اکتروپیون چشم: علل، علائم، انواع و درمان

اگر پلک بالا یا پایین مناسب نیست و به گونه‌ای چرخانده شده است که بتوانید قسمت داخلی را ببینید، ممکن است اکتروپیون چشم داشته باشید. در ادامه مقاله، به تمام نکات در مورد این بیماری اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی با علل، علائم، راه‌های تشخیص و درمان آن تا انتهای مقاله، همراه ما باشید. 

اکتروپیون چیست؟

اکتروپیون چشم، نام پزشکی پلک رو به بیرون است و Eversion نام پزشکی برای توصیف حالت رو به بیرون است. هنگامی که اکتروپیون دارید، داخل پلک ممکن است تحریک شود. این عارضه می‌تواند برای پلک بالا یا پایین رخ دهد، اما اغلب در پلک پایین رخ می‌دهد.

انواع اکتروپیون چشم

انواع مختلفی از اکتروپیون وجود دارد که می‌تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد. آن‌ها به طور گسترده به گروه‌هایی به نام‌های مادرزادی (چیزی که با آن متولد شده اید) و اکتسابی (چیزی که در طول زمان اتفاق می‌افتد) تقسیم می‌شوند. نوع مادرزادی کمترین شیوع را دارد. چهار نوع اکتسابی وجود دارد.

  • اینولوشنال، که رایج‌ترین نوع است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که عضلات و رباط‌ها با افزایش سن شل می‌شوند.
  • فلجی که مربوط به آسیب عصب صورت است.
  • سیکاتریسیال که مربوط به جای زخم است.
  • مکانیکی که مربوط به وزن پلک است.
اکتروپیون چشم

عوامل خطر اکتروپیون چشم

عوامل خطر اکتروپیون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سالخوردگی
  • مالش یا کشیدن مکرر پلک‌ها
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • داشتن شرایط پوستی که روی پلک تأثیر می‌گذارد
  • داشتن جراحات یا جراحی‌هایی که روی پلک تأثیر می‌گذارند
  • داشتن فلج عصب صورت
  • استفاده از انواع خاصی از قطره‌های چشمی در مدت زمان طولانی

علائم اکتروپیون چشم

پلک‌ها از چشمان محافظت می‌کنند و آن‌ها را تمیز نگه می‌دارند. علائم و نشانه‌های اکتروپیون پلک به این دلیل اتفاق می‌افتد که چشم در معرض دید قرار دارد. فرصت بیشتری برای تحریک و خشک شدن آن وجود دارد. علائم و نشانه‌های اکتروپیون عبارت‌اند از:

اکتروپیون

انواع اکتروپیون چشم

انواع مختلف اکتروپیون توسط عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. این انواع و علل عبارتند از:

  • اکتروپیون اینولوشنال
  • اکتروپیون فلجی
  • اکتروپیون سیکاتریسیال
  • اکتروپیون مکانیکی
  • اکتروپیون مادرزادی

اکتروپیون اینولوشنال

این نوع رایج‌ترین نوع اکتروپیون است. این می‌تواند با مالش مداوم چشم همراه باشد، اما اغلب به پیری پلک‌ها مربوط می‌شود. پلک‌ها شل می‌شوند زیرا ماهیچه‌ها و رباط‌ها شل می‌شوند.

اکتروپیون فلجی

این نوع اکتروپیون همراه با فلج عصب صورت مانند فلج بل اتفاق می‌افتد. این نوع فلج به سرعت بروز می‌کند. اغلب باعث افتادگی یک طرف صورت می‌شود. سکته مغزی همچنین می‌تواند باعث فلج عصب جمجمه شود.

اکتروپیون سیکاتریسیال

این نوع اکتروپیون می‌تواند در اثر اسکار و قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید ایجاد شود. اگر قبلاً بلفاروپلاستی (جراحی پلک) یا هر نوع آسیب دیگر چشمی مانند سوختگی یا تحریک شیمیایی انجام داده اید، ممکن است این نوع اکتروپیون را داشته باشید.

اکتروپیون چشم مکانیکی

این نوع اکتروپیون پلک زمانی اتفاق می‌افتد که پلک پایینی شما توسط نوعی وزن سنگین از چشم دور شود. این می‌تواند تومور، توده چربی یا ادم (تورم، احتباس آب) باشد.

اکتروپیون چشم مادرزادی

این نوع اکتروپیون کمترین نوع است. این یک نوع پلک به سمت بیرون است که فرد با آن متولد می‌شود. سندرم داون و سندرم بلفاروفیموز دو بیماری مادرزادی هستند که ممکن است اکتروپیون را بیشتر کنند.

پیشگیری اکتروپیون چشم

پیشگیری از اکتروپیون چشم

در بیشتر مواقع، شما واقعا نمی‌توانید از اکتروپیون جلوگیری کنید. با این حال، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از چشم و پلک خود انجام دهید:

  • می‌توانید مراقب باشید که چقدر و چقدر محکم چشم‌هایتان را می‌مالید و مراقب باشید که پوستتان در آنجا کشیده نشود.
  • همچنین می‌توانید از پوست و چشمان خود در برابر نور شدید خورشید محافظت کنید و از عینک آفتابی استفاده کنید. همیشه زمانی که برای کار به عینک ایمنی نیاز دارید استفاده کنید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را به درستی تمیز کرده و در صورت لزوم آن‌ها را دور بیندازید. هنگام گذاشتن و بیرون آوردن لنز، همیشه از تمیز بودن دست‌هایتان مطمئن شوید. سعی کنید با پلک‌های خود ملایم باشید.

