ممکن است به عینک طبی احتیاج داشته باشید. این نشانه‌ای از ضعف بینایی است که می‌تواند به دلیل نزدیک بینی یا دوربینی باشد. ریز کردن چشم‌ها معمولاً در کودکان مشاهده می‌شود.

مشاهده هاله هنگام قرار گرفتن در معرض نور

آیا دایره‌هایی را می‌بینید که در اطراف نور یا چراغ‌های اتومبیل پرواز می‌کنند؟ خوب، این نشانه یک مشکل بینایی است که می‌توان با استفاده از عینک مناسب آن را از بین برد. به گفته کارشناسان چشم، دیدن هاله نیز می‌تواند نشانه آب مروارید باشد.

 سایر علائم رایج

دید ضعیف در شب، مشکل در دیدن اشیاء دور و دو بینی نیز برخی از علائم رایجی هستند که نشان می‌دهد، زمان انتخاب عینک طبی است.

نیازی به احساس خجالت در مورد عینک زدن نیست، به خصوص در دوره فعلی که عینک به نوعی مد شده است. چشم‌های خود را توسط متخصص چشم معاینه کنید تا دید خود را بهبود ببخشید.

انواع مشکلات بینایی


انواع مشکلات بینایی

شایع ترین انواع مشکلات بینایی خطاهای انکساری هستند. این اصطلاح شامل موارد زیر است:

قرنیه و عدسی چشم نور ورودی را می‌شکنند به طوری که روی شبکیه، که در قسمت پشت چشم است، متمرکز شود. این امر اجازه می‌دهد تا شما بتوانید ببینید. خطای انکساری نیز هنگامی اتفاق می‌افتد که نور به دلیل شکل چشم قادر به تمرکز روی شبکیه نباشد. این می‌تواند به دلیل پیری یا تغییر در شکل چشم یا قرنیه اتفاق بیفتد.

سایر مشکلات بینایی شامل مواردی مانند دژنراسیون وابسته به سن، گلوکوم و آب مروارید است. این موارد با عینک طبی قابل درمان نیستند.

نزدیک بینی

نزدیک بینی، که میوپیا نیز نامیده می‌شود به شرایطی گفته می‌شود که فرد می‌تواند اشیاء اطراف را به وضوح ببیند، اما وقتی اشیاء بسیار دور هستند، دید وی تار می‌شود. ممکن است شخصی در تشخیص افراد روی صفحه تلویزیون مشکل داشته باشد و یا ممکن است کودک در مدرسه در خواندن نوشته‌های روی تخته مشکل داشته باشد. این وضعیت در صورتی که قرنیه بیش از حد خمیده باشد هم اتفاق می‌افتد.

دوربینی

در صورت داشتن دور بینی، یا هایپروپیا، اشیائی که بسیار دور هستند اکثراً واضح هستند، در حالی که اشیاء نزدیک مبهم هستند. این اتفاق وقتی می‌افتد که مردمک چشم خیلی کوچک باشد یا قرنیه شکل غیر طبیعی داشته باشد.

آستیگماتیسم

در صورت وجود آستیگماتیسم، نور به طور مساوی روی شبکیه توزیع نمی‌شود، بنابراین تصاویر می‌توانند مبهم یا کشیده شوند. با این حال، همه افراد دارای آستیگماتیسم دچار مشکل بینایی نخواهند شد.

این شرایط در هر سنی ممکن است رخ دهد. در حالی که بیشتر افراد نوعی آستیگماتیسم خفیف دارند، افرادی که آستیگماتیسم قابل توجهی دارند ممکن است برای اصلاح آن به استفاده از عینک طبی احتیاج داشته باشند.

پیر چشمی

پیر چشمی به طور غیر طبیعی شکل می‌گیرد و یک علامت معمولی پیری است. افراد معمولاً در سنین 38 تا 42 سالگی شروع به نشان دادن علائم پیرچشمی می‌کنند.

با افزایش سن، چشم مانند گذشته انعطاف پذیر نیست و هنگامی که قادر به انعطاف پذیری مانند گذشته نیست، تمرکز روی اشیاء مجاور مختل می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد با افزایش سن نیاز به استفاده از عینک مطالعه دارند.

عینک‌ها چگونه کار می‌کنند؟


عینک طبی

نقش عینک‌ها تمرکز پرتوهای نوری است که چشمان شما به طور طبیعی قادر به تمرکز روی آنها نیستید. به طور معمول، چشمان شما قادر است نور را جمع کند و آنها را به طور صحیح روی شبکیه در پشت چشم متمرکز کند. هنگامی که پرتوهای نور به طور صحیح متمرکز می‌شوند، دید واضح و شفافی دارید.

