عمل ریلکس اسمایل چشم RELEX SMILE

عمل ریلکس اسمایل چشم

عمل ریلکس اسمایل چشم RELEX SMILE استخراج لنز های انعکاسی یا استخراج عدسی چشم با یک برش کوچک یکی از جدیدترین روش‌های جراحی پیشرفته برای تصحیح بینایی فرد است.
عمل ریلکس اسمایل با استفاده از پیشرفته ترین مدل تکنولوژی فمتوسکند (femtosecond) برای ایجاد دیسک دایره‌ای نازک با دقت بسیار بالا ، از طریق برش کوچک در قرنیه و برداشت آن استفاده می‌شود. برش ایجاد شده در اسمایل کمتر از 4 میلی متر است.

اسمایل چیست؟ 

این یک کلمه مخفف کلمات برش کوچک در قرنیه چشم و برداشت آن (SmallIincision Lenticule Extraction) (SmILE) است، این عمل جراحی روشی با حداقل تهاجم و یک روش ابتکاری می باشد. به جای عمل لیزر و اصلاح قرنیه ، برای ایجاد حالت ایده آل در عدسی چشم و از طریق برش قرنیه و استخراج ان انجام می‌شود ، فقط حداقل مقدار لیزر در این عمل استفاده می‌شود.

ریلکس چیست؟ 

این کلمه نیز مخفف عبارت (Refractive Lenticule Extraction) (ReLEx) است که شامل یک عمل جراحی جدید چشم و جدیدترین و پیشرفته ترین روش تصحیح بینایی با لیزر در جهان است. بسیاری از جراحان معتقدند که این تصحیح دید با  لیزر به روش All-femto تکنیکی مناسب برای عمل های جراحی چشم در آینده است.

عمل ریلکس اسمایل

مزایای عمل ریلکس اسمایل 

مزایای استفاده از عمل جراحی ریلکس اسمایل:

  • در این جراحی از فلپ استفاده نمی‌شود: یک منفذ(یک لنز نازک قرنیه) و برای اصلاح قسمت داخلی قرنیه کاربرد دارد. پس از آن ، یک نقطه ورود با حداقل تهاجم ایجاد می‌شود. سپس عدسی را می‌توان از طریق این منفذ کوچک برداشت.
  • این اصلاح فقط با لیزر فمتوسکند انجام می‌شود: کل عمل جراحی لیزر (برش و لیزرینگ عدسی) در یک مرحله درمانی با لیزر VisuMax Femtosecond انجام می‌شود.
  • اسمایل را می‌توان با محدوده نزدیک بینی زیاد تا قطر 10 دیوپترس انجام داد.
  • مدت زمان درمان کوتاهتر: این عمل چند دقیقه طول می‌کشد.
  • بدون محدودیت: همه چیز کمی بعد از درمان ممکن است – مالش چشم ، ورزش و غیره.
  • بدون درد
  • اگر در عمل لیزیک شما عارضه ای وجود داشته باشد ، 99٪ از آن‌ها ناشی از فلپ است. از آنجا که جراحی اسمایل فلاپ ندارد ، عوارض مربوط به فلپ نیز در این جراحی وجود ندارد.
  • یکی از داده ها هنوز هم وجود دارد که می‌گوید فلپ های قرنیه هرگز بهبود نمی‌یابند.
  • برای آن‌هایی که ورزش تماسی دارند ، خطر جابجایی فلپ در این عمل وجود ندارد.
  • در طولانی مدت با شانس کمتری برای بازگشت شماره چشم به همراه دارد و در طولانی مدت ، ثبات بالایی ایجاد می‌کند.

معایب عمل ریلکس اسمایل 

معایب روش ریلکس اسمایل:

  • هیچ مطالعه طولانی بر روی این روش وجود ندارد
  • فقط بیماران نزدیک بین می توانند از این روش استفاده کنند: این برنامه برای تصحیح دور بینی نیست.
  • هیچ روش درمانی دیگر برای اصلاح نتایج بعد از انجام عمل ممکن نیست: بنابراین تکرار جراحی ریلکس اسمایل، امکان پذیر نیست. چنین درمانی فقط با جراحی LASEK / PRK ممکن است.

عمل ریلکس اسمایل برای چه کسانی مناسب است؟  

بیشتر بیماران مناسب برای لیزیک معمولی ، برای این نوع عمل نیز مناسب هستند. برای معاینه دقیق باید با چشم پزشک مشورت کنید. ریلکس اسمایل برای کسانی که از نزدیک بینی چشم ضعیف با نمره بین -0.5 تا -10 D و قدرت کیلیندریکال(آستیگماتیسم) تا -5D دارند، مفید است.

فرد ایده آل برای این عمل  دارای شرایط زیر است:

  • سن بالای 18 سال
  • ضعیفی چشم باید برای یک سال پایدار باشد و در غیر این صورت چشم شما باید سالم باشد
  • از طریق معاینه و چند تست ویژه مناسب بودن چشمان شما برای انجام این نوع عمل ارزیابی خواهد شد.

برخی از بیماران به دلیل نازک بودن قرنیه های آنها، تجویزهای زیاد ، خشکی چشم و دلایل دیگر، کاندیدای مناسبی برای عمل لیزیک نیستند. به طور سنتی، جراحان از روش PRK / ASA برای این چشم ها استفاده می‌کنند که  یک روش عالی است، اما برای بهبودی نیازمند مدت زمان بیشتری است. جراحی اسمایل یک گزینه مناسب برای پروفایل ایمنی است که PRK برای چشم های خاصی فراهم می کند ، اما با بهبودی سریع شبیه به لیزیک عمل می کند.

مراقبت های قبل از عمل ریلکس اسمایل

ممکن است سه روز قبل از عمل از شما خواسته شود، لنزهای چشمی خود را نپوشید. یک روز قبل از درمان و در روز معالجه خود ، نباید از کرم های صورت ، لوسیون ها ، لوازم آرایشی یا عطر استفاده کنید. این محصولات می‌توانند خطر ابتلا به عفونت یا آلودگی محل عمل را در طی روش و همچنین پس از آن افزایش دهند. لطفاً در صبح روز عمل، ناحیه اطراف چشم خود را با دقت تمیز کنید.

روش ریلکس اسمایل چگونه عمل می کند

ریلکس اسمایل چگونه عمل می‌کند؟ 

در اتاق عمل با راحتی روی تخت دراز خواهید کشید. جراح شما را خوش آمد می‌گوید و خود را با نام در برچسب نامی که می‌پوشید معرفی می‌کند. یک دستیار اطلاعات مربوط به لیزر را می‌خواند ، و پزشک آن‌ها را با پرونده شما مقایسه می‌کند. شما به همه این‌ها گوش می‌دهید همه این‌ها برای شما و امنیت خود شماست. بعد از اینکه سطح قرنیه شما با قطره‌های چشم بی حس شد ، به اصطلاح اسپکولوم چشم در چشم شما قرار می‌گیرد. این قطره چشم باعث عدم حس درد در شما در طی عمل می‌شود. چشم دیگر پوشانده شده است. برای رفع چشم در محل انجام عمل ، از لنز تماسی مانند قرنیه شما استفاده می‌شود.

یک روش لیزیک برای برش دادن یک فلاپ و تا کردن آن و برای از بین بردن نقطه بافت قرنیه به صورت نقطه‌ای استفاده می‌شود. از طرف دیگر ، عمل جراحی ریلکس اسمایل با حداقل تهاجم است و باعث می‌شود تصحیح بینایی با لیزر بدون نیاز به فلپ قرنیه امکان پذیر باشد.

  • ایجاد عدسی و برش: با VisuMax یک برش کوچک 2 میلی متری در قرنیه ایجاد می‌شود و عدسی انکساری همه در یک مرحله ایجاد می‌شود. این کار باعث می‌شود لایه های بالایی بافت قرنیه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند.
  • برداشتن عدسی : عدسی از طریق برش جزئی و با حداقل اختلال در بیومکانیک قرنیه برداشته می‌شود.
  • بهبودی بعد از عمل : برداشتن عدسی شکل قرنیه را تغییر می دهد و از این طریق به اصلاح انکسار مورد نظر دست می یابد.

زمان بهبودی عمل ریلکس اسمایل چشم چقدر است؟ 

گفته می‌شود که بهبودی واقعی (ترمیم بافت بدنی) بعد از عمل ریلکس اسمایل سریعتر است. این امر به این دلیل است که هیچ‌گونه برشی در لایه بیرونی عدسی در این روش وجود ندارد. برش کوچک که از طریق آن عدسی خارج می شد، خیلی سریع ، و تا پایان همان روز یا بعد از آن بهبود می‌یابد. و از آنجا که خطرات مربوط به مسائل مربوط به فلپ وجود ندارد ، می توان در هفته اول فعالیتهایی مانند شنا ، ورزش در فضای باز و غیره را از سر گرفت و پس از انجام مراحل اسمایل راحتی بیشتری داشت. در لیزیک چنین فعالیت های پر انرژی معمولاً بعد از 15 روز تا یک ماه مجاز است.

عمل ریلکس اسمایل چقدر ایمن است؟ 

این روش بسیار بی خطر بوده و تمام ایده های مفهومی عمل اسمایل مبتنی بر چگونگی ساخت روش‌های لیزری است که امروزه وجود دارد ، مانند LASIK ، حتی در طولانی مدت و حتی ایمن تر و با ثبات تر است. این روش نه تنها مؤثر و قابل پیش بینی است بلکه ایمنی و پایداری را ارائه می‌دهد که از لیزیک سنتی برتر است. این نوع عمل  از عوارض مربوط به فلپ یا اشکال دیگر لیزیک در امان بوده و عوارض مربوط به این نوع عمل‌ها را ندارد.

قرنیه بعد از عمل ریلکس اسمایل از نظر بیومکانیکی پایدارتر است زیرا برش ایجاد شده روی قرنیه 80٪  کوچک تر از برش فلپ ساخته شده در طی لیزیک معمولی است و به احتمال زیاد کمترین احتمال نازک شدن قرنیه و اککتازی و همچنین خشکی چشم را باعث می‌شود

سوالات متداول عمل ریلکس اسمایل 


آیا می‌توان همه مشکلات انکساری چشم را با روش ریلکس اسمایل اصلاح کرد؟

ریلکس اسمایل می تواند مایوپیا (Myopia) و استیگماتیسم را اصلاح کند. هایپرمتروپیا (Plus Power) و پرسبیوپیا ( Presbyopia ) با این روش اصلاح نمی‌شوند.

چرا وقتی روش‌های دیگر خوب انجام می‌شوند ، به اسمایل احتیاج داریم؟

  • اسمایل یک عمل ساده است. بدون ایجاد فلپ هست
  • عوارضی ندارد
  • بدون ایجاد قرنیه ضعیف است
  • چشم کمتر خشک می‌شود
  • هیچ عصبی بریده نمی‌شود

آیا محدودیت سنی برای درمان لیزر اسمایل ریلکس وجود دارد؟ 

این کار را می توان برای افراد  بالای 18 سال تا 40 سال انجام داد. اما ، واجد شرایط بودن باید از طریق یک سری آزمایشات مشخص شود.

آیا محدودیتی برای رژیم غذایی در این نوع عمل وجود دارد؟ 

خیر ، هیچ محدودیتی برای رژیم غذایی در این عمل وجود ندارد. شما می توانید رژیم عادی خود را  داشته باشید.

مدت زمان عمل ریلکس اسمایل چقدر است؟ 

این عمل 15-20 دقیقه برای تصحیح چشم ها زمان می‌برد.

برای عمل ریلکس اسمایل به چند روز مرخصی نیاز دارم؟ 

شما باید بعد از عمل برای 24 ساعت استراحت کنید، و روزی که لیزر انجام شود ، باید در داخل خانه بمانید. سپس بسته به نیاز فردی و شغلی ، حداکثر 2 تا 3 روز برای بهبودی کامل چشم شما لازم است.

آیا در عمل ریلکس اسمایل هر دو چشم را می‌توان در یک جلسه درمان کرد؟ 

بله ، روش لیزر معمولاً برای هر دو چشم و به صورت هم زمان انجام می‌شود ، همان طور که وارد چشم نمی‌شویم ، بلکه فقط روی سطح چشم کار می‌کنیم. همچنین هر دو چشم باید به روش بیو نوکلئار بهبود یابند.

آیا در طول عمل ریلکس اسمایل بیدار خواهم بود؟ 

بله. در طی کل عمل شما به صورت کامل هوشیار خواهید بود. با این حال ، پزشکان از قطره بی حسی چشم استفاده می‌کنند و شما در طی عمل دچار بی حسی شده و درد شدید را احساس نمی‌کنید.

چرا گفته می‌شود روش اسمایل در چشم فوق العاده ملایم و خفیف است؟ 

منفذ مورد نیاز برای استخراج عدسی در این عمل بسیار کوچک‌تر از روش قبلی و قدیمی [80٪ کمتر از LASIK] است بنابراین ساختار قرنیه دست نخورده تر باقی می‌ماند.  عینکی که از طریق آن پرتوهای لیزر عبور می‌کند ، با منحنی قرنیه تطبیق می‌یابد و این روش را بدون درد می‌کند.

آیا عمل ریلکس اسمایل یک درمان دائمی است؟ 

بله ، این روش یک درمان دائمی است ، اگرچه تحقیقات در تلاش هستند که در صورت لزوم ریلکس را برگشت پذیر کنند ، اما هنوز در حال مطالعه است.

آیا اسمایل یک روش دقیق است؟ 

بله. این روش نه تنها بسیار دقیق است بلکه همچنین بسیار قابل پیش بینی است. اعوجاج بافتی وجود ندارد. مطالعات مقایسه با لیزیک نتایج بهتری را نشان می‌دهد.

مشکلات مربوط به خشکی چشم چیست؟ 

از آنجا که تعداد اعصاب قرنیه که در طول عمل تحت تأثیر قرار می‌گیرند به مراتب کمتر از عمل لیزیک است ، علائم خشکی ناشی از آن به طور قابل توجهی در بیماران تحت عمل با ریلکس اسمایل کمتر و یا نزدیک به صفر است.

چند روز قبل از عمل ریلکس اسمایل باید لنزهای چشمی خود را استفاده نکنم؟ 

شما باید از پوشیدن لنزهای چشمی 3 تا 4 روز قبل از ارزیابی یا مشاوره با پزشک خود و همچنین قبل از عمل (3 هفته برای لنزهای عدسی RGP / نیمه نرم) خودداری کنید.

کدام لیزر شانس بیشتری برای ایجاد اکتازی دارد؟

عمل ریلکس اسمایل برای رفع مشکل اکتازی ایجاد شده توسط عمل لیزیک به وجود آمد. بنابراین هر عمل جراحی لیزر چشم که دارای “فلپ” باشد ، احتمال ابتلا به اکتازی را افزایش می دهد. از این رو ، اسمایل با احتمال بسیار کم، و نزدیک به صفر ، باعث ایجاد اکتازی نمی‌شود و ایمن تر است.

آیا در صورت انجام جراحی ریلاکس در آینده اگر افراد تحت عمل جراحی ریلاکس قرار بگیرند ، صحیح است ، آیا درمان آن‌ها امکان پذیر نیست؟ 

البته پس از انجام ریلکس اسمایل ، مجدداً می توان از این عمل استفاده کرد، و هم برای درمان ضعیفی چشم و هم برای خطاهای استوانه ای استفاده کرد. تنها روش آن متفاوت است ، و از عمل اسمایل مجدد استفاده نمی‌شود بلکه با انجام یک فرسایش سطحی مانند PRK (به عنوان گزینه) یا حتی در نظر گرفتن لیزیک این کار انجام می‌شود.

آیا می‌توانم بلافاصله بعد از درمان به روش ریلکس اسمایل به وضوح ببینم؟

به طور معمول ، یک روز بعد از عمل می‌توانید 80-90٪ از آنچه را که می‌توانید با عینک یا لنز های خود مشاهده کنید قبل از درمان مشاهده کنید و در طی 3 روز باید دید کاملی داشته باشید.

بعد از عمل ریلکس اسمایل چه موقع می‌توانم آرایش کنم، شنا کنم یا از سونا استفاده کنم؟

ورزش کردن و انجام این کارها پس از حدود دو هفته بدون محدودیت امکان پذیر است. آرایش چشم ، شنا یا سونا  بعد از حدود سه تا چهار هفته امکان پذیر است.

سخن آخر

عمل ریلکس اسمایل چشم RELEX SMILE یا استخراج عدسی چشم با یک برش کوچک یکی از جدیدترین روش‌های جراحی پیشرفته برای تصحیح بینایی فرد است.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *