درمان بلفاریت چشم یا التهاب پلک

درمان بلفاریت چشم (التهاب پلک) با دارو، پماد چشمی و کمپرس گرم

بلفاریت چشم به التهاب پلک گفته می‌‌شود و یکی از دلایل شایع بروز درد و قرمزی پلک و کبره بستن مژه‌ها است. خوشبختانه چشم پزشک می‌‌تواند به کمک روش‌های موجود به درمان این اختلال را بپردازد تا از میزان التهاب بیشتر پلک جلوگیری شود و از آسیب دیدگی جدی چشم یا پلک شما اجتناب گردد.

بلفاریت چشم

انواع بلفاریت چشم (التهاب پلک)

1. التهاب عفونی لبه پلک: شایع‌ترین علت التهاب، عفونت استاف است. استافیلوکوک‌ها نوعی باکتری هستند که روی پوست از جمله پوست روی پلک یافت می‌شوند. اگر این باکتری‌ها وارد غده تیروئید شوند، می‌توانند باعث غلیظ شدن مخاط شوند و مجاری غده را مسدود کنند. غدد مسدود شده نمی‌توانند به درستی ترشح کنند. در واقع این التهاب، ناحیه اطراف پایه مژه‌ها را می‌پوشاند و در اشکال شدید، می‌تواند منجر به زخم لبه پلک، ناهنجاری مژه (ریزش، رشد غیر طبیعی و تغییر رنگ) شود.
  2. التهاب غیر عفونی لبه پلک: گاهی اوقات غدد تیروئید باعث ترشحات زیادی می‌شود که سبوم اضافی به مژه‌ها می‌چسبد و غدد را مسدود می‌کند.

علائم بلفاریت چشم چیست؟

در بلفاریت چشم مزمن، علائم معمولی در طول زمان ایجاد می‌شوند، مانند:

• تورم، قرمزی، چسبندگی و خارش لبه پلک‌ها
  • چشم درد
  • تاری دید
  • حساسیت به نور

بلفاریت چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک از شما درباره علائم و نشانه‌هایی که دارید سوال می‌پرسد، سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و مژه و چشم شما را معاینه خواهد کرد. می‌توان بلفاریت را از طریق انجام معاینه چشم تشخیص داد. معاینات چشم و تمرکز بر روی پلک و سطح جلوی چشم شامل موارد زیر می‌باشد:

• سابقه پزشکی بیمار برای مشخص کردن علائم و نشانه‌هایی که بیمار دارد و هرگونه مشکلی در سطح سلامت عمومی او که باعث بروز مشکلات چشمی شده است.
  • معاینه سطح خارجی چشم از قبیل ساختار پلک، بافت پوست و ظاهر مژه‌ها
  • ارزیابی لبه‌های مژه‌ها، ساقه مژه و باز بودن غدد چربی با استفاده از نور و بزرگ نمایی
  • ارزیابی کیفیت و ماهیت اشک به منظور بررسی هر نوع ناهنجاری

معاینه چشم با دستگاه برای تشخیص بلفاریت چشم

پزشک به بررسی علایم و نشانه‌های می‌‌پردازد که باعث بروز انواع خاصی از بلفاریت چشم  شده است و برای این کار از دستگاه استفاده می‌کند. این دستگاه دارای طراحی خاصی است و از میکروسکوپ با قدرت پایین و یک منبع نور قوی استفاده می‌‌کند که منبع نور آن به پزشک کمک می‌‌کند سطح خارجی چشم و پلک را بررسی نماید و برای انجام این کار باید بیمار چانه و پیشانی خود را به دستگاه تکیه دهد. سپس چشم پزشک بر اساس ارزیابی‌های انجام شده یک روش را برای درمان بیمار توصیه خواهد کرد که این امر علت بروز مشکل او بستگی دارد. معمولاً بلفاریت به دنبال یک مشکل پوستی از قبیل روزاسه و یا یک عامل بیماری زا به وجود می‌‌آید که انتخاب برنامه درمان بر این اساس انجام می‌شود.

راه‌های درمان بلفاریت چشم چیست؟

درمان بلفاریت باید با مراجعه به پزشک و تعیین علت اصلی التهاب چشم انجام شود. پزشک به بررسی چشم و پلک شما می‌پردازد تا به این نتیجه برسد که آیا شما دچار بلفاریت هستید یا نه و اگر بلفاریت دارید نوع آن کدام است تا بتواند بهترین روش برای درمان معرفی کند. معمولا از روش‌های زیر برای درمان بلفاریت استفاده می‌شود.

استفاده از کمپرس گرم برای درمان بلفاریت چشم

برای استفاده از کمپرس گرم باید یک عدد پارچه تمیز را درون آب گرم قرار دهید و سپس آب اضافی آن را بگیرید تا فقط کمی نمدار باشد. حداقل به مدت یک دقیقه این پارچه را روی پلک خود قرار دهید و هر بار که احساس کردید از گرمای پارچه کم شده است دوباره آن را درون آب گرم قرار دهید. این کار باعث می‌شود کبره‌های اطراف چشم جدا شوند و از بسته شدن غدد چربی جلوگیری گردد. همچنین یک دستگاه الکتریکی وجود دارد که از گرما و ماساژ برای باز کردن غدد چربی پلک استفاده می‌‌کند که فرایند درمان در مطب پزشک و توسط چشم پزشک انجام خواهد شد.

اسکراب پلک برای درمان بلفاریت چشم

ساییدن آرام چشم باعث می‌‌شود که بیوفیلم و باکتری‌های اضافی از اطراف پلک خارج شوند. چشم پزشک معمولاً به شما توصیه می‌‌کند که هر روز از کمپرس گرم و اسکراب پلک استفاده کنید تا پلک شما تمیز شود و باکتری و هر عاملی که باعث بلفاریت شده است از پلک خارج گردد. پزشک به تجویز داروهای چشمی ‌می‌پردازد که به شما برای تمیز کردن چشم کمک خواهد کرد. شما می‌توانید از شامپو بچه نیز استفاده کنید.

اگرچه اسکراب پلک در منزل یک اقدام بسیار سودمند است معمولا انجام روش‌های تمیز کردن پلک در مطب پزشک پیشنهاد می‌شود تا به درمان بهتر بلفاریت کمک کند. برخی از روش‌های درمانی احتمالی به شرح زیر می‌باشند:

• پاک کردن مواد زائد در اطراف پلک تا باکتری، بیوفیلم و هر عاملی که باعث التهاب پلک یا بسته شدن غدد چربی شده است از بین برود.
  • برطرف کردن عواملی که باعث مسدود شدن غدد چربی چشم شده ‌اند.
  • استفاده از آی پی ال برای باز کردن غدد مسدود پلک و از سرگیری مجدد فعالیت این غدد

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان بلفاریت چشم

چشم پزشک به شما پماد آنتی بیوتیک چشمی ‌می‌دهد که از آن استفاده کنید. برای استفاده از این محصول باید مقدار کمی از پماد را روی نوک انگشت تمیز خود بمالید یا از یک تکه پنبه استفاده کنید سپس به آرامی پماد را به ساقه مژه‌های خود بمالید. طبق دستور پزشک این کار را قبل از خواب انجام دهید. همچنین ممکن است پزشک به تجویز داروهای آنتی بیوتیک خوراکی نیز بپردازد.

درمان بلفاریت چشم

استفاده از قطره چشمی‌ برای درمان بلفاریت چشم

اشک مصنوعی یا قطره استریل چشم می‌‌تواند باعث رفع قرمزی و التهاب و خشکی چشم شود. چشم پزشک برای شما قطره آنتی بیوتیک تجویز می‌‌کند تا به تخلیه بهتر غدد چربی کمک کند.

نکاتی در خصوص بهداشت پلک جهت درمان بلفاریت چشم

توجه کردن به بهداشت پلک یک اقدام بسیار مهم برای درمان و کنترل بلفاریت چشم است اما به شرط آن که به طور صحیح انجام شود. برای شروع باید از کمپرس گرم و تمیز استفاده کنید تا مواد زائدی که باعث مسدود شدن غدد چربی چشم شده است تخلیه شود. برای این کار باید به شرح زیر عمل کنید:

• دست‌های خود را بشویید سپس یک تکه پارچه تمیز را درون آب گرم قرار دهید و آب اضافی آن را بگیرید.
  • این پارچه را به مدت چند دقیقه روی پلک بسته خود قرار دهید.
  • سپس به آرامی قبل از آنکه چشم خود را باز کنید اطراف پلک خود را بسایید اما دقت کنید که از ساییدن محکم آن خودداری کنید.

از دستورات پزشک در خصوص تعداد دفعات استفاده از کمپرس گرم و مدت زمان قرار دادن آن روی چشم خود پیروی کنید. هنگامی‌ که برای اولین بار شروع به انجام این کار می‌کنید پزشک از شما می‌خواهد که روزی چند بار و هر بار به مدت ۵ دقیقه کمپرس گرم را روی پلک خود قرار دهید. پس از مدتی فقط به روزی یک بار استفاده از کمپرس گرم نیاز خواهید داشت.

پماد برای ورم پلک چشم

تمیز کردن پلک جهت درمان بلفاریت چشم

از یک تکه پنبه استفاده کنید تا به کمک آن و محلول تجویز شده توسط پزشک به تمیز کردن چشم خود بپردازید. به آرامی‌ لبه‌های پلک بالا و پایین خود را تمیز کنید اما دقت کنید که محلول تمیز کننده وارد چشم شما نشود. هدف از درمان بلفاریت این است که پلک شما به حالت عادی برگردد و سلامتی خود را به دست بیاورد. تمیز کردن پلک مرحله بعدی است و پزشک به شما می‌گوید که از چه نوع محصول تمیز کننده برای این کار استفاده کنید. برخی از روش‌های موجود گ عبارتند از استفاده از آب گرم، استفاده از شامپو بچه یا محصولات رایج مخصوص تمیز کردن پلک. برای تمیز کردن پلک باید به صورت زیر عمل کنید:

• دست‌های خود را بشویید و سپس یک دستمال تمیز را مرطوب کنید یا از اینکه پنبه یا گاز مخصوص پانسمان برای تمیز کردن پلک خود توسط محلول مخصوص استفاده کنید.
  • به آرامی ‌مژه‌ها و اطراف پلک خود را تمیز کنید. چشم خود را با آب گرم بشویید. این کار را با استفاده از یک دستمال تمیز دیگر برای چشم دیگر خود انجام دهید.

در ابتدا چشم پزشک از شما می‌خواهید در طول روز چند بار به تمیز کردن چشم خود بپردازید سپس روزی یک بار این فرایند را انجام دهید. بهتر است در زمانی که دچار بلفاریت هستید کمتر از لوازم آرایش مخصوص چشم استفاده کنید زیرا ریمل و سایر لوازم آرایشی باعث تداخل در سلامت و بهداشت پلک شما خواهند شد. در صورتی که پزشک استفاده از شامپوی ضد شوره را برای پوست سر و موهای شما توصیه کرده است باید از تماس شامپو با پلک و چشم خود اجتناب کنید تا از بروز التهاب جلوگیری شود.

سخن آخر

برای درمان بلفاریت چشم یا التهاب پلک استفاده از کمپرس گرم، اسکراب پلک، مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از قطره چشمی‌ و حفظ بهداشت چشم توصیه می شود.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.