التهاب قرنیه چشم یا کراتیت

کراتیت

التهاب قرنیه چشم یا کراتیت یک بیماری التهابی است که قرنیه چشم را درگیر می‌‌کند. قرنیه به بخش سفید چشم گفته می‌‌شود که عنبیه و مردمک را در بر می‌‌گیرد. کراتیت معمولا به علت عفونت یا آسیب دیدگی چشم به وجود می‌آید و یک اختلال شایع محسوب می‌گردد. افرادی که از لنز چشم استفاده می‌‌کنند بیشتر از دیگران دچار التهاب قرنیه می‌شوند که باید اقدامات لازم به منظور جلوگیری از بروز این اختلال را به کار بگیرند. اگر شما دچار التهاب قرنیه شده اید باید فورا به پزشک مراجعه نمایید.

نحوه درمان التهاب چشم به علت بروز این اختلال بستگی دارد. در صورتی که التهاب قرنیه به علت عفونت به وجود آمده باشد دکتر سعید یادگاری متخصص و جراح چشم به تجویز دارو از قبیل داروی خوراکی، قطره چشمی یا هر دو خواهد پرداخت.

قرنیه چیست؟

قرنیه به عنوان یک محافظ عمل می‌‌کند و از ورود هرگونه آلودگی عوامل بیماری ‌زا و سایر موارد به درون چشم جلوگیری می‌کند تا چشم دچار آسیب دیدگی نشود. قرنیه همچنین از ورود اشعه فرابنفش خورشید به درون چشم جلوگیری می‌نماید و نقش مهمی را در بینایی ایفا می‌کند. هنگامی که نور وارد چشم می‌شود توسط بخش خارجی قرنیه دچار انکسار یا خم شدگی خواهد شد. انحنای لایه خارجی قرنیه در نحوه متمرکز کردن اجسام در فاصله دور و نزدیک توسط چشم تاثیر دارد. در صورتی که قرنیه به علت بیماری، عفونت یا ضربه به چشم دچار آسیب دیدگی شود تشکیل بافت اسکار و یا تغییر رنگ قرنیه با جلوگیری از ورود نور به درون چشم منجر به اختلال در بینایی خواهد شد.

قرنیه از سه لایه ساخته شده است که به شرح زیر می‌باشند:

• اپی تلیوم خارجی ترین لایه قرنیه است که از ورود اجسام خارجی به درون چشم جلوگیری می‌کند. این لایحه همچنین به جذب اکسیژن و مواد مغذی درون اشک می‌پردازد.
  • استروما ضخیم ترین لایه قرنیه است و پشت اپی تلیوم قرار دارد که عمدتاً از آب و پروتئین ساخته شده و ساختاری الاستیک اما جامد دارد.
  • اندوتلیوم یک لایه سلولی مجزا است که بین استروما و زلالیه قرار دارد که شبیه یک پمپ عمل می‌‌کند و به تخلیه آب اضافی جذب شده می‌‌پردازد. عدم وجود این لایه حیاتی باعث تجمع مایعات و کاهش بینایی خواهد شد.

علائم التهاب قرنیه

علائم التهاب قرنیه به شرح زیر می‌باشند:

علائم التهاب قرنیه چشم

• قرمزی چشم
  • ترشح چشم
  • درد و التهاب
  • تغییرات بینایی از قبیل تاری دید یا نابینایی
  • حساسیت به نور
  • ناتوانی در باز کردن چشم
  • آبریزش چشم

عدم درمان علائم التهاب قرنیه باعث بدتر شدن این اختلال خواهد شد. زمان بروز علائم التهاب قرنیه به علت بروز آن بستگی دارد به عنوان مثال علائم التهاب قرنیه به علت فعالیت باکتری به سرعت خود را نشان می‌دهد.

انواع التهاب قرنیه

التهاب قرنیه با توجه به عامل به وجود آورنده آن به دو دسته تقسیم می‌‌شود که عبارتند از التهاب عفونی یا غیر عفونی.

التهاب عفونی قرنیه

التهاب عفونی معمولاً به یکی از دلایل زیر به وجود می‌آید:

• عفونت باکتریایی یکی از دلایل رایج التهاب قرنیه محسوب می‌شود و معمولاً در بیمارانی به وجود می‌‌آید که به طور صحیح از لنز چشمی خود استفاده نمی‌کنند.
  • عفونت قارچی نیز همانند عفونت باکتریایی در بیمارانی که از لنز چشم استفاده می‌‌کنند بیشتر رخ می‌دهد. با این حال گاهی اوقات عفونت قارچی به علت انجام دادن فعالیت جسمی و یا برخورد با عوامل بیماری زا در خارج از منزل به وجود می‌آید.
  • عفونت انگلی در آن دسته از بیمارانی که از لنز چشم استفاده می‌کنند شایع است. این عوامل بیماری زا معمولاً در محیط خارج از منزل وجود دارد و در پی شنا کردن در برکه، قدم زدن در جنگل یا تماس آب آلوده با لنز چشمی به درون چشم منتقل شده و باعث التهاب قرنیه می‌شود.
  • التهاب قرنیه ناشی از عفونت ویروسی معمولاً به علت ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌‌آید و بیمار را درگیر می‌نماید.