تشخیص اکتروپیون چشم

پزشک، احتمالا می‌تواند اکتروپیون پلک را ببیند. با این حال، آن‌ها با گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه چشم شروع می‌کنند.

ممکن است به نظر برسد که پلک پایینی پایین‌تر از موقعیتی که باید باشد، است. چشم ممکن است قرمزتر از آنچه که باید به نظر برسد.

قرنیه پایینی ممکن است قابل مشاهده باشد و ممکن است تحریک شده یا ملتهب، (وضعیتی به نام کراتیت) به نظر برسد. قرنیه یک پوشش محافظ شفاف برای سفیدی چشم است.

پزشک، ممکن است پلک را حتی دورتر بکشد و مدت زمان بازگشت به موقعیت خود را محاسبه کند. به این تست snap-back می‌گویند. اگر اکتروپیون شدید باشد، ممکن است مجبور شوید مکرراً پلک بزنید تا به موقعیت خود بازگردد.

درمان اکتروپیون چشم

پزشک، تقریباً همیشه درمان را با تجویز اشک مصنوعی یا انواع دیگر قطره‌ها یا پمادها برای افزایش رطوبت به چشم آغاز می‌کند.

اگر پزشک، فکر می‌کند که قطره‌های چشمی که برای مدت طولانی استفاده کرده‌اید مربوط به اکتروپیون است، از فرد می‌خواهد که استفاده از این قطره‌ها را متوقف کند. با قطع قطره‌ها ممکن است وضعیت بهبود یابد.

اگر اکتروپیون مربوط به یک بیماری پوستی باشد، پزشک، ممکن است ابتدا بیماری پوستی را درمان کند و ممکن است اکتروپیون را متوقف کند.

پس از آن، اگر بیمار به اندازه کافی خوب باشد که جراحی کند، احتمالاً پزشک، جراحی را برای درمان اکتروپیون پیشنهاد می‌کند. اکثر این نوع جراحی‌ها به صورت سرپایی هستند، یعنی می‌توان همان روز از بیمارستان ترخیص شد.

اگر پزشک، در حال انجام عمل جراحی بر روی پلک تحتانی برای اکتروپیون باشد، بخشی از پلک (معمولاً در لبه بیرونی چشم) را برمی دارد و رباط‌ها را در موقعیتی سفت‌تر وصل می‌کند. آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که پلک‌ها دوباره روی هم قرار می‌گیرند و پونکتوم (حفره‌ای که اشک‌ها در حفره بینی جاری می‌شوند) در محل صحیح قرار دارد.

برخی از جراحی‌های اکتروپیون ممکن است نیاز به پیوند پوست داشته باشند، مانند جراحی برای اصلاح اسکار که باعث اکتروپیون می‌شود. در برخی موارد، ممکن است برای رفع کامل اکتروپیون به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر چشم‌های شما به‌طور مکرر تحریک شده و یا آبریزش دارد و یا تصور می‌کنید که دچار افتادگی پلک شدید و یا عضله پلک شما ضعیف شده بهتر است به متخصص چشم مراجعه کنید.

در صورت تشخیص اکتروپیون و علائمی که در این قسمت معرفی می‌شود باید حتما تحت مراقبت‌های فوری قرار بگیرید:

  • افزایش قرمزی در چشم
  • حساسیت به نور
  • کاهش دید

موارد ذکر شده علائم و نشانه‌های تماس قرنیه با هوا و یا زخم قرنیه است که می‌تواند به بینایی فرد آسیب برساند.

بعد از جراحی

بعد از جراحی بیمار باید:

  • به‌مدت 24 ساعت از محافظ چشم استفاده کند.
  • به‌مدت 1 هفته و روزی چندبار از پماد چشم آنتی‌بیوتیک و استروئیدی استفاده کند.
  • برای کاهش کبودی و تورم، هرچند وقت یک‌بار از کیسه یخ استفاده کند.

علائم احتمالی بعد از جراحی:

  • تورم موقت
  • کبودی در اطراف چشم

بعد از جراحی ممکن است بیمار احساس کند پلکش سفت و محکم شده‌است. اما این علائم در دوره بهبود بیمار برطرف می‌شوند. بخیه‌ها 1 هفته بعد از جراحی کشیده می‌شوند و بعد از 2 هفته، کبودی و تورم ناشی از جراحی کاهش می‌یابد.

کلام پایانی

هنگامی که متوجه شدید چیزی در مورد چشمان یا بینایی شما متفاوت است، باید به پزشک مراجعه کنید . چیزی که ممکن است مهم به نظر نرسد، مانند یک تغییر کوچک در پلک، در جایی که به داخل می‌چرخد، ممکن است مشکلی جدی باشد. پلک‌های رو به بیرون (اکتروپیون) ممکن است قابل توجه به نظر نرسند، اما این وضعیت می‌تواند ناراحت کننده باشد و در صورت‌عدم درمان می‌تواند به بینایی شما در آینده آسیب برساند. در این مقاله، انواع، علل، علائم، راه‌های تشخیص و درمان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

آیا همیشه برای درمان نیاز به جراحی است؟ 

خیر، پزشک ابتدا تلاش می‌کند با روش‌های غیر جراحی اکتروپیون را درمان کند. 

آیا بعد از جراحی نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود دارد؟ 

خیر، جراحی اکتروپیون سرپایی است و نیازی به بستری شدن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *