تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم: علت، علائم و راه های درمان

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم علت، علائم و راه های درمان-min

فهرست مطالب

ضعیفی چشم و آستیگماتیسم، نمونه‌هایی از عیوب انکساری چشم هستند که بیشتر مواقع باعث تاری دید می‌شوند؛ اگر چه شباهت زیادی دارند، اما بین دو حالت تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. هر دو عیب انکساری، بر میزان بینایی تاثیرگذار است؛ بااین‌حال، ضعیفی چشم باعث تاری دید اجسام می‌شود و آستیگماتیسم بر تمرکز و بینایی واضح چشم‌ها تمرکز دارد. همچنین عوامل مختلفی در بروز هر یک از مشکلات عیوب انکساری دخیل است. به‌همین‌خاطر تفاوت‌هایی میان ضعیفی چشم و آستیگمات وجود دارد.

تفاوت بیماری آستیگمات و ضعیفی چشم

آستیگمات چیست؟

بیماری آستیگمات جز بیماری های شایع چشمی است که غالبا ارثی بوده و راه درمان قطعی ندارد. شکایت اصلی مبتلایانف تاری دید است که اکثرا همراه با دوربینی یا نزدیک بینی نیز می باشد.

علت ایجاد آستیگمات

با این که این بیماری را چشم پزشکان ارثی می دانند، اما فشار پلک به قرنیه نیز در تشدید آن بی اثر نیست. علاوه بر آن ضربات و صدمات وارده بر قرنیه نیز مى تواند منجر به آستیگماتیسم به ویژه از نوع نامنظم آن شود.

علائم آستیگمات

افراد داراى نمره هاى بالاى آستیگماتیسم اغلب از تارى دید و تغییر شكل یافتگى تصویر اشیا شكایت دارند. آنهایى كه مبتلا به درجات خفیف هستند، اغلب مشكل بینایى ندارند ولى ممكن است از خستگى و احساس ناراحتى در چشم ها و سردرد گله داشته باشند.

درمان آستیگمات

درمان شامل تجویز عدسی های تصحیح کننده به صورت عینک یا لنز تماسی یا انجام جراحی تصحیحی می شود.

هدف درمان آستیگماتیسم تصحیح انحنای نایکنواخت قرنیه است که باعث تاری دید می‌شود. استفاده از عدسی های تصحیح کننده، اثر ناشی از انحنای نایکنواخت قرنیه را برطرف می کند.

در روش جراحی نیز با شکل دهی مجدد به سطح قرنیه، آستیگماتیسم تصحیح می گردد.

در درجات متوسط و بالا، براى دستیابى به دید بهتر و راحت تر، لازم است فرد از عینک استفاده کند، ولى در نمرات كم، در صورت ناراحتى فرد یا براساس نیازهاى شغلى اقدام به تجویز عینک مناسب مى شود.

ضعیفی چشم چیست؟

ضعیفی چشم به ضعف یا وجود اختلال در بینایی فرد اشاره دارد. این مشکل به ساختار تخم و کرۀ چشم وابسته نیست؛ بلکه به محدودیت در عملکرد سیستم بینایی ارتباط پیدا می‌کند. این عارضه برای افراد بالاتر از 45 سال بیشتر از دیگران رواج دارد؛ به‌گونه‌ای که بیش از 25% افرادی که از سن 75 سالگی عبور می‌کنند، دچار این بیماری می‌شوند.

ضعف در بینایی را اصطلاحاً شماره چشم می‌گویند و بیشتر برای واضح‌دیدن اشیا و اجسام استفاده می‌شود. این ضعف را می‌توان با تغییر شماره عینک یا انجام عمل لیزیک درمان کرد. کاهش بینایی درجات مختلفی دارد و از کم‌بینایی در شب تا اختلال کامل در دید روز را شامل می‌شود. طبق تعریف علمی، اصطلاح «ضعیفی چشم» بیشتر برای فردی به‌کار می‌رود که سطح بینایی او پایین‌تر از 200/20 باشد.

علت ضعیفی چشم

برای اینکه فرق ضعیفی چشم با آستیگمات را بهتر بفهمیم، لازم است به علت به‌وجودآمدن ضعف بینایی اشاره کنیم. ضعیف‌شدن چشم ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. این بیماری برخلاف آستیگماتیسم، به دلیل ضربه رخ نمی‌دهد؛ بلکه دلایلی مانند کار زیاد با رایانه یا موبایل، کار طولانی مدت در نور کم و اختلال خواب می‌تواند به ضعف بینایی منجر شود.

نداشتن برنامۀ غذایی سالم و کافی، استعمال دخانیات و یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند سرطان چشم، آسیب مغزی، آلبینیسم و پیری چشم هم می‌تواند ضعیفی چشم را در پی داشته باشد. البته ممکن است این اختلال در دوران خردسالی و کودکی نیز مشاهده شود. در این صورت، بهتر است با راهکارهای تقویت بینایی کودکان آشنا باشید و از همان سنین کودکی از ضعیفی چشم آن‌ها پیشگیری کنید.

از دیگر دلایل ضعف بینایی، باید به مصرف کم آب، زیاد استفاده کردن از قطر‌ه‌های چشمی و محافظت نکردن از چشم در برابر نور تند خورشید اشاره کرد. همچنین اگر چشم‌هایتان را زیاد می‌مالید نیز ممکن است به اختلال بینایی دچار شوید.

علائم ضعیفی چشم

ایجاد اختلال در بینایی فرد از ضعیفی چشم او حکایت می‌کند. همین موضوع به اصلی‌ترین فرق ضعیفی چشم با آستیگمات تبدیل شده است. این اختلال ممکن است موروثی باشد یا مانند بیماری دیابت بر عملکرد کل بدن تاثیر بگذارد.

مهم‌ترین نشانه ضعف در بینایی، نزدیک‌بینی و دوربینی یا دوبینی است. این مشکلات اغلب با تاری دید، سردرد و یا حساسیت به نور همراه است. همچنین ممکن است نورهایی غیرواقعی ببینید؛ مثلا احساس کنید چیزی در برابر چشم‌هایتان جرقه می‌زند. این مشکل به دلیل تحریک شبکیه چشم رخ خواهد داد.

از دیگر علائم ضعیفی چشم، خستگی مفرط است؛ به‌طوری‌که مدام احساس می‌کنید به نور بیشتری نیاز دارید یا باید چشم‌های خود را بمالید. اگر در برابر چشمتان نقاط سیاه و سفیدی ظاهر می‌شود یا اشکالی نامنظم مانند تار عنکبوت می‌بینید هم لازم است برای معاینه به چشم‌پزشک مراجعه کنید. این عارضه به مگس‌پرانی چشم‌ها اشاره دارد و از علائم اختلال در بینایی است.

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم

فرق ضعیفی چشم با آستیگمات به این صورت است که آستیگمات چشم یا از بدو تولد همراه ماست و عوامل بیرونی، فقط سبب تقویت این عارضه می‌شوند؛ یا در اثر بروز سانحه و برخوردی سخت ایجاد می‌شود که نیاز به درمان و اصلاح دارد. این درحالی‌است که ضعیف‌شدن چشم به مرور زمان اتفاق می‌افتد و عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیرگذار هستند.