التهاب غیر عفونی قرنیه

برخی از علل شایع التهاب غیر عفونی قرنیه به شرح زیر می‌باشند:

• آسیب دیدگی چشم مانند خراشیدگی آن
  • استفاده از لنز چشمی به مدت طولانی
  • استفاده از لنز تاریخ مصرف گذشته
  • استفاده از لنز در هنگام شنا کردن
  • زندگی در شرایط آب و هوایی گرم که ریسک آسیب دیدگی چشم وجود دارد.
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

آیا التهاب قرنیه یک بیماری مسری است؟

التهاب قرنیه می‌تواند به علت عفونت به وجود بیاید و در صورتی که شما با یک جسم آلوده تماس داشته باشید سپس به چشم خود دست بزنید احتمال انتقال عفونت به چشم افزایش پیدا می‌‌کند. در مواردی که شما بیمار می‌شوید احتمال انتقال عفونت به چشم وجود دارد. در برخی موارد حتی شما می‌توانید در به وجود آمدن التهاب قرنیه نقش داشته باشید به عنوان مثال اگر دچار تبخال شده اید و به زخم خود دست زده اید باید حتماً هر دو دست خود را بشویید در غیر این صورت احتمال انتقال عفونت به چشم وجود دارد. التهاب غیر عفونی قرنیه مسری نیست مگر آن که به علت یک عامل عفونی به وجود آمده باشد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

التهاب قرنیه یک مشکل جدی است و در صورت مشاهده علائم، درد یا هرگونه اختلال در بینایی باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید. پزشک با توجه به شدت علائم ممکن است شما را به متخصص چشم ارجاع دهد تا به کمک تجهیزات تخصصی به ارزیابی چشم شما بپردازد.

تشخیص التهاب چشم

در صورت بروز علائم التهاب قرنیه باید فوراً چشم معاینه شود. متخصص چشم قبل از بروز هرگونه عارضه جدی فرآیند درمان را شروع می‌نماید. معمولاً فرایند تشخیص التهاب قرنیه شامل موارد زیر می‌باشد:

تشخیص التهاب چشم چشم

• پزشک از شما می‌خواهد چشم خود را کاملاً باز کنید تا به معاینه آن بپردازد. معمولاً پزشک از شما در خصوص نحوه دیدن اجسام سوال خواهد پرسید.
  • پزشک به کمک چراغ قوه مخصوص خود به معاینه چشم می‌پردازد تا عواملی از قبیل واکنش مردمک به نور و اندازه آن را ارزیابی نماید. پزشک یک قسمت از چشم را هدف قرار می‌‌دهد تا بتوانند به شناسایی وسعت و ماهیت ناهنجاری ایجاد شده و زخم شدگی قرنیه بپردازد.
  • اسلیت لامپ ابزاری است که پزشک از آن به منظور معاینه چشم استفاده می‌کند. این دستگاه به هدایت نور می‌‌پردازد و قرنیه را بزرگتر می‌‌نماید تا پزشک بتواند قرنیه و وسعت آسیب ایجاد شده را بررسی کند.
  • در برخی موارد پزشک نمونه اشک یا برخی از سلول‌های سطح قرنیه را آماده نموده و به آزمایشگاه ارسال می‌کند تا با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمان را شروع کند.

درمان التهاب قرنیه

فرایند درمان التهاب قرنیه به عامل بروز آن بستگی دارد.

درمان التهاب قرنیه غیر عفونی

درمان التهاب قرنیه غیر عفونی با توجه به شدت بیماری مشخص می‌شود. به عنوان مثال در مواردی که بیمار به علت خراشیدگی قرنیه دچار درد خفیف شده باشد پزشک به تجویز اشک مصنوعی به عنوان تنها روش درمانی موجود خواهد پرداخت. با این حال اگر التهاب قرنیه باعث درد زیاد و آبریزش چشم شده باشد استفاده از داروی موضعی چشمی ضرورت خواهد یافت.

درمان التهاب قرنیه عفونی

فرایند درمان التهاب قرنیه با توجه به علت بروز عفونت شامل موارد زیر می‌باشد:

درمان التهاب قرنیه عفونی

• در مواردی که التهاب خفیف قرنیه به علت عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد استفاده از قطره چشمی آنتی باکتریال برای درمان عفونت ضرورت خواهد یافت. در مواردی که عفونت ایجاد شده متوسط تا شدید باشد تجویز آنتی ‌بیوتیک خوراکی ضرورت پیدا می‌‌کند.
  • التهاب قرنیه ناشی از عفونت به کمک قطره چشمی و داروی خوراکی ضد قارچ بهبود میابد.
  • در صورتی که عامل به وجود آورنده التهاب قرنیه عفونت ویروسی باشد استفاده از داروی خوراکی و قطره چشمی ضد ویروس موثر است. پزشک برای درمان التهاب قرنیه ناشی از عفونت انواع مختلف ویروس از قطره اشک مصنوعی نیز استفاده می‌نماید.
  • گاهی اوقات التهاب قرنیه توسط انگلمهای کوچکی به وجود می‌‌آید که معمولاً درمان آن دشوار است. در این موارد از آنتی بیوتیک چشمی استفاده می‌‌شود اما برخی از این عفونت‌های انگلی نسبت به درمان مقاوم هستند. در برخی موارد شدید تخلیه و پیوند قرنیه ضرورت پیدا می‌‌کند.

در صورتی که التهاب قرنیه به داروهای تجویز شده پاسخ ندهد یا باعث آسیب ‌دیدگی دائمی قرنیه شده باشد منجر به اختلال در بینایی خواهد شد و ممکن است پزشک جراحی پیوند قرنیه را توصیه کند.

عوارض التهاب قرنیه

در صورتی که التهاب قرنیه به طور کامل درمان شود معمولاً بیمار با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد اما درمان نکردن آن بیمار را با مشکلاتی از قبیل آسیب دائمی چشم مواجه می‌‌کند. سایر عوارض احتمالی التهاب قرنیه به شرح زیر می‌باشند:

• ایجاد بافت اسکار در قرنیه
  • بازگشت مجدد عفونت چشم
  • التهاب مزمن
  • زخم شدن قرنیه که تحت عنوان زخم قرنیه شناخته می‌شود.

در موارد شدید انجام جراحی پیوند قرنیه ضرورت پیدا می‌کند که معمولاً پزشک زمانی انجام عمل جراحی را توصیه می‌نماید که التهاب قرنیه باعث آسیب‌ دیدگی بینایی و نابینایی شده باشد.

پیشگیری از التهاب قرنیه

احتمال التهاب قرنیه در همه افراد وجود دارد اما می‌‌توان به کمک نکات ساده از عود مجدد آن جلوگیری کرد.

مراقبت از لنز چشمی

اگر شما از لنز استفاده می‌کنید باید به منظور پیشگیری از التهاب قرنیه آن را تمیز و ضدعفونی کنید و به طور صحیح از آن استفاده نمایید. پیروی کردن از نکات زیر ضروری است:

مراقبت و جلوگیری از کراتیت

• در طول روز از لنز چشمی خود استفاده کنید و قبل از خواب آن را خارج نمایید.
  • قبل از استفاده از لنز به طور کامل دست‌های خود را بشویید، ضدعفونی کنید و خشک کنید.
  • فقط از محصولات استریل که برای مراقبت از لنز طراحی شده اند استفاده کنید اما دقت داشته باشید باید محصول مورد استفاده با نوع لنز شما مطابقت داشته باشد.
  • هنگام شستشوی لنز دقت کنید و اطمینان حاصل نمایید محصول ضد عفونی کننده به خوبی لنز شما را تمیز کرده است. از شستشوی محکم لنز خودداری کنید تا از آسیب دیدگی آن جلوگیری گردد.
  • طبق دستور پزشک به تعویض لنز خود بپردازید.
  • تعویض لنز باید هر ۳ تا ۶ ماه یک بار انجام شود.
  • هر بار که لنز خود را ضدعفونی کنید به تعویض محلول نگهدارنده آن نیز بپردازید. از سر پر کردن محلول قدیمی خودداری نموده و حتماً آن را تعویض کنید.
  • هنگام شنا لنز خود را دربیاورید.

پیشگیری از عود مجدد التهاب ویروسی

در برخی موارد التهاب ویروسی قرنیه به طور کامل درمان نمی‌شود. اما شما می‌توانید با رعایت موارد زیر از عود مجدد آن جلوگیری نمایید:

• اگر دچار تبخال شده اید از دست زدن به چشم، پلک و پوست اطراف چشم خودداری کنید مگر آنکه دست‌های خود را به طور کامل بشویید.
  • فقط از قطره چشمی تجویز شده توسط پزشک خود استفاده کنید.
  • دست‌های خود را به طور کامل بشویید تا از عود مجدد التهاب قرنیه ناشی از فعالیت ویروس جلوگیری شود.
سخن آخر

التهاب قرنیه چشم یا کراتیت یک بیماری التهابی شایع است که به علت عفونت یا آسیب دیدگی چشم به وجود می‌آید و قرنیه چشم را درگیر می کند.

کلینیک چشم دکتر یادگاری ارائه کننده تمام خدمات مربوط به چشم شامل لیفت شقیقه، فمتولیزیک ،پتوز، بلفاروپلاستی، انحراف چشم، ضعیفی چشم و غیره می باشد. کلینیک ما با داشتن دکتری زبده و با مهارت و همچنین تیم متخصص و قوی یکی از کلینیک های مطرح در کشور است که شما می توانید با یکبار مراجعه و مشاهده مراجعین محترم و رضایت آنها از خدمات مجموعه ما، اطمینان حاصل کنید.
برای مشاوره رایگان یا گرفتن نوبت در درمان و زیبایی چشم کافیست با شماره ۰۹۱۲۰۶۱۷۹۷۳ با ما ارتباط برقرار کنید.