در افرادی که دچار مشکل بینایی شده‌اند، قرنیه و عدسی چشم دیگر به شکل صحیح و طبیعی این کار را انجام نمی‌دهد.

به عنوان مثال، در افرادی که نزدیک بین هستند، فقط بر روی تصاویر و اشیایی که در جلوی شبکیه چشم قرار دارند امکان تمرکز و دید شفاف است، در حالی که افرادی که دوربین هستند، دید فقط قابلیت تمرکز بر روی اشیائی را دارد که در فاصله دور قرار دارند. عینک‌ها با خم کردن نور قبل از رسیدن به چشم شما، می‌توانند به افرادی که دارای انواع مختلف عیوب انکساری بینایی هستند، کمک کنند. در این حالت چشم شما پرتوهای نور را بیشتر منحرف می‌کند و نور به درستی روی شبکیه چشم شما متمرکز می‌شود.

عینک‌های تجویز شده برای افرادی که درجه‌های مختلفی از انکسار دارند، اجازه می‌دهد از عینک‌های اصلاحی استفاده کنند.

انواع مختلف عینک طبی


انواع عینک طبی

انواع مختلفی از عینک‌ها و لنزها وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا بینایی خود را بهبود بخشند. در حالی به دلیل تنوع مدل ها، می‌توانید فرم عینکی مطابق با مد داشته باشید، لنزها نقش به مراتب مهم‌تری را نسبت به اثربخشی عینک شما دارند.

لنزهای محبوب و کاربردهای آنها شامل موارد زیر است:

لنزهای غیر کروی

این لنزها با داشتن سطح جلویی پیچیده که به تدریج از مرکز لنز به سمت لبه‌ها منحرف می‌شوند، اصلاحات مربوط به اعوجاجات کوچک دید را ارائه می‌دهند.

لنزهای دو کانونی

این لنزها با داشتن دو نیمه که یکی برای دید در فاصله دور و نیمه پایین برای دید در فاصله نزدیک طراحی شده‌اند، می‌توانند برای نزدیک بینی و دور بینی همان لنزها تنظیم شوند. افرادی که نزدیک بینی آن‌ها با افزایش سن کاهش یافته است، اغلب از لنزهای دو کانونی استفاده می‌کنند.

لنزهای سه کانونی

لنزهای سه کانونی شامل لنزهایی است که به نزدیک بینی و دور بینی کمک می‌کند، درست همانطور که توسط لنزهای دو کانونی ارائه می‌شود و همچنین قابلیت دیگری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا کمک کند اشیایی را که فقط اندکی با هم فاصله دارند را ببینید.

لنزهای پیشرفته

لنزهای پیشرفته دامنه‌ای از فوکوس را ایجاد می‌کنند که لنزهای دو کانونی و سه کانونی نیز همین کار را انجام می‌دهند در حالیکه ظاهر جذاب‌تری هم دارند و این باعث می‌شود که برای افرادی که درگیر جنبه‌های زیبایی شناختی هستند، این لنزها جذاب‌تر باشد.

لنزهای با استاندارد بالا

این لنزها با پلاستیک پیشرفته ساخته شده‌اند. این لنزها به افرادی که نیاز به نمره چشم بالاتری دارند کمک می‌کند تا عینک طبی سبک‌تر و راحت‌تری نسبت به عینک‌های شیشه‌ای سنتی قطور بپوشند.

لنزهای فتوکرومیک

این لنزها برای تنظیم خودکار در برابر نور خورشید، می‌توانند در هر نسخه، طراحی لنز یا مواد استفاده شوند. آنها برای افراد در هر سنی مناسب هستند.

لنزهای پولاریزه

لنزهای پولاریزه شده می‌توانند با ارائه محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش به همه افرادی که عینک طبی دارند، کمک کرده و به حفظ سلامت چشم و بینایی کمک کنند. افرادی که حساسیت خاصی به نور دارند، افرادی که به تازگی جراحی آب مروارید انجام داده‌اند و افرادی که در معرض نور آفتاب و حتی در منزل قرار دارند، می‌توانند از لنزهای پولاریزه بهره مند شوند.

لنزهای پلی کربنات

گزینه‌ای عالی برای افراد فعال و کودکانی که به دنبال لنزهای مقاوم در برابر ضربه می‌باشند، است. لنزهای پلی کربنات بسیار بادوام هستند و دارای فیلترهای UV داخلی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *