تزریق چربی زیر چشم جهت رفع گودی و تیرگی

نحوه تزریق چربی زیر چشم برای رفع گودی و تیرگی زیر چشم ها

تزریق چربی زیر چشم و پلک‌ها  ک عمل جراحی ظریف و بسیار تخصصی برای بازگرداندن حجم و بهبود در کانتورهای بافت نرم اطراف چشم است. این عمل باعث رفع گودی زیر چشم، چین و چروک‌های چشم، تیرگی دور چشم، پف جزئی زیر چشم، نازک شدن پوست و فرورفتگی‌های صورت می‌شود. علاوه بر این، قرار گرفتن چربی در زیر پوست می‌تواند سلامت پلک را برای افراد دارای زخم، آتروفی، تو کشیدگی پلک، اکتروپیون، لاکتوفتالموس و فلج صورت بهبود بخشد.

تزریق چربی زیر چشم

اهمیت زیبایی دور چشم 

کانتورهای کامل، سالم و نرم دور چشم و پلک‌ها هم به آقایان و هم به بانوان ظاهری جذاب و زیبا می‌بخشد و حس جوانی و نشاط را به آن‌ها منتقل می‌کند. کاهش و از بین رفتن کامل حجم پوست اطراف چشم یکی از بارزترین علائم پیری صورت و معمولاً یکی از اهداف اصلی برای بیمارانی است که به دنبال جوان‌سازی صورت هستند.

دلایل گودی زیرچشم اغلب مادرزادی (با منشأ ژنتیکی) هستند اما ممکن است بر اثر عوامل دیگر نیز ایجاد شوند (مثل تروما، بیماری یا جراحی). بافت ریز و درشت اطراف چشم نیز به تأثیرات محیطی حساس است و منعکس کننده تغییرات فیزیولوژیکی مربوط به سلامت عمومی، هیدراتاسیون، متابولیسم، وضعیت هورمونی (زنان) و همچنین استرس و کمبود خواب است.

ناحیه پری اوربیتال یا پوست اطراف چشم مربوط به قسمت فوقانی و تحتانی چشم است که به ساختارهای اطراف منتقل می‌شود از جمله ابروها، شقیقه‌ها و قسمت بالای صورت. آناتومی پری اوربیتال می‌تواند به دو قسمت مجزا تقسیم شود، (1) یک ناحیه سطحی با چربی صورت (واقع در بالای تیغه کاسه چشمی) و (2) یک منطقه عمیق با چربی ساختاری (زیر تیغه کاسه چشم). این دو ناحیه دارای یک فیزیولوژی متفاوت و محفظه جداگانه چربی هستند و به طور مستقل از هم پیر می‌شوند.

کاربردهای تزریق چربی زیر چشم

کاربردهای تزریق چربی زیر چشم

از دست دادن حجم  پلک تحتانی 

ناحیه سطحی پایین کاسه چشم اولین جایی است که باعث از دست رفتن حجم، ایجاد تیرگی، گودی و چین خوردگی می‌شود. بیماران غالباً این را “ناحیه مشکل ساز زیر چشم” خود توصیف می‌کنند که باعث می‌شود خسته به نظر برسند.

علائم آن شامل نازک‌تر شدن پوست و قرار گرفتن در معرض حاشیه کاسه تحتانی چشم به صورت کلی یا جزئی، یا به صورت مشکل اساسی آتروفی، یا افتادگی ناشی از سن بافت نرم در قسمت فوقانی گونه (یا ترکیبی از هر دو) است. حفره اشک و خطوط زیر کاسه چشم غالباً قابل رویت است و یک شکل V را در محل اتصال پلک و گونه ایجاد می‌کند (که به عنوان “گودی تحتانی پری اوربیتال” نیز شناخته می‌شود).

از دست دادن حجم، غالباً عدم تقارن جزئی را در استخوان یا بافت‌های عمیق زیر چشم نشان می‌دهد. از دست دادن پشتیبانی ساختاری در کاسه چشم تحتانی نیز ممکن است با برآمده شدن چربی کاسه چشم همراه باشد و برآمدگی در بالای لبه کاسه چشم تحتانی (پف زیر چشم) ایجاد شود. اگر حمایت ساختاری در ناحیه زیر چشم به خطر بیفتد (به دلیل تغییر در استخوان، رباط و محتوای چربی)، می‌تواند بر وضعیت، شکل و عملکرد پلک‌های تحتانی تأثیر بگذارد.

از دست دادن حجم  پلک فوقانی 

هنگام تجزیه و تحلیل از دست دادن حجم در کاسه چشم فوقانی، مهم است که بین پوست سطحی و عمیق تمایز قائل شویم. از بین رفتن سطحی حجم همزمان با کمپارتمان چربی صورت اطراف ابرو و شقیقه‌ها رخ می‌دهد و ممکن است شامل: سستی پوست، ریتیدها، افتادگی ابرو، افتادگی ابرو و افتادگی پلک فوقانی باشد. بیشتر شدن گودی سطحی باعث گودرفتگی شقیقه و مشخص شدن شکل استخوان حاشیه کاسه چشم می‌شود.

چربی ساختاری عمیق در برابر افت ناشی از افزایش سن مقاوم‌تر است. از بین رفتن حجم داخل کاسه چشم اغلب از نظر ژنتیکی تعیین می‌شود و بیشتر بیماران ویژگی‌های مشابهی را در والدین یا پدر و مادربزرگشان نشان می‌دهند. تغییرات در ابتدا از نظر جنبه مرکزی و درونی حاشیه کاسه چشم (که گاه به آن “تغییر شکل A-A” گفته می‌شود) قابل توجه‌تر است. در مورد گودی پیشرفته‌تر، تمام کاسه چشم گود رفته به نظر می‌رسد و یک خط عمیق بزرگ را در زیر حاشیه کاسه چشم تشکیل می‌ّدهد.

اگرچه ممکن است از دست دادن حجم سطحی و عمیق به طور همزمان اتفاق بیفتد اما آن‌ها در واقع دو مشکل پزشکی مجزا را نشان می‌دهند که به یک روش درمانی متفاوت نیاز دارند.

جوان‌ سازی پری اوربیتال 

انتقال چند لایه سلول چربی زنده به محفظه بافت سطحی و عمیق از پتانسیل جوان‌سازی بسیار بالایی برخوردار است. این کار می‌تواند چشم و کاسه چشم را به طور قابل توجهی جوان و شاداب کند و باعث بهبود بلند مدت در زیبایی شناسی و عملکرد شود.

 از آنجا که تغییرات گسترده‌ای در آناتومی پلک / پری اوربیتال در بین افراد وجود دارد، لازم است ترمیم حجم برای هر بیمار به طور جداگانه تنظیم شود. در طول مشاوره، پزشک کاسه چشم و پلک‌ها را معاینه می‌کند، نسبت‌های صورت را اندازه‌گیری می‌کند و در مورد نیازها و اهداف فردی شما صحبت می‌کند تا یک برنامه درمانی مؤثر برای شما تهیه کند.

جلوگیری از کاهش حجم 

درمان با سلول‌های چربی اتولوگ (چربی خود بیماران) نیز در جلوگیری از پیری مربوط به آتروفی و ​​کاهش حجم در اطراف ناحیه کاسه چشم موثر است. با حفظ خطوط طبیعی جوانی صورت، احتمال تغییرات مربوط به افزایش سن کاهش می‌یابد که در نتیجه افتادگی (یعنی سستی پوست و افتادگی بافت نرم) کم‌تری نیز رخ می‌دهد.

درمان بسیار تخصصی چشم

درمان ناحیه پری اوربیتال با پیوند چربی در سایر نقاط صورت متفاوت است، به ویژه هنگام پرداختن به حاشیه کاسه چشم تحتانی یا گودی عمیق داخل کاسه چشم. با توجه به ظرافت و نازکی بافت اطراف چشم، یک روش محافظه‌کارانه برای جلوگیری از بی‌نظمی‌های شکل چشم ضروری است.

تزریق چربی پری اوربیتال ممکن است به عنوان یک روش مستقل انجام شود یا با سایر جراحی‌های صورت و یا چشم یکی شود. از جمله بلفاروپلاستی فوقانی و تحتانی، لیفت ابروی آندوسکوپیک، لیفت صورت و درمان عدم تقارن صورت. ترکیب تزریق چربی پری اوربیتال با سایر روش‌های جراحی باعث افزایش نتایج و مزایای درمن می‌شود.

دایره‌های تیره ناشی از رنگدانه‌های پوستی، به دلیل رنگ پوست به تزریق چربی پاسخ نمی‌دهند اما از نظر بهبود کانتورها مفید هستند. مشاوره با پزشک به عنوان بخشی از درمان برای مشاوره در مورد گزینه‌های مناسب برای شما بسیار مهم است.

چه کسی برای تزریق چربی مناسب است

چه کسانی برای تزریق چربی زیر چشم مناسب هستند؟

چربی می‌تواند با پر کردن خطوط خنده و چین و چروک صورت که اغلب با افزایش سن رخ می‌دهد، به بهبود بافت پوست کمک کند. مناسب‌ترین افراد برای تزریق چربی کسانی هستند که:

  • از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستند
  • سیگار نمی‌کشند
  • انتظارات واقع بینانه از آنچه تزریق چربی می‌تواند و نمی‌تواند به دست آورد، دارند. به عنوان مثال، جایگزین لیفت صورت نخواهد شد اما بلکه باعث نرم و زیبا و طبیعی شدن صورت و از بین رفتن چین و چروک‌های وابسته به سن می‌شود.
  • برای بهبودی و رفع کبودی (معمولاً 10-21 روز) زمان کافی داشته باشند.

چه کسانی برای تزریق چربی زیر چشم مناسب نیستند؟

شرایطی که تزریق چربی را بیشتر یک چالش تبدیل می‌کند:

  • فشار خون بالای کنترل نشده
  • مشکلات لخته شدن خون
  • سیگار کشیدن
  • جراحی قبلی یا تزریق فیلر به تازگی
  • تزریق سیلیکون در گذشته

تزریق چربی زیر چشم چه کاری نمی‌تواند انجام دهد؟

  • صاف کردن پوستی که بیش از حد نازک یا شل است
  • سفت کردن پوست
  • حذف لکه‌های مربوط به سن
  • ریشه کن کردن خطوط ریز که اغلب از آفتاب و سن و سال ناشی می‌شود

مشاوره قبل از عمل جلسه‌ای است که شما طی آن با یک پزشک برای بررسی سلامت خود، نهایی کردن جزئیات عمل خود، سفارش آزمایشات مناسب، تجویز داروهای درمانی، بحث در مورد مراقبت‌های بعدی و پاسخ دادن به هرگونه سؤالی که ممکن است داشته باشید، برگزار می‌شود. کلیه بیماران موظفند ظرف 6 هفته بعد از عمل جراحی، آزمایش خون استاندارد را انجام دهند. این کار می‌تواند همزمان با مشاوره قبل از عمل شما ترتیب داده شود. برای جلسه مشاوره باید موارد زیر را همراه خود بیاورید:

  • سوابق پزشکی مناسب مربوط به لیست شرایط ذکر شده در بالا.
  • نتایج آزمایش رادیولوژی شامل اسکنرهای معمولی Xrays و CAT که ممکن است گرفته باشید.

برای بیماران بالای 45 سال نیز ممکن است پزشک موارد زیر را الزامی بداند:

  • پرونده کامل پزشکی
  • EKG

نباید های قبل از تزریق چربی زیر چشم

کاملاً ضروری است که به مدت 2 هفته قبل از جراحی از تمام داروهای آسپیرین، مربوط آسپیرین، ایبوپروفن یا داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید. در مشاوره قبل از عمل، پزشک لیست کاملی از این داروها را به شما ارائه می‌دهد.

عمل تزریق چربی زیر چشم

عمل تزریق چربی زیر چشم چگونه انجام می شود؟

تزریق چربی شامل گرفتن چربی از شکم یا ران شما توسط لیپوساکشن سبک است. سپس چربی به صورت جزئی در بخش‌هایی از صورت قرار می‌گیرد که چربی خود را از دست داده‌اند. در این عمل فقط مقدار کمی چربی برداشه می‌شود، بنابراین نباید تصور کنید که لیپوساکشن سنتی برای شما انجام می‌شود. این چربی در یک سانتریفیوژ با قدرت بالا می‌چرخد. با استفاده از این روش، چربی پیوندی خون بسیار بالاتری خواهد داشت. این امر باعث می‌شود چربی زنده بماند و دوام بیشتری داشته باشد. همچنین باعث ایجاد ظاهری نرم‌تر برای تزریق می‌شود. پزشک شما تکنیک‌های بیشتری در اختیار دارد و در نهایت بهترین روش را برای جوان‌سازی برای صورت شما انتخاب می‌کند.

مراقبت ویژه بعد از تزریق چربی زیر چشم

در پایان عمل جراحی، دچار کبودی و تورم خواهید شد. هر دردی که احساس بکنید باید در کمترین میزان خود باشد. علاوه بر این، مسکن‌های بدون نسخه به راحتی هرگونه ناراحتی را کنترل می‌کنند. گذشته از برخی کبودی و تورم‌هایی که ممکن است ایجاد شود، تزریق چربی نیازی به نقاهت قابل توجهی ندارد. زمانی که برای بهبودی نیاز دارید به میزان انجام عمل اولیه لیپوساکشن و نظر شخصی شما برای حضور در مکان‌های عمومی بستگی دارد. با این وجود، باید چند روز پس از عمل فعالیت‌های خود را به حداقل برسانید. شما دستورالعمل‌های لازم برای مراقبت شخصی خود را از پزشک دریافت خواهید کرد که شامل اطلاعاتی مربوط به موارد زیر است:

  • داروها (نسخه و هومیوپاتی)
  • تمیز کردن محل برش
  • ارتفاع سر
  • خنک کردن

برای کمک به بهبودی باید تا حد امکان استراحت کنید و:

  • حداقل 10 تا 14 روز بعد از عمل سر خود را به آرامی بالا بگیرید (بالاتر از سطح قلب خود)، حتی هنگام خواب.
  • به پشت یا به پهلو بخوابید.
  • حداقل 7-10 روز از فعالیت شدید از جمله ورزش و کارهای سنگین در خانه خودداری کنید.
  • حداقل 6 هفته یا تا زمانی که پزشک به شما اجازه بدهد از حمام بخار و سونا استفاده نکنید.
  • از محصولات حاوی آسپیرین به مدت 14 روز قبل و بعد از عمل خودداری کنید.
  • تا زمانی که همه کبودی‌ها ناپدید نشود از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید.

عوارض تزریق چربی زیر چشم

در حین بهبودی ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • تورم در هر دو محل اهدا کننده و تزریق که 2 تا 3 هفته به طول می‌انجامد
  • غلظت بیش از حد یا تورم شدید در محل تزریق چربی، حتی پس از فروکش کردن تورم اولیه. این امر به طور کلی پس از 4-12 هفته کاهش می‌یابد. اما بدترین ورم تا سومین روز بعد از عمل از بین می‌رود. معمولا پیش می‌آید که بیمار در حالت تورم عاشق چهره جدید خود شود و وقتی تمام تورم از بین می‌رود کمی ناامید می‌شود.
  • کبودی معمولاً در روز 3-4 به اوج خود می‌رسد و به طور کلی حدود دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد تا کاملاً محو شود.
  • بی‌حسی که گذرا است.
  • عدم تقارن در 1-3 هفته اول پس از عمل.

مدت زمان جراحی تزریق چربی زیر چشم

به طور کلی مدت زمان جراحی بسته به تعداد و حجم مناطقی که باید تقویت شود و چه روش‌های دیگری در همان زمان روی بیمار انجام می‌شود، از 30-120 دقیقه متغیر خواهد بود.

نتیجه تزریق چربی زیر چشم

نتیجه تزریق چربی زیر چشم

البته نتایج فردی می‌تواند متفاوت باشد اما افزایش چربی ظاهری صاف، شاداب و جوان را به بیمار می‌دهد که می‌تواند تا آخر عمر شما دوام آورد. برخلاف سایر فیلرها که در نهایت کاملاً از بین می‌روند، درصد مشخصی از چربی عروقی و دائمی می‌شوند. تزریق چربی پیوند زندگی است و برخلاف باور عموم اگر به درستی انجام شود از بین نمی‌رود. میزان ماندگاری این روش بستگی به بیمار و مکان‌های مختلف تزریق دارد اما در هر جایی از بدن که تزریق شود بین 90 تا 20٪ به طور نامحدود ماندگار خواهد بود. گاهی اوقات تزریق چربی برای بار دوم برای دستیابی به اهداف مورد نظر بخصوص در لب‌ها ضروری است.

اما با گذشت زمان و افتادگی‌های پوستی که با از دست رفتن حجم و کشش ایجاد می‌شود، خطوط و چین و چروک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و همچنین موارد جدیدی نیز ممکن است ظاهر شود. تزریق چربی علاوه بر جوانی و بهبود تنفس پوست، برای اصلاح افتادگی‌ شقیقه‌ها، پیشانی، گونه‌های میانی، پلک فوقانی چشم (برای به حداقل رساندن گودی عمیق چشم)، چین و چروک، پف و گودی زیر چشم، و چین‌های اطراف بینی استفاده می‌شود. از چربی برای کاهش غبغب (با قرار دادن آن در جلوی و پشت آن‌ها)، لیفت چانه، گونه، لب و ابروها و همچنین اصلاح ناهنجاری‌های بینی استفاده می‌شود.

سخن آخر

تزریق چربی زیر چشم یک عمل جراحی تخصصی جهت رفع گودی و تیرگی زیر چشم، چین و چروک‌، پف جزئی زیر چشم، نازک شدن پوست و فرورفتگی‌ می‌باشد.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *